תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מצוינות ישראלית: הכרה בינלאומית למרכז של EMC בהרצליה

לא צריך להיות איינשטיין כדי להבין ש-EMC זה המוטו למהפכה קונספטואלית ■ לא, אנחנו לא מדברים על תורת היחסות אלא על הובלה של הטרנספורמציה המשמעותית ביותר בתחום המחשוב

מרכז המצוינות (Center of Excellence) של חברת EMC בהרצליה פיתוח והשלוחה שלו בבאר שבע, חוגג רק שנה להיווסדו וכבר זוכה להכרה כאחד הטובים ביותר במערך המחקר והפיתוח של החברה העולמית. הביטוי המובהק ביותר למוניטין שהוא צבר כחממת רעיונות תוססת היא החלטת הנהלת EMC, שהמרכז יארח את כנס החדשנות העולמי שלה, אירוע שנתי שיוצא לראשונה מארה"ב לאחד ממוקדי המו"פ הפזורים בעולם.

חדר המלחמה בהרצליה

המרכז, שנחנך בנובמבר 2011 כדי לרכז את משאבי המוח הישראלי שנפלו בחלקה של EMC בעקבות רכישה של שש חברות סטארט-אפ ישראליות, נמצא במגמת גידול בריאה שאף הביאה להקמת הסניף בבאר שבע, בניהול אופיר קרא-עוז. כמו כן, שולבה במרכז פעילות RSA, חברת האבטחה ש-EMC רכשה ב- 2006 ואורגנה מחדש כחטיבת האבטחה הנושאת באחריות גלובלית לאחד התחומים החשובים ביותר של התאגיד. בהרצליה פיתוח נמצא, בנוסף למרכז הפיתוח, גם "חדר המלחמה" של EMC, מרכז הניטור לסיכוני רשת בו נערכת פעילות ניטור, איתור סיכונים ונטרול פעילות זדונית או פלילית 24x365 עבור קהילה עולמית של מנויי השירות.

כנס החדשנות, אליו הגיעו בכירי ההנהלה הטכנית של EMC, עסק לא רק במצוינות של הישראלים. זה אירוע מעורר השראה, סגור לתקשורת, המשודר בזמן אמת לכל סניפי החברה בעולם כדי לשמש זרז אינטלקטואלי ופורום להפריה הדדית של עובדי מו"פ. "המטרה היא לעורר השראה יצירתית ולעודד אנשים לחשוב מחוץ לקופסה", אומר הווארד אליאס, נשיא ו-COO לתחום תשתיות המידע ב-EMC. "במהלך השנה מאז הוקם מרכז המצוינות של EMC בישראל, ואף קודם לכן, בחמש השנים בהן פעל בישראל מרכז הפיתוח של EMC, בנינו מוניטין נהדר במונחי חדשנות טכנולוגית, הגדרת מוצר, ותרבות של מצוינות הנדסית".

מתנת יום הולדת ל-CoE

השידור הישיר מהרצליה, שנמשך מספר שעות והועבר לעולם כוועידת ווידיאו בפס רחב, נחתם בהענקת "פרס" לא רגיל לארנה ברי: הווארד אליאס הכריז על הקמת הסניף השני של EMC Labs מחוץ לארה"ב, כאן במרכז המצוינות שהיא מנהלת. אורנה, נרגשת אך בשליטה למופת, העלתה על נס את האנשים הטובים שעלה בחלקה לעבוד איתם. "ההחלטה לבחור בישראל כאתר שני בעולם להקמת EMC Labs, משקפת את המחויבות שלנו למצוינות ולחשיבה חדשנית, ואנו מאוד גאים בכך", היא ענתה להאוורד אך דיברה לכולנו.

"תעשיית ההייטק בישראל, על תרבות היזמות והפתיחות שלה לחדשנות, תורמת מזה שנים ותמשיך לתרום לטכנולוגיה המתקדמת אשר EMC מציעה ללקוחותיה בכל העולם. רוח החדשנות באה לידי ביטוי בשיתוף פעולה מעמיק והולך עם התעשייה, האקדמיה והממשלה. בסופו של יום, כל גידול בפעילות המו"פ המקומית תורם באופן ישיר ועקיף להגדלת פריון המשק הישראלי ואנו שמחים לקחת בכך חלק".

"ישראל תופסת מקום שני, אחרי ארה"ב, בהיסטורית הרכישות שלנו", מסביר הווארד אליאס את הרקע להחלטה. "הגוף שנקרא EMC Labs שונה מגופי הפיתוח הרגילים, אלה שמקבלים כמשימה לפתח מוצר מוגדר שאחת החטיבות מעוניינות בו, או לפתור בעיה שהתגלתה במוצר קיים. למעבדות יש הרבה יותר חופש פעולה ושיקול דעת בבחירת פרויקטים חדשניים לגמרי, רעיונות שצמחו בתוך מרכז המצוינות וארנה מאמינה שכדאי לקדם אותם גם אם אין מנהל עסקי שמתייצב כ"ספונסר" לפיתוח.

זו המעבדה השנייה שלנו מחוץ לארה"ב, רק סין הקדימה את ישראל, וזאת עדות לאמון שיש לנו בארנה ובצוות שלה. שילוב הפעילות הנהדרת של מרכז המצויינות במסגרת EMC Labs, תוך חיזוק השת"פ עם האקדמיה הישראלית, יאפשר ל-EMC ישראל להמשיך ולתרום לחדשנות הטכנולוגית הגלובלית של EMC".

תנופה לפעילות המחקר של EMC

ג'ף ניק (Jeff Nick), סגן נשיא ו-CTO במשרד האסטרטג הראשי של EMC, נכנס לקצת יותר פרטים. "יש לנו בישראל מאגר ידע ייחודי ב-3 תחומים קריטיים: ניהול אוטונומי של מערכות אחסון; עיבוד Big Data על בסיס טכנולוגיות Greenplum; וניהול אבטחה במתודת RSA. הרעיון של מעבדה הוא לעלות שלב בסולם החדשנות ולראות איך שילוב הכוחות הזה מסוגל לתת תנופה לפעילות המחקר של EMC".

"אנו צופים כי מעבדות EMC בישראל יהוו גוף מחקר מוביל בטכנולוגיות עלית וישמש מופת לאופן בו ידע מוצרי עשיר, הבנת צורכי הלקוח, טכנולוגיות מתקדמות ויחסי גומלין בין תעשייה לאקדמיה ממונפים לקידום העסקים העולמיים של חברה המובילה בתחומה. אומנם זה לא מחקר אקדמי טהור, עדיין מדובר בחברה עסקית שצריכה להמשיך את המסורת של רווחיות מצוינת, אבל כן מדובר בהזדמנות להתחיל מחקר על דף לבן ולגמור עם מוצר שמסוגל לחולל תפנית באסטרטגיית החברה".

כדוגמה מביא ג'ף את פרויקט ההשקה של המעבדות, קונספציה שכבר קיבלה את שם המותג vPlan. "הרעיון הוא ליצור מערכת אינטליגנטית, שמסוגלת לנתח דרכים ולתכנן את תצורת הפתרון המומלצת במסגרת המשאבים הקיימים. במידת הצורך, המערכת תוכל להצביע על הצורך בתוספת משאבים כאלה או אחרים, לבחון את השיפור בביצועים ביחס להשקעה הכספית ולנתח כדאיות במושגי ROI. אבל החלק החשוב ביותר בתכנון מונחה מחשב של מהלך וירטואליזציה הוא הביטחון שהתוכנית מבוססת על מתודות מוכחות, Best Practices, שהולמות בדיוק את הצורך של הלקוח הספציפי. כבר לא מדובר בנוסחאות שבלוניות, One Size Fits All, אך גם לא בקסטומיזציה בנוסח ניסוי וטעייה.

אנו רוצים להגיע לכך שמערכת חכמה תדע לנתח צרכים ולמצוא להם מענה אופטימלי בכל מקרה לגופו, בצורה אוטומטית או תחת מינימום של הכוונה ידנית. האופי המחקרי של הפרויקט אומר שנזמין חוקרים צעירים, מאסטרנטים ודוקטורנטים בהנדסת מחשבים, להשתתף בו. לא כל מנהל קבוצת פיתוח ב-EMC היה שש לקחת על אחריותו את האתגר של פרויקט כזה, בו הדינמיקה להבטיח את השגת היעדים חורגת הרבה מהמודל ההנדסי המקובל בפיתוח - יישום עקרונות ידועים במתודה מוכחת לקבלת תוצאה בטוחה. אבל ארנה אינה "עוד מנהל פיתוח". מהיום הראשון היא מובילה קו של הגדלת העצמאות של מרכז המצוינות גם אם המחיר הוא נטל אחריות נוסף".

שילוב של מחקר אקדמי בפיתוח תעשייתי

החיבור ההדוק בין חוקרי אוניברסיטת באר שבע למהנדסי מרכז המצוינות הוא הכרחי להצלחה. "כדי לנהל את מערך האחסון אתה צריך ללמוד איך הוא מתנהג", אומר ג'ף ניק. "יש לנו פתרונות טובים איך לעשות זאת במסגרת התחזוקה השוטפת - אבל כדי לדעת איך מערך שעוד לא נבנה עתיד להתנהג בתסריטים שונים, בלי שאפשר לשלוף תשובה 'מהמגרה, צריך להטמיע בתוכנה יכולות שעדיין לא זמינות בצורה מסחרית. כמו "למידה חישובית" (Machine Learning), תובנות היוריסטיות והערכת הסתברות בנוסח Big Data, ויכולות אופטימיזציה עצמית באמצעות אלגוריתמים 'אבולוציוניים'.

אלה נושאים שעדיין נחקרים ונלמדים באקדמיה ולכן הקשר עם אוניברסיטת בן-גוריון חשוב כל-כך. בישראל, כך נראה לי, מעולם לא היה נתק ממשי בין תעשיית הידע והאקדמיה - ולכן פרויקט המעבדות מתאים לסביבה המקומית ככפפה ליד. ואם ללמוד מניסיון העבר, הכפפה הזאת מסוגלת להנחית נוק-אאוט לפני שהפעמון יצלצל".