בנק ישראל: ירידה בריכוזיות תיק האשראי של הבנקים

בנק ישראל: סך החוב של קבוצת הלווים הגדולים בבנקים הוא 16%-23% מתיק האשראי ■ עלייה חדה בהיקף החשיפה של הבנקים לאג"ח מדינה

מגבלת קבוצת לווים שנכנסה לתוקפה בתחילת השנה מתחילה להשפיע על הבנקים. מנתוני בנק ישראל לסיכום המחצית הראשונה של שנת 2012 עולה כי ריכוזיות הלווים בתיק האשראי של הבנקים ירדה. לדברי בנק ישראל סך החוב של קבוצת הלווים הגדולים בבנקים השונים נע בין 16% ל-23% מתיק האשראי. נזכיר כי במסגרת מגבלת קבוצת לווים החדשה נקבעו כמה כללים חדשים ונוקשים יותר מהקודמים. כך לדוגמה מגבלת קבוצת לווים לא תעלה על 25% מהון הבנק, לעומת 30% במגבלה הישנה.

בצד הפחות חיובי של הנתונים נציין כי חוב בהיקף לא מבוטל של 7 מיליארד שקל המשתייך ללווים גדולים, נמצא בסיכון גבוה. מניתוח תיק האשראי שביצע בנק ישראל עולה כי "הלווים הגדולים במערכת הבנקאית שלוו גם משוק ההון מרכזים כיום כ-15% מתיק האשראי העסקי". מתוך אשראי זה 7 מיליארד שקל שייך ללווים שתשואות האג"ח שלהם הן מעל 12%, כלומר נמצא בסיכון גבוה.

כמו כן, בבנק ישראל מציינים את הקיפאון באשראי העסקי. "האשראי העסקי לא צמח במחצית הראשונה של השנה, בפרט נוכח צמצום באשראי לענפים פיננסיים הכולל את חברות אחזקה". בבנק ישראל מציינים כי חברות האחזקה סבלו מעלייה בסיכון וקשיי פירעון, מה שמתבטא בהפרשה להפסדי אשראי שעמדו במגזר הפיננסים על 2.7% לעומת ממוצע של 0.6% במגזר העסקי כולו.

תיק ני"ע עלה ב-15%

באשר לאיכות האשראי, בבנק ישראל מציינים כי רמת הסיכון של החברות במשק נותרה גבוהה לעומת שנות גאות, אך עדיין לא ברמה של שנות המשבר 2008-2009. עוד עולה כי יחס האשראי הפגום לעומת סך תיק האשראי בישראל נמוך מהממוצע העולמי. אם בישראל עומד שיעור האשראי הפגום על 2.9%, הרי שבהשוואה עולמית הוא כמעט כפול ועומד בממוצע על 5.2%.

פרט מעניין נוסף מהדוח הוא הגידול החד בחשיפת הבנקים לאג"ח ממשלתיות. תיק ני"ע של הבנק גדל במחצית הראשונה של השנה בכ-15% ל-168 מיליארד שקל. עיקר העלייה נבע מהגדלת חשיפה משמעותית לאג"ח מדינה. במונחים שנתיים הבנקים הגדילו את החשיפה לאג"ח מדינה בכ-30%. לכאורה מדובר באפיק סולידי, אולם ניסיון העבר מראה שגם לאג"ח מדינה יש סיכון, ועלול לגרום להפסדי הון.

פיקדונות הציבור גדלו במחצית הראשונה של השנה ב-1.5% לכ-16 מיליארד שקל. לפי הדוח, מבין המגזרים השונים בלט מגזר העסקים הקטנים עם צמיחה של 32% בפיקדונות, לעומת ירידה של 9% בפיקדונות משקי הבית.

בשורה התחתונה ולמרות הקשיים והאתגרים, בבנק ישראל מציינים כי המערכת הבנקאית הפגינה במחצית הראשונה של השנה חוסן ויציבות, וזאת על אף הריבית הנמוכה והמצב הגיאופוליטי.