לאחר המימושים הכבדים, אפל היא הזדמנות או "סכין נופלת"?

עבור סוחרי הניתוח טכני, הירידות האחרונות הניפו דגל אדום מובהק ואותתו כי מניית החברה פשוט חצתה את מה שמכונה "צלב המוות" שמעיד על מגמת דובית

אין ספק גרמה למשקיעים שלה דפיקות לב רבות בחודשים האחרונים. אמש, (ד') כאשר היא צללה יותר מ-6% ואיבדה 35 מיליארד דולר במונחי שווי שוק, רבים תהו האם המניה שזינקה ביותר מ-600% ב-3 השנים האחרונות פשוט "גמרה את הסוס".

עבור סוחרי הניתוח טכני, החדשות האלה אותתו כי מניית החברה פשוט חצתה את מה שמכונה "צלב המוות". כלומר, הממוצע נע לטווח הקצר של המניה - זה של ה-50 ימים, חצה מטה את הממוצע נע לטווח הארוך, כלומר של ה-200 ימים. לפי הניתוח הטכני קיימת רק משמעות אחת לצלב המוות - הדובים "רעבים" ומתקדמים בצעדי ענק.

ומה לגבי ההסברים הפונדמנטלים לפסימיות באפל? ישנם גורמים והסברים רבים. אחד מהם הוא שמערכת ההפעלה של גוגל, האנדרואיד גוזלת נתחי שוק משמעותיים מה-IOS, של אפל, בייחוד בסין שם החברה נאבקת על שליטה בשוק הסמארטפונים. הנתונים שמפקת חברת International Data Corp תומכים בטענה זו וגורסים כי הנתח של אפל בשוק הטאבלטים יקטן עד סוף 2012 ל-53.8% לעומת 56.3%, בעוד שוק הטאבלטים מבוססי האנדרואיד יגדל ל-42.7%.

אנליסטים מציינים כי סיבה נוספת לנפילת המניה היא העובדה שאפל החליטה לא לחלק למשקיעיה דיבידנד מיוחד לפני שהמס עליו יעלה ב-2013. "ישנם משקיעים שאומרים 'בגלל שהם לא עשו זאת הם נענשים'" אומר האנליסט אהרון טסק. "המשקיעים מחכים בעוד אפל יושבת על ערימה עצומה של מזומנים והם תוהים מדוע היא לא מחלקת דיבידנד מיוחד".

אומנם ישנם אנליסטים שסוברים כי מניית החברה תוסיף לצנוח בחדות בשיעורים של עד 50%, אולם האופטימיים יותר מציינים את העובדה כי אפל היא עדיין חברה בעלת מוצרים מובילים וערמת מזומנים, כך שהם מעריכים כי קיים פוטנציאל עצום לעליות, ומוסיפים כי אסור לשכוח שלמרות הירידות, היא עלתה מתחילת השנה ביותר מ-30%. מעבר לכך, אפל הכריזה היום כי תעביר את הייצור של חלק ממחשבי המק שלה לארה"ב ותשקיע כ-100 מיליון דולר בייצור מקומי.