סאנופי יוצאת לשופינג בישראל: מי על הכוונת?

ענקית התרופות ששווה כ-115 מיליארד דולר צפויה לשלם עשרות מיליוני דולרים עבור חברה מקומית בתחומים של תרופות ללא מרשם, תוספי מזון או מוצרי צריכה בריאותיים: "לא נסתפק בהכרח בחברה אחת"

חברת סאנופי העולמית, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, הסמיכה את הסניף הישראלי שלה לרכוש חברה בתחום מוצרי הצריכה הרפואיים, בכמה עשרות מיליוני דולרים. החברה המקומית, בראשות רוני בירנבוים, כבר סקרה את השוק ונפגשה עם רוב החברות בתחום, אך תשמח לקבל הצעות נוספות, כך אומר בירנבוים בראיון ל"גלובס".

הוא מציין כי סאנופי כבר נמצאת במו"מ מתקדם עם חברה אחת אבל בינתיים ממשיכה לחפש ומוסיף כי "לא נסתפק בהכרח בחברה אחת בתחום".

החברה שתירכש תצורף לחטיבת בריאות הצרכן של סאנופי. "חטיבת ה-Consumer Healthcare של סנופי, משווקת מוצרים ישירות לצרכן, כוללת תוספי מזון, דרמוקוסמטיקה (מוצרי קוסמטיקה הכוללים חומרים פעילים מעולם רפואת העור), מוצרי לייפסטייל כמו תרופות לדיאטה, הפסקת עישון, תרופות ללא מרשם כמו תרופות לשיעול, צינון ואלרגיה", אומר בירנבוים.

הוא מסביר כי: "בתחומים הללו, המלחמה בגנריקה ובמוצרים מתחרים בכלל, היא באמצעות מותג. לכן יותר קשה 'להעלות' לארץ מוצרים בתחום הזה ממדינות אחרות, כי תקציבי השיווק שדרושים להחדרת מותג שלא מוכר כאן, הם גבוהים. רכישת פלטפורמה שיווקית עם מותגים שכבר מוכרים בארץ בתחומים האלה, תקל על סנופי לגייר מוצרים שלה מחו"ל ולשווקם לצרכן המקומי".

בשנים האחרונות, מסביר בירנבוים, חברות התרופות חוזרות לעולם מוצרי הצריכה הבריאותיים, אחרי שלפני כעשור צמצמו את פעילותן בתחומים אלה, וזאת משום שפיתוח מוצרים חדשים בתחום התרופות הפך למאתגר יותר ולחץ המחירים רב. סאנופי דווקא לא סבלה בשנים האחרונות מ"צוק פטנטים" משמעותי (פקיעה של מספר רב של פטנטים שפוגעות בעסקי החברה), אולם בדומה לחברות אחרות גם היא גילתה מחדש את הפוטנציאל ואת היציבות היחסית במכירת מוצרי צריכה.

- אם תרכשו חברה בעלת מוצרים מוצלחים, תשווקו אותם גם בחו"ל תחת מותג אחר?

"זו אפשרות, אם כי הדבר תלוי בהצלחה בישראל".

קרב מול פייזר

בשנים האחרונות סאנופי נאבקת מול פייזר, ראש בראש, על התואר חברת התרופות הגדולות בעולם. שווי השוק שלה כיום הוא כ-114 מיליארד דולר, לעומת 179 מיליארד של פייזר. ב-2011 רכשה סנופי את חברת הביוטק ג'נזיים בכמעט 20 מיליארד דולר, וכך הפכה לחברה מבוזרת שמוכרת תרופות על בסיס כימי, תרופות על בסיס ביולוגי (ביוטק), חיסונים, וטרינריה ומוצרי צריכה. היקף המכירות של החברה ב-2011 הגיע ל-33 מיליארד אירו (42.9 מיליארד דולר).

בירנבוים עובד בחברה כ-28 שנה ומנהל אותה מאז 2004. "בשנים האחרונות העניין של סאנופי בישראל כמקור לחדשנות, עלה", הוא אומר. "זה קרה בעיקר לאחר הביקור בישראל ב-2009 של מנכ"ל החברה כריסטופר פיבכר. במהלך הביקור נפגש פיבכר עם נשיא המדינה שמעון פרס, שעירב את החברה בהשקעה בתחום המים. "מדובר בפרויקט משותף של אוניברסיטת אל קודס והטכניון, לטיהור של שאריות תרופות ממי קולחין.

"פיבכר פתח את כנס הביומד ונפגש עם חברות רבות, ומאז הקשר של החברה עם ישראל התחזק. מאז הביקור החברה מחזיקה קבוצה של סקאוטרים במשרד בישראל וכן קבוצה שמגיעה לארץ פעם-פעמיים בשנה, כדי לחפש חברות ביומד".

התהליך עדיין לא הבשיל לרכישה של חברת ביומד, אולם בירנבוים מבהיר שהנושא עדיין נמצא בבדיקה. חברות מסדר הגודל של סנופי אינן ממהרות לרשום צ'קים, אך החברה השקיעה כ-2 מיליון דולר בחברה KAHR שבשליטת הדסית ביו אחזקות, והיא נמצאת בקשר עם כל חברות מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטאות.

תחומי העניין העיקריים של החברה הם אונקולוגיה, סוכרת, ביוטק כללי, חיסונים, וטרינריה ותחום מוצרים הצריכה שתואר לעיל. "החברה לא פוסלת השקעה במוצרים חדשים ומעניינים באופן כללי, כולל לעיתים גם במכשור רפואי או במוצרי מחשוב רפואי שרלוונטיים לתחומי העיסוק שלה. בדרך כלל היא מעדיפה לרכוש מוצר בפיתוח, ולא פלטפורמה טכנולוגית", אומר בירנבוים.

סנופי
 סנופי