תרגיל יח"צ של בזק: מדווחת על סיכום עם פרטנר - בלי עלויות

הדיווח של בזק הוא פרוצדורלי לחלוטין משום שהדירקטוריון דן בהסכם ואישר אותו, אבל בפועל אין לו שום משמעות, מכיוון שהבעיה היא המחירים שבזק תגבה מפרטנר על שירותים שישמשו אותה לכניסה לשוק התקשורת הקווית

חברת בזק מדווחת הבוקר (ה') על כך שהגיעה להסכמות עם חברת פרטנר על תצורת השוק הסיטונאי, כלומר על האופן שבו פרטנר תרכוש שירותים מחברת בזק שישמשו אותה לכניסה לשוק התקשורת הקווית. כפי שנחשף ב"גלובס", רק דבר אחד חסר בסיפור שבין שתי החברות, והוא העובדה שהן לא הגיעו להסכמות על מחירי השירות, ושם הפער נותר בעינו והוא גדול מאד.

למעשה הדיווח של בזק הוא פרוצדורלי לחלוטין, והיא נאלצה לדווח על כך לבורסה משום שהדירקטוריון דן בהסכם ואישר אותו, אבל בפועל אין לו שום משמעות, מכיוון שהבעיה היא המחירים.

בעיה נוספת היא ההסכמות שיידרש משרד התקשורת לתת לאופן ההתקשרות שבין שתי החברות. תיק השירות עדיין לא סגור ולמפעילים מתחרים יש מה להגיד על כך, במסגרת הפורום ההנדסי, ולכן עד שמשרד התקשורת לא מאשר את התצורה, עדיין לא ניתן לברך על המוגמר.

נציין שלבזק יש אינטרס להראות שהיא מקדמת את נושא השוק הסיטונאי וחלק מהעניין הוא גם לפרסם הודעה שמאחוריה אין הרבה משמעות מלבד, כאמור, הצורך לדווח על אירוע שאושר בדירקטוריון החברה, ואשר את משמעויותיו הכלכליות איש אינו יודע עדיין.

יתרה מכך, פרטנר בשיחות סגורות מייחסת חשיבות לא גבוהה לעובדה שהתצורה ההנדסית נסגרה, והיא אומרת שהבעיה היא בעלויות השירותים ולא בהנדסה שלהם. פרטנר גם לא החליטה עדיין כיצד תיכנס לשוק הטלוויזיה וכיצד תורחב פעילותה לעולם הקווי, כך שכרגע מדובר למעשה בהצהרת כוונות כללית שאין מאחוריה ממש.

באופק גם צריך להזכיר את העובדה שהסכם השימוש בתשתיות (הסכם הג'יגות, לפיו מחוברים ספקיות האינטרנט לחברות התשתית) עדיין לא הושלם ופרטנר מתנגדת בתקיפות לדרישת בזק למחירים שהיא מציעה כך שבאופן כללי ניתן לסכם ולומר שבזק הצליחה שוב במסגרת תרגיל יחסי ציבור לגרום לכך שהציפייה להיווצרותו של שוק סיטונאי גדלה, כאשר בפועל לא קרה כלום.

ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר דש ברוקראז' אמר בתגובה להודעה: "בזק מצפה כי מיום פרסום החוזה, תתחיל הספירה של 9 חודשים עד להפסקת ההפרדה המבנית. כמו כן, בזק מאמינה כי חוזה שכזה יקל גם על הממונה על ההגבלים לשנות החלטתו בנוגע למיזוג עם yes. בזק מבינה כי כדאי להתחרות כשווה (למרות שהבעלות על התשתית תמיד תשחק לטובתה) מול שווים אבל לקבל פרסים על התנהגות טובה שיכולים לחסוך לה למעלה ממיליארד שקל עלויות בשנה (הפרדה מבנית ונכס מס מ- yes).

"פרטנר מבינה כי בסוף השוק יתחלק שוב בין 3 שחקניות גדולות ובמקרה הטוב מבחינת הצרכן בין 4 שחקניות ולכן כדאי לה לחתום על חוזה, לחסוך בעלויות תמסורת וכו' ולהציע חבילת שירותים כוללת לצרכן כיתרון תחרותי על שאר המתחרים. להערכתנו, סיכום של בזק עם סלקום אינו רחוק. HOT כרגע מחוץ למשחק וזה עלול לעלות לה ביוקר".