מבחן דרכים: גולף 7 החדשה - אבולוציה מושלמת

גולף 7 מוכיחה כיצד ניתן לשפר ולשכלל מוצר אחד מוגדר וייחודי ■ הגולף השביעית ארוכה יותר, רחבה יותר, מרווחת יותר, אך קלה מקודמתה וחסכונית ממנה

הנה שוב מאמר שאפשר לפתחו בשורה המסיימת: הגולף בן הדור השביעי, 7Mk בז'רגון הפנימי, הוא לטעמי הגולף המוצלח ביותר מאז נולד האייקון הקלאסי הזה ב-1974.

גם ששת הדורות שקדמו לדור השביעי היו רחוקים מלהיות כושלים. כמעט 30 מיליון גולפים נמכרו ב-38 שנות חיי הדגם. מקום שני ברשימת רבי המכר המוטוריים מאז ומעולם. (רק טויוטה קורולה, כמדומני, מכרה יותר).

ומכיוון שאני קשיש דיי כדי להעיד על עצמי, בגאווה מקצועית מהולה בתוגה גריאטרית, שזכיתי לנהוג בשישה מתוך שבעת הדורות, אני מרשה לעצמי לשוב ולומר בפה מלא: זהו הגולף הגדול מכולם. לא רק בממדיו, אלא גם באיכותו, ביכולותיו, ובשפע שהוא מציע לבעליו.

רק שלוש מכוניות בתולדות העולם המוטורי הביאו למיצוי כל-כך מלא את עיקרון "האבולוציה ולא הרבולוציה". דהיינו, שיפור, שכלול, פיתוח וליטוש מתמשכים ומוקפדים של מוצר אחד, מוגדר וייחודי. רק שלוש: פורשה 911, חיפושית וגולף. באופן לא מקרי - שלושתן קשורות בטבורן לקונצרן פולקסווגן.

רק השלוש הללו שמרו על צורתן הבסיסית, מרגע לידתן ועד עצם היום הזה. הן רק עשו את מיטבן כדי להשתפר, להשביח, להתעדן.

כאמור, גולף השביעית בהחלט גדלה בממדיה. היא ארוכה יותר, רחבה יותר, מרווחת יותר. ובכל זאת היא קלה מקודמתה וחסכונית ממנה. לא רק בזכות המשקל שהצטמק בכ-100 ק"ג, אלא גם בזכות מנועים יעילים יותר (מוגדשי טורבו כולם), ותיבות הילוכים נבונות יותר (DSG כפולות-מצמד, או ידניות).

כאשר נקבעו כללי היסוד לעיצובה של הגולף החדשה, נאמר למעצבים כך: כל המתבונן בה ממרחק של 200 פסיעות, חייב להבחין ממבט ראשון כי בגולף מדובר. לכן, לא יהיו בה הפתעות צורניות, גודש עיצובי פרוע או חידושים פזיזים. הפקודה בוצעה, והגולף נשארה גולף. משדרת אל רואיה את המראה המוכר, הכמעט ביתי, זה אשר עשה אותה כמעט לחלק מן הטבע. זה שהעניק לה רעננות נצח, וקיבע אותה בתודעה כמכונית לכל אדם, לכל מקום, לכל מצב.

ובכל זאת - בכל זאת יש בה משהו חדש. משהו קצת עז יותר. ספורטיבי יותר (סליחה על הקלישאה), אגרסיבי יותר (קלישאות מגיעות בזוגות). רק במבט שלישי אפשר להבחין בטריק הנבון; היא, כאמור, ארוכה יותר, אך גם קצת נמוכה יותר. טיפה. מילימטרים. אך הם עושים את שלהם. החזות דינמית יותר.

כל השאר - כשהיה. רק קצת נקי עוד יותר, מאופק עוד יותר, וכמובן מוכר לחלוטין. לעומת זאת, פנים המכונית עבר שינוי כמעט מהפכני. בחומריו, בממדיו, באיכות ההרכבה, בארגונומיה, בשפע שהוא משפיע על יושביו. מן ההגה ועד למרווח הרגליים מאחור. ממסך הניווט ועד לתא המטען. מן הנוחות המבריאה של המושבים ועד למרחב הפדחת הנדיב. תא לתפארה.

היעדר הרעש

המנועים כולם מוגדשים, כולם מוזרקים, חלקם חדשים. 1.2 בהספקים של 85 ו-105 כוחות סוס, ו-1.4 בהספקים של 122 ו-140 כוחות סוס.

יש גם שני דיזלים נקיים, חסכוניים ויעילים להפליא. אך מחמת טיפשותן המופלגת של ממשלות ישראל, הם כנראה לא יגיעו לציון. מותר רק לקוות כי היושב במרומים יסגור חשבון עם הכסילים הללו, על הזיהום והבזבזנות שהם גזרו עלינו.

כל הדגמים יצוידו בדיפרנציאל קדמי בעל נעילה אלקטרונית, ורבים מן הדגמים יהיו זמינים עם מתלים אחוריים רבי-חיבורים. ועכשיו נסביר את שלל המלים המבלבלות הללו: למכוניות הנעה קדמית יש נטייה מולדת ל"תת היגוי". כלומר, לעתים הן מתקשות לציית להגה, ומתעקשות לגלוש אל שולי הסיבוב. הדיפרנציאל הזה מאוד מקל עליהן את החיים ועוזר להן לבצע את הוראות ההגה. המיתלים האחוריים המתוחכמים מסייעים לגלגלים להישאר צמודים לתפקידם, ולא להיכנע לכל מיני חוקים פיסיקאליים מעצבנים שהמיט עליהם אייזיק ניוטון.

התוצאה: מכונית ניטרלית להפליא. ובעולם המכוניות, אגב, "ניטרלי" זה לא עלבון מן הסוג היאה לאזרחים "ניטרליים" שלא הולכים לקלפי, או תוחבים בו פתק של מפלגת קיקיון כזו או אחרת. בעולם המכוניות, "ניטרלי" זו מחמאה גדולה.

באירוע ההשקה נכחו רק ה-1.4 140 כוחות סוס עם תיבת DSG בת 7 הילוכים, וצמד מנועי דיזל. ה-1.4 הזו היא כרגע החזקה בחבורה, אך כבר בעתיד הקרוב תצטרף גרסת GTI מיוחלת.

ההפתעה הראשונה עם היציאה לכביש היא הרעש. או נכון יותר - היעדרו. המכונית שקטה באורח מרהיב ממש. ובזכות שיכוך המהמורות היעיל (אופציה: מערכת המאפשרת לבחור בין שלושה מצבי נהיגה: קומפורט, נורמל, ספורט), המכונית גלשה לאורך כבישי סרדיניה המטולאים - שם נערכה ההשקה - כאילו היא לימוזינה. וגם כאשר האצתי בה במרץ, היא לא איבדה אפילו עשתון אחד מכל עשתונותיה, והדגימה דיוק, יעילות וזריזות משכנעים מאוד. ואם תא הנוסעים עלה מדרגה אחת לפחות, אחיזת הכביש וההתנהגות דילגו שתיים-שלוש מדרגות מעלה.

גרסת הדיזל (2.0 ליטר 32 קג"מ), שכוחה ככוח שור מסתער, מפיקה כמובן עוד יותר חדוות נהיגה מן השלדה, המיתלים וההגה.

ואם בכל אלה לא די כדי לרחוש למכונית הערכה עמוקה, מותר להוסיף שהיא גם חצתה ברגל קלה ובטוחה את הגבול הסמוי שבין הפלח הקרוי "פרימיום" לבין הפלח שלא זכה להיקרא כך. רשימת האפשרויות, העזרים, האיבזור, ההידורים והפינוקים שהגולף מציעה, לא הייתה מביישת מכוניות פאר שלא ננקוב בשמן: חנייה אוטומטית, מעקב ערנות הנהג, שמירת נתיב, בלמי חירום למניעת תאונות מישנה, תאורה אקטיבית, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אקטיבית, מערכות רדאר לזיהוי מפגעים, "כוננות ספיגה" אוטומטית כאשר המערכות מזהות תאונה מתקרבת, מסך ניווט ותפעול בן 8 אינץ', ועוד ועוד. זליגה מאסיבית ומבורכת, מן ה"פאר" אל ה"משפחתי". כך יאה וכך ראוי.

כל אלה - המנועים, ההתנהגות, היצע המערכות השונות, איכות הבנייה ואיכות החיים בתא הנוסעים - מאששים שוב ושוב את התואר הנכבד שהענקתי לה לעיל: זו הגולף הגדולה מכולן.

פולקסווגן גולף
 פולקסווגן גולף

הכותב היה אורח החברה בסרדיניה

חלק מהמתחרות

סיאט לאון 2013

זמן לא רב לאחר הגולף צפויה לנחות בישראל הסיאט לאון החדשה. המכונית ניצבת על אותה פלטפורמה של הגולף 2013 עם מרחב פנים מוגדל ומשקל עצמי מופחת. מבחר המנועים מקביל לגולף אך המחירים צפויים להיות נוחים ונמוכים יותר

מאזדה 3 2013

ביולי 2013 תנחת כאן המאזדה 3 החדשה עם פלטפורמה חדשה, תיבה אוטומטית מתקדמת ומנועים חזקים וחסכוניים יותר. דגם חמש הדלתות יוצע בגרסת פרימיום שתציב מול הגולף מנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס ורמת אבזור גבוהה

טויוטה אוריס 2013

הטויוטה אוריס 2013 תגיע לארץ לאחר מתיחת פנים מקיפה, שכוללת תא נוסעים משודרג ואבזור עשיר יותר - כולל מסך מגע תקני - ועם מנוע 1.6 ליטר משודרג בהספק של 132 כ"ס. במחיר של הגולף תוצע גם גרסה היברידית אולטרה-חסכונית