מחזיקי האג"ח של רוזבאד נגד רשות ניירות ערך

עו"ד אופיר נאור: "הדרישה של הרשות שבכל מקום שבו ניתנת התחייבות של בעל שליטה הוא יצטרך להתפשט ולעשות מעין תשקיף אישי לא סבירה וגורמת לנזק לאינטרס של מחזיקי אג"ח"

דרישת רשות ניירות ערך מבעלי השליטה בחברת רוזבאד, דודי ויסמן ושרגא בירן, לפרסם הצהרת הון כתנאי לתמיכתם בחברה מעוררת התנגדות קשה של מחזיקי האג"ח של החברה. "אם בכל פעם שתינתן התחייבות של בעל שליטה להתחייבות חברה הוא יצטרך לעבור בדיקות חודרניות לכל נכסיו בארץ ובעולם, לא נוכל לקבל התחייבות כזאת", אומר עו"ד אופיר נאור המייצג קבוצה של מחזיקי אג"ח ברוזבאד.

חברת ההשקעות בנדל"ן סיימה את הרבעון השלישי של השנה בהפסד של 26 מיליון שקל ואת החודשים ינואר-ספטמבר בהפסד של 57 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מירידת ערך נכסים. רוזבאד פועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה (16 נכסים מניבים) וברומניה (קרקע בבוקרשט) והיא נקלעה למשבר, אך בעלי השליטה תמכו בה עד היום.

לחברה התחייבויות במאוחד (כולל החברות הבנות) של 1.1 מיליארד שקל והון עצמי של 9 מיליון שקל בלבד.‏ לדוחות האחרונים צורפה לראשונה הערת "עסק חי" בגלל התנגדות בעלי השליטה לצרף דוח של מצבם הכספי האישי. ויסמן ובירן הסכימו לצרף אישור של רואה חשבון שמכיר את מצבם הפיננסי, אך הרשות טוענת שלא די בכך.

ביום ראשון יתכנסו מחזיקי האג"ח במשרדי החברה בכדי לשמוע כיצד תעמוד שתשלומיה בזמן.‏ האג"ח נסחרות בתשואה של עד 27% בשל חשש המשקיעים מיכולת החזר החוב בזמן של החברה.

עו"ד נאור: "הדרישה של הרשות לכך שבכל מקום שבו ניתנת התחייבות של בעל שליטה הוא יצטרך להתפשט ולעשות מעין תשקיף אישי, לא סבירה וגורמת לנזק לאינטרס של מחזיקי אג"ח. במקום שהמחזיקים יעמדו מול חברה שההתחייבויות שלה מגובות בערבות אישית של בעל השליטה, הם ניצבים מול חברה עם הערת 'עסק חי', ועלול להיגרם מחול שדים שיחייב את נאמני מחזיקי האג"ח לפעול".

אבל ניתנת לבעל השליטה אפשרות להחליף את ההתחייבות בבטוחה אחרת?‏

עו"ד נאור: "לא תמיד זה אפשרי ולא תמיד בעלי השליטה מוכנים להעמיד בטחונות קשיחים. בעבר קיבלנו התחייבויות של בעלי שליטה, שברובן המוחלט קוימו, והדרישה החדשה הזו היא רגולציה עודפת ומיותרת שגורמת לנזק". ‏

ויסמן ושותפו בירן הזרימו לרוזבאד כ-150 מיליון שקל בהלוואות בעלי והנפקות זכויות וכך הצליחה החברה עד היום לעמוד בהתחייבויותיה בזמן. אלא שברשות ני"ע מסרבים לקבל התחייבות כללית לתמיכה פיננסית מצד בעל שליטה ללא גיבוי ביכולתו לעשות זאת.

עו"ד נאור: "מחזיקי האג"ח לא מטומטמים והם יודעים מה שווה התחייבות של בעל שליטה. אני מאוד מכבד את עיקרון הגילוי שעומד מאחורי הדרישה של הרשות, אבל הם צריכים לעשות חושבים ולמצוא לעניין הזה פתרון. לא יכול להיות שהרגולציה תגרום לנזק לציבור שהרשות אמורה לפעול כדי להגן עליו".‏