הוט, חבר או אשמורת? גוברת התחרות בין מועדוני הצרכנות

מועדוני הצרכנות עושים מאמצים כדי להציג הישגים לעמיתים ולהרשים את הספקים

יום ההולדת ה-15 של מועדון הצרכנות "הוט" הוא הזדמנות להציץ בענף שהפך את העובדים לכוח קנייה מאורגן. המועדון, המונה 160 אלף עמיתים (הנדסאים, טכנאים ועובדים סוציאליים החברים בהסתדרות) שאינם משלמים על החברות, הכריז לאחרונה על מהלך יוצא דופן, במטרה להגדיל משמעותית את החברים בו: הוא מאפשר גם לבני משפחה מעל גיל 21, מקרבה ראשונה, להצטרף כעמיתים למועדון.

המשמעות היא עוד עשרות אלפי חברים, כשהציפייה היא להגיע ל-220 אלף עמיתים ולחזק את כוחו של המועדון. ומדוע? כוח הקנייה של מועדון הצרכנות נמדד בהטבות שהוא מצליח להשיג לעמיתים.

ביום ד' (12.12) יערוך המועדון מפגש עם הספקים הראשיים ועם ועדי עובדים, מה שאמור ליצור סוג של מפגן כוח.

הוט, כמובן, לא לבד במאבק על היוקרה, כאשר המועדון הנתפס כחזק ביותר - המשקיע גם לא מעט כסף בפרסום - הוא מועדון "חבר" המונה כ-135 אלף בתי-אב (שני כרטיסים בדרך-כלל במשפחה), שם החברות כן כרוכה בתשלום.

מועדון "חבר" נכנס לאחרונה לתחום חדש שתופס תאוצה צרכנית: הדיור המוגן. המועדון מציע לעמיתיו להצטרף לפרויקט הדגל של רשת מגדלי הים התיכון שמוקם בגני-תקווה. בשלב ראשון מוצעות 220 יחידות דיור שעמיתי "חבר" יוכלו לרכוש מ-1.2 מיליארד שקל, מחיר המגלם הנחה של 15% ממחיר המחירון של הפיקדון ומ-10% הנחה בתשלום החודשי. שווי ההנחות - לפי דיווחי חבר - נאמד ב-200-500 אלף שקל.

מועדון "אשמורת", מצדו, המאגד את חברי הסתדרות המורים והמונה כ-140 אלף חברים, התגאה השבוע כי יותר מ-50,000 כרטיסים למופעי חנוכה נמכרו דרכו. לאור העובדה כי עמיתי אשמורת, כמו מרבית עמיתי המועדונים האחרים, משלמים פחות מחצי מחיר הכרטיס הנקוב, אין פלא שרבים נוהרים לרכוש כך כרטיסים.

האם אדם מן השורה יכול ליהנות מהנחה דומה אם יתמקח עם בעל העסק? הספקים מתחייבים לשמור על ההנחות לזכאים בלבד, ולכן באופן פורמלי לא תוענק הנחה דומה למי שלא משתייך למועדון.

חצי מיליון עמיתים

כ-500 אלף עמיתים משתייכים למועדוני הצרכנות השונים, הכוללים גם את "טוב" של עובדי המדינה, "ממברס" של עורכי הדין ורואי החשבון ועוד, כאשר כרטיסים לחנוכה הם רק נדבך קטן בהיקף העסקאות שלהם.

מועדון הוט מדווח כי ב-2011 ביצעו עמיתי המועדון עסקאות בהיקף של יותר מ-6 מיליארד שקל בכרטיס האשראי של הוט המונפק על-ידי ישראכרט. היקף העסקאות בבתי עסק שמעניקים הנחה קבועה לעמיתים עמד על 1.6 מיליארד שקל.

מאחורי הקלעים מתקיימת תחרות עזה בין המועדונים ובין הספקים, כאשר בשורה התחתונה שואפים כולם להגיש לעמיתיהם את ההנחה העמוקה ביותר ובכמה שיותר ענפים.

הליבה של מועדון הצרכנות הוא בירידים לעמיתים ובמבצעי נדל"ן, ושם הכסף הגדול: לפני כשנתיים התהדר מועדון "חבר" בהסתערות העמיתים בקניית יותר מ-500 יחידות דיור בהיקף של 755 מיליון שקל בתוך 3 שעות, כשלעמיתים הובטחה הנחה של כ-20% ממחיר הדירה. שנה לאחר מכן פורסם כי עמיתי הוט ואשמורת רכשו 65 יחידות דיור בהנחה מיוחדת בהיקף של 96 מיליון שקל.

מעת לעת מוצעות מכוניות בהוזלה, שיכולה לחצות את גבול ה-10,000 שקל ממחיר המחירון.

לצרוך נבון

למרות שלכאורה המועדונים לא מתחרים זה בזה ,משום שההצטרפות אינה פתוחה לציבור כולו ומותנית בעיסוק - התחרות בהחלט קיימת, בעיקר על אותו פלח של צרכנים שיכולים ליהנות מכמה כרטיסים. יש משפחות לא מעטות שבהן כל אחד מההורים יכול להיות חבר במועדון צרכנות אחר.

בשורה התחתונה, צרכנים שיכולים להיות חברים במועדון צרכנות - כדאי שיממשו זאת, אך בבד-בבד יהיו עירניים ויקפידו שלא ליפול שבי ולצרוך גם מוצרים ושירותים שלא היו צורכים אלמלא הוענקה להם הנחה.