תיקון 16 השפיע: השכר ירד, הרווח עלה ושווי המניות זינק

הדברים המעניינים שחושפים דוחות חממה סחר ■ בני המשפחה שמרגישים את 'נחת' תיקון 16 בכיסם פועלים שוב לאשר את שכרם

כשמדברים על הבורסה "המשפחתית" של ת"א, חברת חממה סחר היא מייצגת נאמנה של התופעה: לא פחות מ-10 בני משפחה מועסקים בחברת הפיצוחים הבורסאית. מבדיקת "גלובס" ביוני 2010, עלה כי עלות העסקתם של בני המשפחה לחברה עומדת על יותר מ-5 מיליון שקל בשנה.

בני המשפחה כוללים בין היתר את מאיר חממה (נשיא), אורי קום (עוזר אישי לנשיא, "המופקד בין היתר על התקשרויות עם ספקי שומשום"), אליהו חממה (מנכ"ל), יוסף חממה (מתאם הפעילות בנמלים), שולמית חממה (סמנכ"ל משאבי אנוש), עידו חממה (סמנכ"ל סחר ופיתוח עסקי), שוש כץ (מנהלת חשבונות), ונוספים.

תיקון 16 לחוק החברות שנכנס לתוקפו אשתקד, ואשר חיזק את מעמדם של בעלי מניות המיעוט באסיפה הכללית של חברות ציבוריות בכלל, ובאישור תנאי העסקתם של בעלי שליטה בחברות אלה בפרט, עצר את חגיגות השכר של האחרונים. בני משפחת חממה מרגישים את 'נחת' התיקון בכיסם, ומזה כשנה עובדים רובם ללא שכר בחברה.

כעת, לאחר מספר ניסיונות שלא עלו יפה, מנסים בני המשפחה שוב לאשר את שכרם, גם אם בתנאים מופחתים מבעבר. אסיפה כללית של בעלי המניות בחממה תתכנס בחודש הבא כדי לאשר, רטרואקטיבית, את שכרם החל מינואר 2012 ולמשך שלוש שנים.

תחרות מכיוון לא צפוי

חממה פועלת בתחום של מסחר במזון יבש, בין היתר בייבוא קטניות, תבואות, דגנים, אורז, פירות יבשים ואגוזים למיניהם מכל רחבי העולם, וכן ברכישת מוצרים מסוימים הגדלים בישראל ושיווקם. לחברה יש 450 לקוחות שונים, ביניהם יצרני מזון, סיטונאים, בתי קלייה, בתי אריזה ולקוחות מוסדיים.

היום פרסמה חממה סחר את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי, מהן עולה כי הפסקת תשלומי השכר למשפחת בעלי השליטה עושה פלאים לשורה התחתונה: החברה רשמה רווח נקי של 4.2 מיליון שקל - שיפור של 35% לעומת הרבעון המקביל ב-2011, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה חל שיפור דומה ברווח, שהסתכם ב-10.7 מיליון שקל.

שמונה מבין 10 בני המשפחה המועסקים בחברה עובדים כיום ללא שכר, ואילו הייתה חממה ממשיכה לשלם את שכרם הקודם, היה סכום של 2.4 מיליון שקל נגרע מהרווח הנקי בינואר-ספטמבר.

יש לציין כי על ההפסד בשכר מפצים בני המשפחה, המחזיקים 77% ממניות החברה, בעלייה של 85% בשווי מניותיהם בשנה האחרונה, למחיר המשקף לחממה סחר שווי של 61 מיליון שקל.

בשולי הדברים, ולידיעת רשות המסים, את השחיקה בשיעור הרווחיות הגולמית שלה מסבירה חממה סחר כך: "הרווחיות הגולמית נפגעת לאורך זמן במספר מוצרים, עליהם קיימם היטלים ומסי יבוא בשיעורים גבוהים. זאת, בשל תופעה הולכת וגוברת של פיתוח שיטות להתחמק מתשלומי המסים ומכסים על היבוא, דבר הפוגע ביכולתה של החברה להתחרות בצורה הוגנת בשוק".

שבט חממה
 שבט חממה