לראשונה בענף הסלולר: הוכרז סכסוך עבודה בפלאפון

המשמעות: תוך 14 ימים ניתן יהיה להשבית את החברה ■ עפ"י הערכות, הכרזת הסכסוך ע"י ההסתדרות נועדה להגביר הלחץ על היו"ר שאול אלוביץ' ■ פלאפון: "בחברה אין ארגון יציג, ההסתדרות לא השיגה את השליש הנדרש"

חבילת "הכול כלול" ב-49 שקל היא לא רעידת האדמה היחידה שעוברת השבוע על שוק הסלולר: בפעם הראשונה בהיסטוריה של הענף, הוכרז היום (ב') סכסוך עבודה בחברת פלאפון תקשורת, כאשר המשמעות היא שבתוך 14 ימים יוכלו העובדים לשבש את העבודה עד כדי השבתת החברה.

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית אישרה היום את הכרזת הסכסוך, על-פי בקשת ועד הפעולה הזמני של העובדים.

אפשר ללמוד לא מעט על החשיבות שמייחסים בהסתדרות להכרזת הסכסוך בעיתוי הזה, שכן בארגון לא המתינו לכינוסה הרשמי של הוועדה אלא ערכו סבב טלפוני בין חבריה כדי לאשר את המהלך.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כבר התבטא לאחרונה בדבר הגיבוי שהוא מעניק לעובדי החברה והצהיר כי "ההסתדרות לא תעזוב את העובדים עד לטקס החתימה על הסכם קיבוצי ראשון".

על-פי הערכות, הכרזת הסכסוך נועדה להגביר עוד יותר את הלחץ שמופעל בשבועות האחרונים על היו"ר ובעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ', וכן להביא להכרעה מהירה בדבר המחלוקת על היציגות בחברה - זאת לאחר שהנהלת פלאפון טענה כי ההסתדרות לא צירפה אליה מספיק עובדים כפי שדורש החוק.

במסגרת אותן הערכות, גם אם פלאפון תעמוד בלחץ ולא תסכים לנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי, הרי שהיא ודאי תפנה לבית הדין לעבודה בדרישה להוציא צווי מניעה במקרה של שביתה. צעד כזה מבטיח הליך משפטי מהיר במיוחד שיכריע בשאלת היציגות. לולא הכרזת הסכסוך, פנייה לבית הדין יכולה לגרור הליך של חודשים ארוכים.

הלחץ על שאול אלוביץ' כלל תחילה הפגנות מול משרדיו, שהתחלפו במשמרת מחאה קבועה מול ביתו בשכונת צהלה בתל-אביב. בימים האחרונים הגבירו העובדים את הלחץ וקראו לציבור להתקשר ללשכתו ולהתלונן על כך שהוא נוקט במדיניות אטומה שמתנערת לכאורה מחופש ההתאגדות. הם חילקו עלונים בתחנות רכבת, וטענו כי אלוביץ' "לא סופר אותנו".

ההתמקדות באלוביץ' החלה לאחר שהעובדים וההסתדרות הבינו כי הנהלת פלאפון בראשות המנכ"ל גיל שרון מתנגדת באופן נחרץ לרעיון של עבודה מאורגנת בחברה, תוך נקיטה בצעדים דרסטיים שהוגדרו על-ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כ"חציית קווים אדומים".

"האויב: גולן טלקום"

בהנהלת פלאפון טענו מהרגע הראשון כי עבודה מאורגנת בחברה תפגע ביכולתה להתמודד עם התחרות העזה בשוק הסלולר. "אנחנו לא נלחמים בעובדים שלנו. האויב שלנו זה הוט מובייל וגולן טלקום", מסרו בהנהלה ל"גלובס" ב-30 באוגוסט, לאחר שנודע כי מאות עובדים כבר הצטרפו להסתדרות.

בוועד העובדים מציגים מנגד את החברה-האם של פלאפון, בזק, שם העבודה המאורגנת לא הפריעה לכאורה להישאר רווחית בשוק תחרותי. עוד הם מציינים את הרווחים הגבוהים של פלאפון גם בימים אלה, אף שהצטמצמו בשנה האחרונה.

לא מן הנמנע כי דווקא ההכרזה על סכסוך עבודה עשויה להרתיע רבים מעובדי החברה, שיחששו כי מדובר בהיגררות למלחמה שתפגע בסופו של דבר בחברה כולה. כבר לאחר חלוקת העלונים נגד אלוביץ' הופץ מסרון שמתיימר להיות בשם של קבוצת עובדים שפועלת להקמת ועד ללא ההסתדרות, בו נאמר כי הפנייה לציבור נוסעי הרכבת כמוהה כחציית קו אדום. באופן אירוני, המסרון נשלח ממספר שמזוהה עם הרשת המתחרה פרטנר, ולא ניתן להשיג את השולח.

מוועד הפעולה של העובדים נמסר: "מאז תחילת מהלך ההתארגנות נהגנו באחריות רבה. למרות הניסיונות הבלתי פוסקים של המנכ"ל גיל שרון לסכל את מהלך ההתארגנות, תוך התעלמות מוחלטת מכך שהשגנו יותר המשליש הנדרש בחוק להקמת ועד עובדים, עשינו כל מה שביכולתנו, במשך חודשים, להימנע מסכסוך. אבל כנראה שההנהלה מפרשת את האחריות שלנו כסוג של ויתור על זכותנו להתאגד. אין לנו כוונה כזאת. זכות ההתארגנות היא זכות יסוד ולא נוותר עליה".

מפלאפון נמסר כי "סכסוך עבודה יכול להיות מוכרז רק על-ידי ארגון יציג, אך בפלאפון אין ארגון יציג, כי ההסתדרות לא השיגה את השליש הנדרש. אנו שבים ומזמינים את ההסתדרות לפנות לבית המשפט ולהוכיח כי יש להם שליש. אנו מאמינים כי עובדי החברה לא ייכנעו לרצון ההסתדרות להשבית את החברה ולפגוע בלקוחותינו".