צפו: כמה פחי צבע - ויש נתיב שלישי בדרום נתיבי איילון

החלטת שר התחבורה לפתוח נתיב נוסף באיילון דרום מעידה על חוסר המקצועיות של פקידיו

כששר התחבורה ישראל כץ קיבל את ההחלטה המקצועית לפתוח עוד נתיב באיילון דרום, היה זה נס כמעט. החלטה זו התקבלה בניגוד לעמדתם של פקידיו, שהביאה לתסכול מיותר של שנים עבור נהגים ונוסעים.

המדובר בקטע שאורכו 11 קילומטר, בין מחלף חולון למחלף חולות (החיבור לכביש 4). בשני הנתיבים שבכיוון צפון משתרך פקק אדיר בכל בוקר, ופקק דומה משתרך לו אחרי הצהריים בשני הנתיבים שבכיוון דרום. בשטח הסלול בצד שמאל אמנם יש מקום לנתיב נוסף, שכן את הכביש סללו בתכנון מראש לשלושה נתיבים לכל כיוון, אולם פקידי משרד התחבורה החליטו לאפשר תנועה בשני נתיבים בלבד.

פתיחת נתיב שלישי לכל כיוון היא מלאכה קלה במיוחד. שום השקעה אינה נדרשת מפני הכול כבר סלול. כל שדרוש הוא כמה פחי צבע לשם סימון הנתיב לאורך 11 קילומטר - ומיליוני שעות ייחסכו.

הוספת נתיב שלישי לא תפתור לחלוטין את צוואר הבקבוק של מחלף חולון, אולם תביא לשני שיפורים עיקריים: האחד, הקלה ניכרת עבור הנוסעים צפונה שמעוניינים לצאת באחת היציאות שלפני תל אביב (ראשל"צ, חולון, בת ים, יפו, רמלה). האחרת, הקלה משמעותית עבור הנוסעים דרומה מתל אביב, בעיקר עבור מי שיוצא במחלפים עד חולון.

מה לקח כל כך הרבה זמן?

באגף תכנון וכלכלה במשרד התחבורה, בראשות הסמנכ"ל צ'רלי סלומון, לא היתה תוכנית להוספת הנתיב. בסביבתו של אלכס לנגד, מי שהיה ממונה על תחום יבשה והאיש החזק במשרד התחבורה - עד שנתפס בענייני הטרדות מיניות וסולק מהשירות הציבורי - רווחה תזה המבוססת כביכול על הפסיכולוגיה של הנהג הישראלי: את המסלול הנוסף יש להקדיש ולשמור לעתיד, אך ורק לתחבורה ציבורית. "אם נפתח את הנתיב השלישי לרווחתם של נהגי הרכב הפרטי", נטען בסביבתו של לנגר, "ואחר כך נפקיע אותו לטובת תחבורה ציבורית - תקום זעקה של הנהגים על ההרעה בתנאים".

ההחלטה של השר כץ, גם אם מישהו חושד שיש בה מרכיב של כלכלת בחירות, נכונה בפני עצמה וחבל שלא התקבלה מזמן. היא גם מעידה על כך שהדרג המקצועי במשרד לא תמיד מפעיל את השכר הישר.

משרד התחבורה מסר: "בכתבה צויין אגף תכנון וכלכלה בראשותו של צ'ארלס סלומון, מנע את הכשרת הנתיב השלישי משיקולים "פסיכולוגיים". הננו להבהיר כי מבדיקה שערכתי הנושא כלל לא הובא לפתחו של סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה והוא לא התבקש לבחון את משמעות הוספת נתיב שלישי באיילון דרום. כמו כן הדברים המצוטטים בכתבה מעולם לא נאמרו או נכתבו על ידו. גם באם הובעה בעבר התנגדות לפתיחת הנתיב השלישי הרי זו לא הובעה מצידו של מר צ'ארלס סלומון, סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה, אלא מגורמים אחרים במשרד התחבורה".