תערוכת "המתחזים" מעמידה את עולם האמנות מול מראה נוקבת

העבודות בתערוכת "המתחזים", שנפתחה בגלריה קו 16 בתל-אביב, מעלות שאלות נוקבות על טיבן האמיתי של יצירות אמנות

אמן המתנצל על היצירה שלא הכין במועד, פוליטיקאי המודיע שהוא למעשה אמן טוטלי, גינה במרפסת שנראית מלאת חיים רק מרחוק - כך נראות יצירות האמנות בתערוכה "המתחזים", שנפתחה בסוף השבוע האחרון בגלריה קו 16 בתל-אביב. במרכז התערוכה עומדות הטעיה, העמדת פנים והולכת שולל כאמצעי להשגת מטרה.

האוצרת סאלי הפטל נווה מציגה יצירות חדשות של האמנים איתי זיו, ליהי חן ורות פתיר, ובאמצעותן היא מתייחסת למניפולציה שכרוכה בהתחזות וביצירה. כך, היא מפגישה את עולם האמנות עם מראה נוקבת, ומעלה שאלות על טיבן של יצירות, כיצד הוא נשקל ונאמד, ומתי יצירת אמנות היא אותנטית או תוצר מפוברק.

עבודתו של איתי זיו "Sorry" היא מיצב וידיאו המגולל בפני מבקרי התערוכה את "כישלונו המקצועי" - חוסר הצלחתו לעמוד בהתחייבות לספק עבודת אמנות חדשה לתערוכה המתחזים, כפי שהתחייב לפני מספר חודשים בפני אוצרת התערוכה. בעבודת הווידיאו, זיו פונה בפנייה ישירה ונרגשת לקהל המבקרים בתערוכה, ומתנצל על כך שלא עמד במשימה.

העבודה האירונית מותחת ביקורת על "תהליך הייצור" הכרוך ביצירת אמנות מוזמנת. "זיו מפרק לגורמים את פעולת ההתחזות, מציג רצף נרטיבי הומוריסטי, אשר מתחיל בניסיון ההתחזות ומסתיים בחשיפת השקר עצמו. על אף חשיפת ה"זיוף", מצליח זיו לעורר אמפתיה אצל הצופה ולייצר אינטימיות".

גן נעול

יצירתה של רות פתיר - "מוסי רז אמן פרפורמנס", אקטואלית במיוחד לתקופת הבחירות ויש בה לא מעט אירוניה. העבודה נעשתה על-פי פורמט של תשדירי תעמולה פוליטיים. מוסי רז, איש ציבור וחבר כנסת לשעבר מטעם סיעת מרצ, פורש את משנתו כאמן פרפורמנס. פעולת "הפוך על הפוך" של האמנית שרתמה לטובת היצירה את הפוליטיקאי, ויחד הם מעלים שאלות על מקומו של אקטיביזם אמנותי בפוליטיקה ועל הפרפורמנס האמנותי הכרוך בתפקיד הפוליטיקאי.

עבודתה של ליהי חן יוצרת במרפסת הגלריה "גן נעול", חלל סגור ובו מראות מתעתעות וצמחייה מלאכותית המוכפלת ומתחזה לעולם צמחי עשיר וחי.

קו 16 - גלריה קהילתית לאמנות עכשווית, מרכז קהילתי נווה אליעזר, שד' ששת הימים 6, תל-אביב-יפו. טלפון: 03-7300360. פייסבוק: Kav 16. יום ג' 10:00 13:00, ד', ה' 17:00-20:00