נציג הרפובליקנים מאשים: אובמה מוביל את ארה"ב לקצה הצוק

המנהיג הרפובליקני ג'ון ביינר האשים את אובמה במחלוקת על הפתרון לצוק הפיסקלי וקרא לו ליזום תוכנית חדשה ■ תגובתו של בונר מגיעה לאחר שמוקדם יותר השבוע אובמה דחה את הצעתם של הרפובליקנים

כלכלנים רבים חוששים שאם השיחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים לא יניבו פרי בעתיד הקרוב, כלכלת ארה"ב תיפול מהצוק הפיסקלי ב-1 לינואר 2013. אם לשפוט לפי ההתנצחויות האחרונות בין הצדדים זה בדיוק מה שהולך לקרות.

ההתנצחות האחרונה שייכת לנציג הרפובליקני בבית הנבחרים ג'ון ביינר (Boehner), שאמר היום (ו') במסיבת עיתונאים שכינס כי הנשיא ברק אובמה מקדם את כלכלת ארה"ב לקצה הצוק הפיסקלי בכך שביזבז שבוע נוסף בדיונים עקרים.

תגובתו של ביינר מגיעה לאחר שמוקדם יותר השבוע אובמה התראיין ל"בלומברג" ודחה את הצעתם של הרפובליקנים באומרו כי התוכנית אינה מאוזנת ואינה תספק את ההכנסות הדרושות לצימצום 4 טריליון דולר בגרעון העצום של ממשלת ארה"ב בעשור הקרוב.

סלע המחלוקת העיקרי הניצב בין הצדדים הוא רצונו של אובמה לבטל את הטבות המס לחלק מבעלי ההכנסה הגבוהה בארה"ב - צעד שהרפובליקנים מתנגדים לו מכל וכל - ולהותיר את הטבות המס שניתנו עוד בממשל בוש למעמד הביניים.

אם וכאשר שני הצדדים ימצאו פתרון, הם ינסו למצוא דרך להתמודד עם הקיצוצים הנרחבים בהוצאות. לפי ההערכות בשווקים הם פשוט ינסו לדחות את הקיצוצים או לבצע אותם בהיקף קטן יותר. כמו כן הם ינסו ליזום חבילה חדשה לצימצום הגירעון.

בכל מקרה, אם הצדדים לא יגיעו לעמק השווה עד סוף החודש, ביטול הטבות המס וקיצוצים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר יכנסו לתוקפם ולדעת כלכלנים רבים עשויים לדרדר את כלכלת ארה"ב למיתון חריף.

"אם הנשיא אובמה באמת רציני אז שיחזור עם הצעה נגדית", אמר ביינר במסיבת העיתונאים.