על רקע המשבר: אסיה מושכת יותר ויותר חברות ישראליות

לנה דיקמן, מנהלת פיתוח עסקי בחברת GBO שירותים פיננסים בינלאומיים: "חברות ישראליות המפתחות פעילות בינלאומית מנסות בצעדים לגיטימיים ועל-פי חוק להפחית את נטל המס שלהן"

חברות ישראליות מזיזות את פעילותן לאסיה. בשנה האחרונה ישנה מגמה הולכת וגדלה של חברות ישראליות מתחומים שונים שעיקרה התרחבות לאסיה. חברות ישראליות רבות, בעיקר חברות טכנולוגיה, ביטחון ומסחר, מקימות סניפים ופעילויות עיסקיות באסיה. נשאלת השאלה מדוע, מהם היתרונות ולמי זה מתאים.

נפגשנו לשיחה קצרה עם לנה דיקמן, מנהלת פיתוח עסקי בחברת GBO שירותים פיננסים בינלאומיים, לדון בשאלות הללו.

- מה גורם לחברות ישראליות להעביר את הפעילות שלהן לחו"ל ו\או לפתוח נציגות באסיה?

"רבות כבר דובר על הצמיחה באסיה ועל סין לכן לא ניכנס לזה כרגע אלא לסיבות שעיקרן הוא יותר טכני\מיתוגי. חברות ישראליות המייצרות באסיה ומשווקות לאירופה מתקשות לעבוד מול בנקים ישראלים בעיקר בגלל בעיות מטבע\המרות, העברות, ערבויות. בנוסף , ישנה בעייתיות גדולה בעבודה מול מדינות שאינן אוהדות את ישראל כמו אינדונזיה או מלזיה לדוגמא, כך שחברות שפועלות באותן מדינות חייבות להיות חברות בינלאומית, עם עדיפות לחברה אסייתית - חברה סיגפורית או הונג קונגית.

"כמובן, חשיבות גדולה יש גם לסוגייה המיסויית (שלאחרונה עלתה לכותרות ובתקשורת). חברות ישראליות המפתחות פעילות בינלאומית מנסות בצעדים לגיטימיים ועל פי חוק להפחית את נטל המס שלהן. כך לדוגמא, חברה בסינגפור נהנית מאמנות מס רבות עם ישראל ועם מדינות רבות אחרות. חברות זרות המוקמות בהונג קונג נהנות מפטורים בתשלום מס חברות שריווחיהם הן מחוץ להונג קונג".

- האם הקמת חברות בחו"ל הוא מהלך לגיטימי?

"בהחלט שכן. היום חברות רבות פועלות מעבר לים ומקיימות קשרים עסקיים עם חברות במדינות רבות לכן המעבר לפעילות בינלאומית פשוט מתקבש, במילים אחרות הגלובליזציה דחפה חברות רבות לפעילות בינלאומית ומיתוג בינלאומי".

- בראייה ישראלית - לאיזה פעילויות ישראלים מקימים חברות וסניפים באסיה?

"החל מחברות הייטק בינלאומיות שמקימות משרדים לצורך פיתוח עסקי באסיה, שיווק ולוגיסטיקה, יהלומנים שפעילים בהודו\סין, חברות אינטרנט שפונות לשוק האסייתי ועוד".

- האם מערכת הבנקים בהונג קונג או בסינגפור מתקדמת כמו באירופה?

"בהחלט ובמקרים רבים אף עולה על אירופה. מערכת הבנקאות בסינגפור נחשבת לבטוחה ולאחת המובילות בעולם הבנקאות הפרטית ולא אחת נקראת "השוויץ של אסיה". הונג קונג הפכה למרכז פיננסי חשוב עם מערכת בנקאית מפותחת וסודיות בנקאית מהגבוהות בעולם".

לאתר GBO - שירותים פיננסים בינלאומיים.