ממשל אובמה לוחץ על ישראל לקצר מבצע "עמוד ענן" בעזה

אחת הסיבות - פגיעה בדימוי של ארה"ב במזה"ת ■ "איננו יכולים להסכים שהסכסוך הזה יימשך עוד ועוד בגלל הגידול בסיכון לאזרחים והחשש שהעימות יתרחב" ■ וול סטריט ג'ורנל: התנהלות ישראל בעמוד ענן - מאופקת בהשוואה לעבר

ממשל אובמה לוחץ על ישראל לקצר את מבצע "עמוד ענן" בעזה; אחת הסיבות לכך היא שהתארכות המבצע תפגע בדימוי של ארה"ב במזה"ת. כך אמר פקיד בכיר בממשל אובמה, שמצוטט היום (ו') ב"וושינגטון פוסט".

הפקיד הבכיר אמר, כי המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב ממוקדים בניסיון לגייס את טורקיה, מצרים וכמה מדינות מפתח באירופה כדי שישכנעו את חמאס לחדול ממתקפת שיגורי הרקטות לעבר ישראל.

אבל, הוסיף הפקיד, הממשל גם מוסיף ללחוץ על ישראל לא להסלים את המבצע בעזה. ארה"ב חוששת שככל שהלחימה תתמשך כן תגדל הסבירות שגורמים אחרים באזור יצטרפו לזירת הקרבות. לאחר הכל, זה אזור שקשה לחזות כיצד יפעלו השחקנים הראשיים בו אחרי ההתקוממויות וההפיכות שהתרחשו בו באחרונה, ציין המקור.

"המסר שלנו הוא, שאיננו יכולים (להסכים) שהעימות הזה יימשך עוד ועוד בגלל הגידול בסיכון לאזרחים והחשש שהעימות יתרחב", אמר הפקיד הבכיר.

סיבה נוספת לרצון הממשל לקצר את "עמוד ענן" היא פגיעה בדימויה של ארה"ב במזה"ת בגלל תמיכתה בזכות ישראל לנהל את המבצע בעזה. התמיכה הזו ניתנת בשעה שארה"ב מנסה לגבש בריתות חדשות במזה"ת בעקבות השינויים שחלו בו.

"דימויה של אמריקה במזה"ת נמצא תמיד בשפל המדרגה כאשר היא מדברת על הסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר הפקיד הבכיר. "לכן, מבחינה זו, המבצע הזה מציב את ארה"ב בעמדה גרועה עוד לפני שבכלל התרחש משהו".

בינתיים מוסר "וול סטריט ג'ורנל", כי התנהלות ישראל במבצע "עמוד ענן" מאופקת יחסית למבצעים בעבר. בעימותים הקודמים - מלחמת לבנון השנייה ב-2006 ומבצע "עופרת יצוקה" בעזה ב-2009 - הפציצה ישראל באינטנסיביות עמדות של האויב כדי לרכך התנגדות לפני פלישה קרקעית. ההפצצות ב"עמוד ענן" מאופקות יותר.

אחרי כל אחד משני המבצעים הקודמים שררו כמה שנות שקט. ההיקפים של שניהם היו גדולים בהרבה מזה של "עמוד ענן" והם הותירו מאחוריהם אבדות רבות בנפש. כתוצאה מכך, נצרב דימויה של ישראל בקהילייה הבינלאומית.

נראה, שהמספר הנמוך יחסית של ההרוגים במבצע הנוכחי מצביע על כך, שלמרות ההצהרות הניציות של ישראל היא מנהלת מסע מאופק וממוקד במידה משמעותית בהשוואה לקודמיו, אומר ה"ג'ורנל".

ייתכן שזו הסיבה לכך ש"עמוד ענן" מוסיף ליהנות מתמיכה בינלאומית חזקה, טוען העיתון. כך, למשל, פרסמה אתמול בריטניה הודעת תמיכה במבצע. קודם לכן פרסמו הבית הלבן, סטייט דיפרטמנט ומשרד ההגנה בוושינגטון הודעות תמיכה במבצע.

הסנאט בוושינגטון קיבל אמש החלטה בלתי מחייבת שמביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. ההחלטה בזכותה בתמיכת 64 סנטורים, כמעט שני שלישים מהסנאט.