"אם כל החברות שנקלעו לקשיים יתפרקו, גם המדינה תתפרק"

רו"ח עליזה שרון, שמונתה בשנים האחרונות לכונסת הרשמית בתיקי הבראה ופירוק רבים, סבורה כי 'התספורות' של הטייקונים הן הרע במיעוטו

"קורה במדינה משהו שאני קוראת לו 'דפני-ליף-פקטור'. כולם תוקפים את המוסדיים שהשקיעו באג"ח ואת המכונים הטייקונים ובעלי שליטה, על הנפילות של האג"ח והתספורות. זה מאוד פופוליסטי. אני לא שם".

כך אומרת בשיחה עם "גלובס" רו"ח עליזה שרון, שמונתה בשנים האחרונות לכונסת הרשמית בכמה מתיקי ההבראה והפירוק המפורסמים, בהם רמט, אוקיאנה, התכוף וקריסת התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב.

לדבריה, "קראתי בעיתון שעשו סקר גדול, והגיעו למסקנה שאם החברות שרוצות תספורת יתפרקו, אז כל משק-בית ייפגע ב-90 עד 100 שקל. ואז שאלו אנשים האם אתה רוצה שהחברה תתפרק או שיגיעו להסכם של תספורות, וכולם הפלא-ופלא ענו 'שהחברה תתפרק'. לזה אני קוראת 'דפני-ליף-פקטור'.

"הציבור לא מבין שאם כל החברות יתפרקו, לא יהיה סיכוי לכלכלה ריאלית. גם המדינה תתפרק. ולכן זה פופוליסטי. אג"ח הוא לא משהו מגונה, והנפקת אג"ח ורכישתן על-ידי המוסדיים זה לא דבר פסול. הכלכלה הריאלית צריכה הון חוזר, וכדי לממן את ההון החוזר היא פונה למוסדיים שמחפשים אפיק השקעה עם תשואה. כשמגיעים לשלבים של הקריסות והתספורות כולם זועקים, אבל זה קרה כי איפשהו בעולם היה מיתון שלא חישבו אותו במשוואה כשהנפיקו אג"ח.

"לפרק חברה זה הכי קל. אם חברה אחת מתפרקות או שתיים, אין לזה השפעה על הכלכלה, אבל כשמדברים על כל הענף, חייבים לעשות תספורות. זה הרע במיעוטו.

"זה לא נורא אם המוסדיים הפסידו חלק מהכסף שלנו. גם לי וגם לכל העובדים שלי יש ביטוח מנהלים בחברת ביטוח. זה משפיע על כולנו, אבל זו לא נפילה גדולה, התמוטטות. אם הכלכלה תתמוטט אז כולנו נצטער.

"מעבר לכך, העליהום על מי שמכונים הטייקונים ובעלי השליטה כמכלול היה מוגזם. אנחנו צריכים לתת להם צ'אנס לתקן את המצב. הרי הם מנסים. מה עושה אילן בן-דב? הוא ניסה להציל את החברה עם האצ'יסון ולא הצליח; הוא מנסה עם סבן ואולי יצליח.

"כל השוק ישמח לעסקה. זה יותר טוב מכל תספורת ומכל פירוק. אז חייבים לתת לאנשים האלה להיות רגע בשקט עם עצמם, לנסות להביא לפתרונות. יכול להיות שיצליחו ויכול להיות שלא, אבל מה שבטוח זה שאנחנו צריכים להציל את כלכלת ישראל ולא להיגרר לסיסמאות ופופוליזם".

רזומה

* אישי: רו"ח עליזה שרון (58), נולדה בהרצליה ומתגוררת ברעננה. נשואה לאבינועם, מהנדס אלקטרוניקה באלביט, אם לשניים וסבתא לשני נכדים.

* מקצועי: מייסדת ועומדת בראש משרד רו"ח עליזה שרון, המעסיק כ-30 עובדים. הפירמה מתמחה בשכר בכירים, גיוסי הון והסדרי חוב, פירוקים וכינוסים, וכן בביקורת פנימית וחקירתית בחברות ציבוריות. בין לקוחותיה חברות מהגדולות והמרכזיות במשק, בהן IDB.

* הכונסת: מונתה בשנים האחרונות, בעיקר על-ידי השופטת המחוזית ורדה אלשיך, לכונסת הרשמית בכמה מתיקי ההבראה/פירוק המפורסמים, בהם רמט, אוקיאנה, התכוף וקריסת התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב.

* תפקידים נוספים: משמשת כדירקטורית במע"צ, ברותם-תעשיות וב-ש.י.ר שלמה נדל"ן. עד לאחרונה כיהנה גם כדירקטורית בתעשייה האווירית, באזורים ובחברות נוספות.

הראיון המלא עם רו"ח עליזה שרון - המהדורה המודפסת של "גלובס הערב".