"30% אחוז מהמקלטים בדרום אינם כשירים למצב מלחמה"

מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור, ראובן צדוק, הורה לכל מנהלי הסניפים של האגודה מתל אביב דרומה לפתוח את דלתות המקלטים ולהשאיר את דלתות הכניסה לחדרי המדרגות מהרחוב פתוחות

על רקע הלחימה בדרום והחרפת המצב הביטחוני בדרום ובמרכז הארץ הורה היום מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור, ראובן צדוק, לכל מנהלי הסניפים של האגודה מתל אביב דרומה לפתוח את דלתות המקלטים ולהשאיר את דלתות הכניסה לחדרי המדרגות מהרחוב פתוחות.

"ניתנה הנחייה למנהלי הסניפים לפתוח את הדלתות כדי לאפשר לעוברי האורח ושכנים שאין בביתם ממ"דים לתפוס מחסה. ערבות הדדית היא הנשק הטוב ביותר של העורף. עדיף שנהיה מוכנים שעה אחת קודם מאשר שנצטער בדיעבד", אומר צדוק.

במקביל, נתונים של האגודה לתרבות הדיור שזורמים אליה מכל ערי הדרום מעידים על מצב ירוד של מקלטים. "30% מהמקלטים בבתים המשותפים בדרום אינם כשירים למלחמה", מספר צדוק, "אנו מקבלים דיווחים על מקלטים שרופים, כאלה שיצאו מכלל שימוש ולא ראויים לאיכלוס אדם וגם על מקלטים שהפכו למחסנים בידי דיירים שאינם מסכימים לפנותם".

בהקשר זה הוסיף צדוק ואמר כי מנהלי הסניפים בחלק מהערים הוסמכו לתת דוחות כספיים לכל אדם שהתקבלה נגדו תלונה כי השתלט על מקלט.

שאול אלזם, מנהל הסניף המקומי באופקים הסביר כי הישובים שנחשבים רחוקים יותר מהרצועה זוכים לפחות תקצוב למיגון, ושיפוץ המקלטים מתאפשר רק על ידי עמותות וכספים פרטיים. "מצב המקלטים הוא פרי הזנחה של שנים", מסר אלזם, "התחלנו לפני כשנה לתת התראות לאנשים שתופסים את המקלטים וכעת נתחיל לתת קנסות. במקביל, כשלתושבים אין כסף לשיפוץ המקלט, לא בטוח שימצא לזה פתרון".

בבאר שבע, הרחוקה יותר מרצועת עזה המצב כך נראה, טוב יותר. "סטטוס קוו של חיים תחת מתקפה, יצר שינוי בתפיסה של המקלט אצל האזרחים - כבר לא שמים ארוניות ועגלות של סופר בחדר המדרגות והפניות אלינו בנושא הזה הולכות ופוחתות", מסר מוטי בסר מנהל סניף האגודה בבירת הדרום. לפי בסר, שיתוף פעולה מוצלח עם העיריה הביא לשיפור במצב.