בנקאות הצללים: עסקאות לא מפוקחות ב-67 טריליון דולר

מפקחים על הבנקאות מבקשים להרחיב את הפיקוח על עסקאות פיננסיות בעולם שאינן נתונות כיום לביקורת

בנקאות הצללים העולמית צמחה להיקף של כ-67 טריליון דולר, 6 טריליון יותר מכפי שהוערך עד כה. מפקחים על הבנקאות מבקשים להרחיב את הפיקוח על עסקאות פיננסיות שאינן נתונות כיום לביקורת.

היקפה האדיר של בנקאות הצללים, הכוללת פעילות של קרנות כספים קצרי מועד, חברות לביטוחי חוזים פיננסיים ומכשירי השקעה חוץ-מאזניים של גופים שונים, עלול לגרום סיכונים מערכתיים ולהגביר פי כמה את תגובות השווקים כאשר הנזילות בהם מתייבשת - כך לפי דוח עדכני של מועצת היציבות הפיננסית, FSB, המועצה העולמית של נציגי גופי פיקוח ובנקים מרכזיים.

לפי הדוח, שפורסם באתר האינטרנט של ה-FSB, "מעקב הולם ומסגרות רגולציה למערכת של בנקאות הצללים נחוצים מאוד כדי לצמצם את הצטברות הסיכונים".

בעוד גופי הפיקוח ריסנו לקיחת סיכונים מופרזת של הבנקים הרגילים בעקבות קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, קיימים חששות שהבנקים ישתמשו בבנקאות צללים כדי להתחמק מהפיקוח. מישל בארנייה, הנציב לשירותים פיננסיים באיחוד האירופי, מתכנן סדרה ראשונה של תקנות בנושא זה, שיופנו תחילה לכיוון קרנות שוק הכספים קצרי הטווח.

"דיונים אינטנסיביים"

FBS, המורכבת מנציגים של רשויות פיקוח והבנקים המרכזיים בעולם, מצאה שבנקאות הצללים התרחבה ב-41 טריליון דולר בין השנים 2002 ו-2011. הפעילות המיוחסת לארה"ב ירדה מ-44% מהסך הזה ב-2005 ל-35% בשנת 2011, ועלתה בבריטניה וביתר אירופה.

המפקחים מגדירים את בנקאות הצללים פעילות חוץ-מאזנית של הבנקים, וכן פעילות המאפשרת למשקיעים לעקוף את מוסדות ההלוואה הרגילים ואת הפונקציות שהם ממלאים בשווקים.

ה- FSB פועלת גם נגד הסכמי רכישה חוזרת של נכסים פיננסיים והלוואת ניירות ערך, וממליצה שהמפקחים יישמו תקני סף לחישוב ההפסדים על סוגים שונים של ערבויות הנחוצות באותן עסקאות.

הסכמי רכישה חוזרת (repurchase) הם חוזים שבהם משקיע אחד מסכים למכור נייר ערך ולקנות אותו חזרה בתאריך מאוחר יותר במחיר שנקבע מראש. הסכמי הלוואות ניירות ערך הן בדרך כלל של משקיעים מוסדיים כמו קרנות פנסיה המלווים ניירות ערך נגד ערבויות במזומן.

FSB חוששת גם שהמפקחים בעולם אינם מסוגלים לנטר את היקף העסקאות בבנקאות הצללים. "המפקחים צריכים לאסוף יותר נתונים על הלוואות ניירות ערך ופוזיציות ריפו בקרב מוסדות פיננסיים בינלאומיים גדולים בדחיפות גבוהה", נכתב בדוח של המועצה.

המועצה קובעת גם שחברות גדולות צריכות לדווח יותר על עסקאות עם משקיעים, וייתכן שיש לחייב אותן לפרסם דיווחים שוטפים על היקף הערבויות שיש להן ואופן השימוש בהן.

בבדיקה שנעשתה אחרי פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס התברר שליהמן השתמש בעסקאות המכונות "ריפו 105" להעברה זמנית של 50 מיליארד דולר מהמאזן שלו, כדי לשכנע משקיעים שרמת החוב שלו אינה גבוהה.

לדברי FSB, התקנות המנוסחות כעת יוגשו לעיון מנהיגי מדינות 20G (הכלכלות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר) שיתכנסו בסנט פטרסבורג בשנה הבאה. מארק קרני, יו"ר המועצה הזאת, אמר בתחילת החודש שהמפקחים מקיימים "דיונים אינטנסיביים" על בנקאות הצללים.