"עמוד ענן": דיונים בתשיעייה בנוגע להפסקת אש; דובר צה"ל: "הכוחות ערוכים; אין שינוי בתוכנית"

(עדכונים שוטפים) - משעל: "המלחמה המשוגעת הזאת תיפסק על-ידי מי שהתחיל אותה" ■ חה"א חיסל בכירים בג'יהאד האיסלאמי ■ ממשיכים המטחים לעבר הדרום ■ רקטה פגעה בגג של תיכון באשקלון ■ מזכ"ל האו"ם הגיע לקהיר

"עמוד ענן" - היום ה-6: למעלה מ-120 רקטות נורו לעבר ישראל היום (ב'), כאשר במקביל צה"ל ממשיך בתקיפות בעזה. יש לציין כי עד כה נרשמת ירידה משמעותית בהיקף הירי לעבר ישראל, שכן אתמול נורו כ-230 רקטות.

מאז אתמול בלילה נהרגו ברצועת עזה 19 פלסטינים מתקיפות צה"ל. 80 יעדים הותקפו מאז תחילת היום.

חיל האוויר תקף אחר הצהריים מספר בכירים של הג'יהאד האיסלאמי והרג את בהאא' אבו-אלעטא וח'ליל בהתיני, בכירי הארגון המעורבים במערך הרקטות ארוכות הטווח. הערב ממשיך חמאס לירות רקטות לעבר יישובי הדרום, כאשר באשקלון פגעה רקטה פגיעה ישירה בבית ספר תיכון בעיר. אין נפגעים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכנס הערב את פורום התשיעייה בשביל לדון בבקשה האמריקנית והמצרית שלא להיכנס קרקעית לרצועת עזה ב-24 שעות הקרובות, זאת על מנת למצות עד סופם את המגעים להפסקת האש בין הצדדים.

דובר צה"ל: "הכוחות ערוכים לכל הנחיה"

דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, אומר הערב כי "עד כה היעדים מומשו בצורה מיטבית. הפיקוד והשליטה של חמאס נפגעו בצורה קשה. היום היה נסיון פגיעה בבכירים מהג'יהאד האיסלאמי, ובדקה זו הייתה פגיעה באחד מראשי החמאס. פגענו במאות רבות של משגרים, מנהרות הברחה בין סיני לרפיח, מטות משטרה ומחסני אמל"ח. הפעילות עדיין נמשכת. רק היום נפגעו מעל 10 מחבלים בעת ניסוי ירי לעבר ישראל. היקף הירי קטן, הגם שהוא נמשך המחבלים מתחילים לסגת מהמרחבים הפתוחים והוא מתבצע ממרכזי הערים. הכוחות ערוכים ודרוכים לכל הנחיה שתתקבל, מדינית ואסטרטגית".

"אין שינוי בתוכנית", הוסיף מרדכי. "הפעילות נמשכת בצורה טובה. הפקודה לפעולה קרקעית טרם ניתנה. נצטרך למצות את התהליכים שהדרג המדיני דן בהם בשעות האלה. הערב ומחר אלו שעות קריטיות להמשך".

הפסקת אש בדרך?

רשת אל-ערביה מדווחת אחר הצהריים כי הושגו הסכמות עקרוניות על הפסקת אש בין ישראל לחמאס, אך ישנה מחלוקת על נקודות ההסכם. בתוך כך, מזכ"ל האום באן קי מון הגיע לקהיר וינסה לקרב את הצדדים לחתימה על הפסקת הלחימה.

במצרים נרשמת אופטימיות זהירה באשר להתקדמות המגעים להשגת הפסקת אש בעזה: ראש ממשלת מצרים, הישאם קנדיל, אשר ביקר ברצועת עזה בסוף השבוע וצפוי לעשות זאת שוב מחר, אומר היום בקהיר כי הוא מקווה שיגובש בקרוב הסכם הפסקת אש בין ישראל לעזה. "אני מקווה שאנחנו קרובים להסכם שיביא להפסקת האלימות הזאת", אמר קנדיל לעיתונאים בבירת מצרים. "אני מרגיש שאנחנו קרובים, אך קשה לחזות מראש את תוצאות השיחות".

משעל: "לא תקפנו אף אחד"

חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשא דברים במסיבת עיתונאים מקהיר על רקע הדיבורים על הפסקת אש, ואמר כי "זה רגע קשה אבל מפואר לאומה הפלסטינית. 100 שנים אנו נמצאים בסכסוך הזה על אדמת פלסטין. אנחנו חיים את הטרגדיה הזו ואת הסבבים הרצופים של התמודדות".

משעל המשיך ואמר: "לא תקפנו אף אחד. רצועת עזה הפכה למוצב שיכול לעמוד מול מכונת הטרור של ישראל וכל מי שתומך בה. מי שיתקוף את פלסטין ייקבר בה... יש גאווה גדולה אצל ההתנגדות הפלסטינית, בכל הזרועות הצבאיות של הפלסטינים בעזה. אני גאה בעמנו בעזה ובערביי ישראל, אני גאה באומה הערבית".

משעל התייחס לחיסול אחמד ג'עברי שהביא לפתיחת מבצע "עמוד ענן" ואמר: "אני כואב את השהיד אחמד אל-ג'עברי. הוא הלך בדרך יאסין ורנתיסי... שאללה ירחם על השהידים שלנו". הוא הוסיף כי "אני חש כאב על כל ילד ותינוק שנהרג על אדמת עזה. אני כואב את כאב המשפחות ואת כאב השכונות שאיבדו את בתיהן ובניהן".

משעל אמר שנתניהו לא יצליח להשיג את הטרות שהציב במבצע "עמוד ענן" והוסיף כי "הוא נכשל בכל מה שרצה להשיג". לדבריו, נתניהו יצא למבצע "עמוד ענן" על מנת לנסות את מצרים ואת ארה"ב וכן בשל שיקולי בחירות. הוא התייחס למערכת "כיפת ברזל" ואמר שישראל פיתחה אותה בשביל למכור אותה בעולם ולהרוויח כסף.

בהתייחסו לאפשרות של הפסקת אש אמר משעל: "איננו רוצים הסלמה - אך גם לא חוששים ממנה. אם כופים זאת עלינו, הם יגלו שהם עשו טעות קשה. אין לנו הרבה נשק - אבל יש לנו מוכנות גבוהה. אם ישראל רוצה הפסקת אש, צריך להפסיק אותה. המלחמה המשוגעת הזאת תיפסק על-ידי מי שהתחיל אותה".

מטחים כבדים לעבר אשקלון ואשדוד

בתוך כך, מטח הרקטות לעבר ישובי הדרום נמשך, ובצהריים רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית באשקלון, אולם לא היו נפגעים. זאת, במסגרת מטח של 8 רקטות שנורו לעבר אשקלון, כאשר אחת פגעה כאמור בבית והשנייה נפלה בשטח פתוח. 6 רקטות יורטו בהצלחה ע"י כיפת ברזל. 8 רקטות נוספות נורו לעבר אשדוד ו-7 מהן יורטו ע"י כיפת ברזל.

מוקדם יותר נורה מטח של 4 רקטות גראד לעבר אשקלון. כיפת ברזל יירטה שלוש מהן, אך הרביעית פגעה ישירות בבית ספר בעיר, שהיה ריק בעקבות ההחלטה שלא לקיים לימודים. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק. 2 רקטות יורטו בהצלחה מעל שמי באר שבע. במקביל, ממשיך צה"ל לפעול בעזה ובתקיפה של חיל האוויר נהרג פעיל חמאס ונפצעו שניים נוספים.

"אין נפגעים למזלנו, יש כאן רק פגיעה ברכוש", אמר הבוקר לחדשות 2 בני וקנין, ראש עיריית אשקלון. "למזלנו לא היה אף אחד בבית הספר, הוא היה ריק. כוחות הביטחון נמצאים במקום הפגיעה. זה בית ספר שלומדים בו 1,500 תלמידים. טבעי שהוא שוקק חיים, בנות ובנים, ועכשיו רואים איך טיל ריסק את בית הספר. דבר כזה, אני מקווה, לא יקרה בשום פנים ואופן, בעתיד".

צה"ל המשיך הבוקר לתקוף מטרות ברצועת עזה. באחת התקיפות של חיל האוויר חוסל פעיל חמאס שנסע ברכב בשכונת תל אל-הווא בעזה ונפצעו שני מחבלים נוספים.הפלסטינים מדווחים כי מאז שעות הלילה נהרגו ברצועה 19 בני אדם ויותר מ-50 נוספים נפצעו.

ההתפתחויות הבטחוניות
 ההתפתחויות הבטחוניות