סימנס מפטרת 140 עובדים נוספים במפעל סולל בבית-שמש

בניגוד ל-100 העובדים שפוטרו לפני כחצי שנה, שהיו בעיקר אנשי ייצור, הפעם כוללים הפיטורים בעיקר אנשי הנדסה ופיתוח, לאור ההחלטה לסגור מספר פרויקטים בתחום

שלוש שנים לאחר שרכשה את מפעל סולל מבית שמש, העוסק בייצור מערכות לאנרגיה תרמו-סולארית, החלה חברת סימנס הגרמנית בהליך פיטוריהם של 140 מתוך כ-430 עובדי המפעל. בניגוד ל-100 העובדים שכבר פוטרו לפני כחצי שנה, שהיו בעיקר אנשי ייצור, הפעם כוללים הפיטורים בעיקר אנשי הנדסה ופיתוח, לאור ההחלטה לסגור מספר פרויקטים גדולים בתחום. הכוונה להוציא לפועל את גל הפיטורים הנוכחי פורסמה לראשונה ב"גלובס" לפני כשלושה שבועות.

מאז רכישת המפעל, בסכום דמיוני של 418 מיליון דולר, הפסידה סימנס לא פחות מ-600 מיליון אירו בגין האחזקה הזו. בחברה לא מסתירים את הכוונה למכור את המפעל, ומציינים כי מגעים בעניין כבר מתקיימים. לפני שלושה שבועות הודיעה סימנס על הפסקת פעילותה בתחום האנרגיה הסולארית בכל העולם, כאשר אחת התוצאות של המהלך היא נסיגה מההתמודדות המשותפת עם שיכון ובינוי במכרז להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית באשלים שבנגב.

ההחלטה לרכוש את סולל בסכום גבוה מעל המצופה התקבלה בעקבות תחזיות אופטימיות למדי, שהתבססו על בדיקת שווקים ששיקפה שוק יוצא מן הכלל, בעיקר בשנת 2008. אלא שאז השוק האמריקני והמרכזי של החברה בתחום עבר תהפוכות בתחום הרגולציה, וגם השוק הספרדי שנחשב בצמיחה עד אז לא עמד בתחזיות. גם המשבר העולמי בשנת 2009 לא בדיוק סייע לפעילות של החברה.

"זאת נפילה חזקה שסימנס לא ציפתה לה כשהחליטה על הכניסה לתחום התרמו-סולארי", אמר ל"גלובס" מקורב לחברה, לאחר ההודעה על יציאה מתחום האנרגיה הסולארית. "הייתה אז תקווה גדולה והיו תחזיות יפות. כנראה שההימור היה על הסוס הלא נכון", הוא הוסיף. חרף ההחלטה על נטישת התחום התרמו-סולארי ועצירת ההשקעות בו, בכוונת סימנס להמשיך ביצור רכיבים המשמשים את הענף, כמו צינורות, טורבינות קיטור, גנרטורים ומערכות לרשתות חשמל. חלק מפעילות הייצור, עתידה להימשך במפעל סולל.

מחברת סימנס נמסר בתגובה: "המשבר הכלכלי העולמי הביא לכך שהציפיות העולמיות משוק האנרגיה התרמו סולארית הצטמצמו בשנתיים האחרונות מ-4 GW למעט יותר מ-1 GW, מספר נמוך משמעותית מציפיות סימנס בתחום בזמן ההשקעה בו. כתוצאה מכך, עולה הצורך להתאים את מערך הפעילות ואת מבנה כוח האדם ביחידה העסקית, במטרה למקסם ככל שניתן את הנכסים הקיימים בה. אנו מאמינים שתהליך זה יחזק את מעמדה של סימנס בשוק התרמו סולארי ויוביל אותנו בדרך למימוש פוטנציאל השוק".