כינוס נכסים לקמן של רוני אלרואי: חובות של מאות מיליוני שקלים

החברה שבשליטת חתנו של תשובה הגיעה בספטמבר לסף פירוק עקב סדרת רכישות ממונפות של חברות, שהותירו אותה ללא יכולת להחזיר חובות בסך כ-725 מיליון שקל ■ הכינוס נועד למימוש שיעבודים במאות מיליונים על נכסי החברה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע היום (א') כי חברת קמן אחזקות , שבשליטת איש העסקים רוני אלרואי (חתנו של יצחק תשובה), תיכנס להליך של כינוס נכסים, לשם מימוש השיעבודים בהיקף של מאות מיליוני שקלים המוטלים על נכסי החברה.

עם זאת, השופט איתן אורנשטיין הורה כי מינוי כונס הנכסים לחברה יושהה למשך 30 יום מהיום (עד ה-18 בדצמבר 2012), על מנת לאפשר מיצוי השגת הסדרים בין החברה לבין הבנקים הנושים.

"מסקנתי זו מושתתת, בין היתר, על הסכמת בנק לאומי ובנק המזרחי, להשהות את בקשת המימוש של חברת קמן מים, ועל הסכמת בנק דיסקונט להשהות את המימוש של חברת קמן קפיטול, שעה שנושים מובטחים אלה, נותנים סיכוי לאפשרות, לפיה יושג הסדר, שיהיה בו כדי לייתר את הצורך בהליך הכינוס", הסביר השופט את הסיבה להשהיה במינוי הכונס.

כמו כן, הורה היום בית המשפט על אכיפת אגרות חוב של החברה שניתנו לטובת בנק דיסקונט, בנק הפועלים, בנק לאומי, ובנק מזרחי טפחות על רכוש של חברות בקבוצת קמן. "היקף החובות של החברות בקבוצה, להבטחת פירעונן ניתנו אגרות החוב, עולה על מאות מיליוני שקלים. זאת, בנוסף לחובות ניכרים נוספים לנושים אחרים ובכללם לקרן פלנוס ולמחזיקי אג"ח של חברות בקבוצה. שוכנעתי כי התקיימו התנאים להורות על אכיפת השיעבודים", קבע בית המשפט.

גירעון בהון העצמי: 225 מיליון שקל

קמן אחזקות שולטת בארבע חברות: קמן קפיטל (חברה ציבורית ש-20% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור), ישאל אמלט השקעות, קמן ניירות ערך, וקמן מים. כל אחת מחברות הבת, למעט קמן ניירות ערך, מחזיקה במספר חברות, כאשר חלק מהחברות הנכדות מחזיקות בחברות נוספות אחרות.

בספטמבר 2012, שמונה שנים לאחר שרוני אלרואי, הנשוי לכרמית, בתו של יצחק תשובה, פרש מקבוצת דלק של תשובה, לטובת הקמת חברת השקעות משלו, קמן אחזקות, הגיעה החברה לסף פירוק. זאת, לאחר שהחברה צברה בשנים האחרונות הפסדים כבדים, שהובילו לגירעון של 225 מיליון שקל בהונה העצמי ולהערת "עסק חי" בדוחות הכספיים.

קמן אחזקות הגיעה למצב שבו היא נזקקת לעזרת בית המשפט, בעקבות סדרת רכישות ממונפות של חברות בתחומי התעשייה והמסחר, שהתבררו בשנים האחרונות כיקרות מדי. הדבר הותיר את החברות הרוכשות (חברות המטה) ללא מזומנים, וללא יכולת להחזיר את חובות העתק למלווים, שמימנו את הרכישות - בסך הכול חובות בהיקף של למעלה מ-725 מיליון שקל. קמן אחזקות, הנסחרת ברשימת השימור, צנחה לשווי נמוך מ-2 מיליון שקל.

ב-24 בספטמבר פנתה החברה לבית המשפט והגישה בקשה להקפאת הליכים. ואולם, אז דחתה סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך, את הבקשה, תוך שהיא ציינה כי אין בהחלטה כדי למנוע מש בין החברה לנושיה. על מנת לסייע למו"מ כזה, היא הותירה את הצו הזמני המונע נקיטת הליכים כנגד החברה למשך שבעה ימים נוספים. בהמשך, ניתנו צווי הקפאת הליכים לשלוש חברות מקבוצת קמן: קמן סחר מתכות, קמן הנדסה וחברות א.ג.ם. תפן.

החוב לדיסקונט: 262 מיליון שקל

לחברת קמן אחזקות יש רשימת נושים ארוכה ובראשה הבנקים הגדולים. עיקר חובות הקבוצה הן לבנק דיסקונט - בסך של כ-262 מיליון שקל; חוב נוסף הוא למחזיקי אגרות חוב מן הציבור, הן של ישאל אמלט בסך של כ-68 מיליון שקל, והן של קמן אחזקות (ר' טבלה).

הבנקים הגישו לבית המשפט שש תביעות שונות נגד חברות בקבוצת קמן למימוש אגרות חוב. בהמשך, הגישה גם קרן פלנוס, לה חייבת חברת הבת קמן תעשיות 50 מיליון שקל, תביעה משלה. כל התביעות, למעט צו הקפאת הליכים שניתן לקמן סחר מתכות, אוחדו לדיון אחד בבית המשפט המחוזי בת"א בפני השופט אורנשטיין.

בדיון בבית המשפט המחוזי, טענו הבנקים כי חברות קבוצת קמן אינן עומדות בהחזר האשראים ובפירעון ההלוואה, דבר המקנה לבנקים זכות להעמיד את ההלוואות לפירעון מידי ולדרוש מימוש בטוחות, כמוסכם בהסכמי השיעבוד. עוד טענו הבנקים, כי חל שינוי לרעה בשווי הבטוחות שניתנו בידי הבנקים להבטחת פירעון החוב, כמו גם הערובות שניתנו להבטחת פירעון החוב.

חברות קבוצת קמן הגישו התנגדויות למרבית בקשותיהם של הבנקים. החברות טענו כי יש לתת להן שהות של מספר שבועות על מנת להגיע להסדרים כאלה ואחרים עם הבנקים. במסגרת הסדרים אלו - כך טענו חברות הקבוצה - יהיה ניתן, בין היתר, לבחון באופן מושכל את מימוש הנכסים, "דבר שיניב תמורה העולה על זו שבמימוש באמצעות כינוס נכסים". עוד נטען כי החברות, שאת מניותיהן ביקשו הבנקים לממש, הן חברות סולבנטיות ורווחיות ומשכך אין טעם לממשן, ומכל מקום, באמצעות הליך כפייתי על-ידי ביהמ"ש.

חובות המטה של קמן
 חובות המטה של קמן