מנכ"ל אלודה: "יש עדיין פוטנציאל גבוה למותגי הצילום"

בנק לאומי הגיש בקשת כינוס נגד אלודה, נציגת אולימפוס בישראל ■ מנהל הסחר של אולימפוס: "ניתן לצרכן סיבה לא להסתמך על המצלמה בסמארטפון"

האיום המתמיד על יצרניות ויבואניות המצלמות, עקב הכניסה המסיבית לשוק של הסמארטפונים המצוידים במצלמות משוכללות, בא לידי ביטוי באופן מוחשי לפני כשבועיים: בנק לאומי הגיש בקשה למינוי כונס נכסים לחברת אלודה, נציגת אולימפוס בישראל, וזאת עקב חובות של 8.5 מיליון שקל לבנק.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט צוין כי מעבר לחוב לבנק לאומי לחברה יש חוב של 5 מיליון שקל לאולימפוס, שהיא הספקית העיקרית של אלודה. עוד צוין כי בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף המכירות של החברה על רקע המעבר הנרחב לשימוש בטלפונים ניידים כמצלמה אישית. "למעשה היקף המכירות של החברה ירד מ-48 מיליון שקל ב-2009 ל-25 מיליון שקל ב-2011".

בשבוע שעבר הוגשה גם בקשה לכינוס לחברה-בת של אלודה, דיגיטל הפצה. דוד אלון, העומד בראש אלודה, מצייר תמונה אחרת: "על אף שב-2012 החברה עומדת ביעדיה ואף רווחית, בנק לאומי, שלא כשאר הבנקים, החליט בצורה חד-צדדית ומפתיעה לבטל את תמיכתו. אלודה מנהלת בתקופה האחרונה מגעים עם המערכת הבנקאית ואף ביצעה מספר תהליכי התייעלות. אלודה בודקת אפשרות להכנסת משקיעים ושותפים. בשנה האחרונה, למרות הקשיים התזרימיים של הרשתות הישראליות, אלודה עמדה ביעדיה".

בהתייחס לדיגיטל הפצה אמר אלון: "דיגיטל הפצה הינה חברה אחות לאלודה, ואף היא חוליה בשרשרת הכינוס שנכפתה בעקבות התנהלות בנק לאומי, וזאת למרות הפוטנציאל הגבוה שנמצא במותגים אלה".

לספק ערך מוסף

שוק הסמארטפונים הוא בעל השפעה מכרעת על שוק המצלמות. בעולם שבו יותר ויותר אנשים מצלמים באמצעות הסלולר, מעלים תמונות לאינסטגרם ובעצם מייתרים את השימוש במצלמות הקלאסיות, השוק הזה נמצא תחת איום לא פשוט.

דומיניק פפנהיים, מנהל הסחר של אולימפוס, שהגיע לאחרונה לישראל להשקת קו המצלמות החדש של החברה, אומר בראיון ל"גלובס" כי ההתמודדות של החברה עם התופעה היא באמצעות ניסיון להעניק לצרכן ערך מוסף: "המטרה שלנו היא לתת לצרכן סיבה לא להסתמך על המצלמה שיש לו בסמארטפון. הטרנד היום הוא דווקא להשקיע במצלמה יקרה".

שיעורי החדירה הגבוהים של הטלפונים החכמים בישראל הם שגרמו לירידה הדרמטית (ביחס ליתר השווקים בעולם) בצריכת מצלמות קומפקטיות. בשנה האחרונה נרשמה ירידה של 40% בביקושים למצלמות הקטנות (שמחירן בדגמים של אולימפוס הוא כ-400 שקל), ולכך יש קשר ישיר לעובדה שהמצלמה הסלולרית מהווה תחליף ברור, על אף הפשרה ביכולות הזום.

באיטליה, למשל, הירידה בנישה הזו עומדת על כ-25%, ובגרמניה על 10%. "ההתנהגות של הצרכן הישראלי מקדימה את זמנה, ולאט-לאט המספרים בעולם יתקרבו לירידה הדרסטית שיש בישראל", אומר פפנהיים.

לדברים אלה מצטרף הדיווח על עסקת הענק שבמסגרתה רכשה סוני 11.46% ממניות אולימפוס תמורת חצי מיליארד אירו. מדובר על שיתוף-פעולה בתחום הציוד הרפואי המהווה את ליבת העסקים של אולימפוס.

- איך מתמודדות יצרניות המצלמות עם התחרות שנוצרה מול זירת הסמארטפונים?

"אמנם למצלמות הקומפקטיות לא תהיה בקרוב הצדקה קיומית, אבל הצילום דרך הטלפון הנייד הוביל למגמה שמחזקת אותנו: אנשים אוהבים לצלם ושואפים לאיכות שהסלולרי לא יכול לספק, למשל בצילום לילי.

"אז מה עושים? ממציאים את עצמנו מחדש עם שכלולים שיתנו נוק-אאוט למצלמת הסמארטפון. למשל, עם מצלמה עמידה למים, מצלמה עמידה לספורט אקסטרים ובעיקר מצלמה עם איכויות תמונה בליגה אחרת לגמרי. אנחנו מצויים בקרב מתמיד נוכח השיפורים בטלפונים הסלולריים; מכאן שתמיד נרצה להוביל ולהציע מוצר עם ערך נוסף".

- מה באשר למענה לצורך של שיתוף תמונות דרך רשתות חברתיות, איך תוכלו לספק את זה?

"לחלק מהמתחרים שלנו יש חיבור אלחוטי ישירות למצלמה. אנחנו לא מאמינים בזה. מבחינתנו המצלמה צריכה לשמור על הפונקציונליות שלה כמצלמה בלבד, ושהטלפון ישמש כמרכז התקשורת - ובתוך כך שיהיה חיבור ביניהם".

- האם אתם מרגישים שלצד הרצון לאיכות תמונות גבוהה, הצרכנים מחפשים מצלמות פשוטות וקלות לתפעול?

"בהחלט. ממילא 90% מבעלי המצלמות לא משתמשים ב-80% ממה שהמצלמה מסוגלת לעשות. לא עוד ספרי הפעלה עבי-כרס או תפריט רווי פיצ'רים - הכול ניתן לתפעל בלחיצת כפתור פשוטה שלא מצריכה קורס צילום".

מצלמה
 מצלמה