מחזיקי אג"ח אי.די.בי: גם התשלום הבא - מהזרמה חיצונית

בחודש הבא נדרשת אי.די.בי אחזקות לשלם 65 מ' ש', והמחזיקים דורשים ממנה להיענות לדרישתם בתוך שבוע ■ אי.די.בי: "יצירת משבר מלאכותי עלולה להרתיע משקיעים, ומפריעה למאמצי גיוס ההון"

עוד אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר פותרת בימים אלה את בעיית פירעון התשלום למחזיקי אג"ח ב' מתחילת חודש ספטמבר, המשוכה הבאה כבר ניצבת מעבר לפינה: תשלום ריבית בהיקף של כ-65 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד', אשר אמור להיות משולם להם ב-20 לדצמבר.

היום (א') שלחו עורכי הדין של נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מכתב לחברה, שבו דרשו כי תשלום זה יבוצע, בדומה לתשלום הקודם, שלא מתוך יתרת הנכסים הנזילים של החברה.

אי.די.בי מבצעת כעת הנפקת זכויות בהיקף של עד 46 מיליון שקל, וחלקה של בעלת השליטה, גנדן של נוחי דנקנר (המחזיקה 45.9% מהון הקבוצה), ימומן על-ידי ההון שהזרים לה באחרונה איש העסקים אדוארדו אלשטיין.

נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מורכבת מבית ההשקעות פסגות, מחברת הראל, מאקסלנס ומקופת גילעד לעובדים דתיים. במכתב ששלחה הנציגות לאי.די.בי נכתב, כי "בפגישות האחרונות שקוימו בין הנאמנים וחברי הנציגות לבין נציגי החברה לא סופקו פרטים כלשהם באשר להזרמת כספים מתוכננת כדי לכסות תשלום זה.

"המסר הברור הוא שהחברה מתכוונת לבצע תשלום זה מתוך קופתה שלה, וכי בעלי השליטה בה אינם מתכוונים להעמיד לרשותה מקורות אחרים לטובת אותו התשלום". בתחילת חודש ספטמבר היו בקופת אי.די.בי אחזקות מזומנים בהיקף של כ-200 מיליון שקל.

במכתב, מבקשים עורכי הדין שגם התשלום הבא יבוצע באמצעות הון חיצוני, ובעצם רומזים שהם מצפים כי התמורה שאותה צפוי אדוארדו אלשטיין להזרים לגנדן במסגרת מימוש האופציה שניתנה לו (השקעה של 75 מיליון דולר נוספים שתקנה לו 30% מגנדן), תועבר לאי.די.בי אחזקות, לצורך פירעון התחייבויותיה למחזיקי האג"ח.

אולטימטום לחברה

בסיום המכתב שנשלח לחברה הם מציבים לה אולטימטום: "ככל שהחברה תימנע ממתן התחייביות כאמור תוך שבעה ימים מיום מכתבנו זה, ינקטו מרשינו את כל הצעדים העומדים לרשותם כדי להגן על זכויות מחזיקי האג"ח".

באי.די.בי הביעו תמיהה מדוע דווקא היום שלחו הנאמנים את המכתב, בעת שמתבצעת הנפקת זכויות שמבטיחה הזרמת מקורות כספיים חיצוניים לחברה, אשר מראה כי בעלי השליטה עומדים בהתחייבויותיהם להזרים במסגרתה הון לחברה.

היום התקיים יום המסחר בזכויות במסגרת ההנפקה. בעלי העניין באי.די.בי אחזקות - גנדן, יצחק מנור ונוחי דנקנר עצמו - הודיעו כי יממשו את הזכויות אשר ניתנו להם במסגרת ההנפקה, וישקיעו סך של 21.2, 3.6 ו-3.1 מיליון שקל בהתאמה.

משפחת לבנת, המחזיקה ב-12.4% מהון החברה, לא תשתתף בהנפקה, ותדולל. בכל מקרה, יתר בעלי העניין ישלימו את סכום הגיוס הדרוש (כ-35 מיליון שקל), אם הוא לא יגויס מהציבור.

דובר אי.די.בי מסר בתגובה למכתב הנאמנים, כי "בכוונת החברה לבצע במועדו תשלום של 65 מיליון שקלים, המהווה ריבית לאג"ח ד', זאת על אף שאיפתם הבלתי מוסברת של הנאמנים והנציגות להפריע ללא הצדקה לביצוע התשלום. התנהלות הנאמנים והנציגות בעניין זה בלתי מובנת, לנוכח העובדה שיצירת משבר מלאכותי עלולה להרתיע משקיעים, ומפריעה למאמצי גיוס ההון של החברה ובעלי השליטה בה.

"בקופת אי.די.בי אחזקות מצויות כעת יתרות מזומנים המאפשרות לה לעמוד בתשלום חובותיה לפרק זמן של עד יוני 2013. גם יתרות אלה הושגו לא במקרה, אלא בהנפקה שבוצעה השנה. החברה שוקדת ופועלת בנמרצות, ותמשיך לעשות כך, על מנת להבטיח את תשלום מלוא חובותיה גם במועדים אלה, והן בתקופה שלאחר מכן. האינטרס המובהק של כל הצדדים, בוודאי של מחזיקי האג"ח והחברה, הוא לשלב ידיים ולשתף פעולה למען מטרה משותפת זו, ולא לנקוט פעולות חד-צדדיות".

אם אי.די.בי אחזקות תצליח לעבור בשלום את התשלום למחזיקי אג"ח ד' בחודש הבא, המשוכה הבאה שלה צפויה להיות ביוני 2013: תשלום קרן וריבית בגובה של כרבע מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ג' ואג"ח ה'. נוסף על כך צריכה אי.די.בי לפרוע ברבעון השני של 2013 חוב בנקאי של 66 מיליון שקל, ונכון להיום אין לחברת ההחזקות את המקורות הנדרשים לצורך פירעון זה.