יועצי השקעות - האם סין תעמוד בפני משבר אשראי?

המשקיעים בסין נוטים להעדיף נכסים פיננסים, על פני הנכסים הראליים, זאת בשל התשואות הגבוהות שהראשונים מציעים ■ האם הדבר מעמיד בסיכון את כלכלת המדינה?

"סין עומדת צעד אחד לפני משבר אשראי פוטנציאלי", כך העריך אנליסט וול סטריט, אמש (ג') באתר CNBC. סין, כך כתב מייקל קרוסו-סאבררה בטור דעה באתר, עלולה להגיע למקום בו היית ארה"ב לפני 4 שנים.

לדבריו, כל הסימנים המעידים על כך, קיימים במקרה של סין: הפעילות היא נטולת סיכונים לכאורה ותשואות ההשקעה הן יחסית גבוהות.

המשקיעים נוטים להעדיף כלי ניהול הון שונים, דהיינו - נכסים פיננסים, על פני החסכונות המסורתיים, הנכסים הראליים, זאת בשל התשואות הגבוהות שהראשונים מציעים. השקעות אלה הן בעיקר קצרות טווח, והן מציעות ללקוחות השקעה באג"ח של ארגונים יציבים כמו גם אג"ח של חברות נדל"ן המסתמכות על פרויקטים ספקולקטיבים וארוכי טווח. בדיקה שערכה סוכנות רויטרס השנה, העלתה כי רובם של כלים אלה, כלל לא חשפו בפני המשקיעים היכן הכסף שלהם מושקע.

דונלד סטרסזהים, מנהל מחקר השוק הסיני בקבוצת ISI, הסביר כי התרחיש הפסימי ביותר הוא מקרה בו תהיה הרצה בשוק הנכסים הפיננסים. ואם המשקיעים יפסיקו לרכוש נכסים פיננסים, מקור אשראי משמעותי לעסקים קטנים ובינונים יאבד מכוחו, מה שיהווה מכה הגונה לכלכלת סין, שכבר ידעה מידה מסוימת של פגיעה בצמיחה.

עם זאת, סטרסזהים מרשה לעצמו לפזר מעט את הפסימיות. "אני אופטימי בנוגע לכך שהסינים יכולים לעבור את זה, אבל זה בדיוק הזמן בו עליהם לדאוג ליצור מבנה כלכלי מודרני יותר", הוא אמר.

ובכלל, רבים כבר העלו דגל אדום בנוגע לסכנה המאיימת. החל בכתבים כלכליים, דרך חברות דירוג ועד לאנליסטים בוול סטריט. למעשה, רק באוקטובר האחרון יו"ר הבנק של סין, קסיאו גאנג כתב בעצמו ביקורת על מצב הנכסים הפיננסים במדינה.