הצבעה באמצעות טילים

כשנלחמים על מקום בפוליטיקה, הפיתוי רב. כדאי לעקוב אחר ברק

בימים האחרונים מתפרסמים בעיתונים תמונות של אהוד ברק ברצועת עזה. אתם מכירים את התמונות האלה. בגדים בצבע חאקי במקום החליפה והעניבה. זה לא רק ברק, כמובן, ההופעה הזאת כמעט כל פוליטיקאי ש"יורד לשטח". אבל בשביל ברק תמונה כזאת הרבה יותר משמעותית, בעיקר בימים אלה של בחירות.

שר הביטחון בעזה

בתמונות העכשוויות נראה שר הביטחון ברצועת עזה, כשהוא מוקף בפמליה השגרתית המורכבת מהרמטכ"ל, אלוף הדרום ועוד כמות לא קטנה של פאלאפלים. חשבתי לעצמי: כמה מנדטים שווה תמונה כזאת לברק? לא "אם" היא שווה - אלא כמה? כי נוכחותו של ברק על המפה הפוליטית היא צבאית במהותה. הוא הצליח להחדיר למוחות האנשים שאם הוא לא אחראי על הביטחון, אז אין ביטחון. ושמעתי כבר יותר מאדם אחד שאמר כי יצביע לברק רק כדי שיחזור למשרד הביטחון.

פגיעה בנושא החברתי

טילי עזה עוזרים לא רק לברק, כמובן, יש להם השפעה על הבחירות בכללותן. בהתחלה היה נראה שאלה הולכות להיות בחירות על הנושא החברתי-כלכלי. ואז באו הטילים והתמונה השתנתה במידת מה. בעתיד עלולים טילי עזה להשמיד לגמרי את הנושא החברתי. כל מה שצריך לקרות זה עוד כמה מטחים ונפגעים סמוך ליום הבחירות.

כלומר, למעשה גם הפלסטינים מצביעים בבחירות. אין ספק שגם הם, כמו אזרחים ישראלים, מתלבטים בעד מי להצביע באמצעות טיליהם, והתשובה לשאלה זו תיקבע אם יהיו טילים, מתי וכמה. המחשבה על כך לא נעימה. מה, לא אנחנו מחליטים מי ינהיג אותנו? הפלסטינים שותפים לתוצאה הסופית של הבחירות?.

ההשפעה הפלסטינית

התשובה המצערת היא שכן, אלה פני הדברים. לא שהפלסטינים מכריעים את הבחירות, אבל יש להם השפעה על תוצאותיהם. ההשפעה יכולה להיות מכריעה בשלב של הרכבת הקואליציה. זה מצער, כאמור, אבל אנחנו לא בנים יחידים בסיטואציה הזו. תוצאות הבחירות בכל מדינה יכולות להיקבע על ידי אויבים, או גורמים חיצוניים. אבל ברור שבמדינה כמו שלנו, בה העימותים הצבאיים הם לחם חוק, הפוטנציאל לכך הוא יותר גדול. כל זה מעמיד באור די מפוקפק, שלא לומר מגוחך, את הסקרים. לפני זמן לא רב קיבלו כל מיני גורמים מנדטים לרוב בסקרים. ברור מאליו שאלה לא נערכו בצל הטילים, מה שהופך אותם לדי לא רלוונטיים. אם יהיו נפגעים כתוצאה מההפגזות, ההשפעה על הבחירות תגדל בהתאם וחשיבות הסקרים תצטמק.

להשגיח על הפיתוי

נחזור לברק. הוא בוודאי לא תיאם את התקפות הטילים עם החמאס ושאר הארגונים. אבל הוא המחליט העיקרי על אופי התגובה הישראלית. אני לא מנסה לומר שהבחירות נכללות במערכת השיקולים של ברק. אבל כאשר אדם נלחם על חייו הפוליטיים, הפיתוי קיים. באופן עקרוני אני לא נגד תגובות חריפות לטילים. אבל אני רוצה לדעת ששום שיקול זר אינו נכנס לעניין. לכן, כדאי וחשוב שנעקוב.