דיינים מזהירים: מערכת בתי הדין הרבניים אינה עומדת בעומס

כבר יותר מ-3 שנים לא מונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול, ומזה כשנתיים לא מונו דיינים לבתי הדין האזוריים - זאת למרות שבתקופה זו פרשו יותר מ-10 דיינים

מערכת בתי הדין הרבניים אינה עומדת בעומס, ובמקומות מסויימים קיים חשש לקריסה של ממש - כך מזהירים בכירים בהנהלת בתי הדין. הסיבה לכך, כפי שנחשף בגלי צה"ל, היא שכבר יותר מ-3 שנים שלא מונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול, וכמעט שנתיים שלא מונו דיינים גם לבתי הדין האזוריים, זאת למרות שבתקופה הזו פרשו יותר מ-10 דיינים.

הסיבה להקפאה היא עתירה לבג"ץ שהגישו כ-10 ארגוני נשים כנגד הועדה למינוי דיינים, בדרישה לכלול נשים בוועדת המינויים - זאת לאחר שהתברר כי בהרכב הוועדה, המונה 10 נציגים, אין ולו אישה אחת.

הסיטואציה הבעייתית הזו נוצרה אחרי 12 שנים בהן הייתה לפחות אישה אחת חברה בוועדה, כשהגופים המרכיבים אותה - לשכת עורכי הדין, הכנסת והממשלה - בחרו לשלוח נציגים גברים לוועדה, כך שלא נותר ייצוג לנשים.

בעקבות העתירה הוציא בג"ץ צו ביניים שמונע מהוועדה להתכנס עד למתן החלטה סופית בעתירה - כך שכרגע לא נבחרים דיינים חדשים, ובינתיים בבתי הדין מדווחים על עומס גדול.

במכתב פנימי שהופץ בקרב הדיינים כותב הרב הראשי שלמה עמאר, העומד בראש המערכת, כי "הסבל של הציבור גדול, ומפני שההרכבים חסרים במקומות רבים, יש עינוי דין וסבל מיותר".

מנתונים רשמיים של בתי הדין עולה כי בתקופה הזו ירדה התפוקה שלהם ב-13%. כמו כן, בבית הדין הרבני הגדול - הערכאה העליונה במערכת בתי הדין - נותרו רק שני דיינים במקום שבעה, ונאלצים שם להיעזר בדיינים זמניים, שתקופת כהונתם מוגבלת.