האם ארה"ב תיפול מהצוק הפיסקלי ותגרור את העולם למיתון?

בסוף השבוע נכשל ניסיון נוסף להגיע לפשרה בנוגע לצוק הפיסקלי ■ האם בימים הקרובים הרפובליקאים והדמוקרטים יצליחו להגיע לעמק השווה? ■ מוחמד אל-עריאן סבור שחילוקי הדיעות גדולים מדי והמיתון בלתי נמנע

לאחר שבסוף השבוע עוד ניסיון להגיע לפשרה בין הרפובליקאים לדמוקרטים הסתיים במפח נפש והוביל את השווקים לירידות, שאלת מיליון הדולר שעומדת על הפרק כעת היא האם מעצבי המדיניות בארה"ב ימצאו את הפשרה בכל הנוגע למצוק הפיסקלי, או שמא הכלכלה "תיפול" ממנו ב-1 לינואר ותדרדר את העולם למיתון חמור?

כאמור, בסוף השבוע ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים ונציג הרפובליקאים בשיחות על המצוק הפיסקלי, נחל תבוסה שהגיעה מבית. זאת, כאשר דווקא חברי מפלגתו דחו את התוכנית שלו, המכונה Plan B, משום שהעמיד בבסיסה את ההסכמה להעלות את המס לאלו שהכנסתם השנתית היא מעל מיליון דולר. מאחר ובפלג הקיצוני ימני של המפלגה הרפובליקנית העלאת מסים, לעשירים או לעניים, היא בבחינת "חילול הקודש", הם החליטו להפנות את גבם לביינר ולא לתמוך בהצעתו. (לסיפור המלא)

נזכיר, אם הצדדים לא יגיעו לעמק השווה עד ה-1 בינואר 2013, ייכנסו לתוקפם באופן אוטומטי הצווים המורים על ביטול הטבות המס הנרחבות שניתנו עוד בממשל בוש ומנגד יבוצעו קיצוצים רוחביים בהיקף עצום. כלכלנים חוששים כי במקרה שכזה, כלכלת ארה"ב תידרדר מה"מצוק הפיסקלי" למיתון חריף ומתמשך.

אז מה מונע מהצדדים להגיע לפשרה? סלע המחלוקת העומד בין הרפובליקאים והדמוקרטים נע סביב העלאת המסים על העשירים. בעוד אובמה מעוניין לבטל את הטבות המס שניתנו לכל מי שהכנסתו השנתית עומדת על 250 אלף דולר ומעלה, (ואף מוכן להתפשר על הכנסה שנתית של 400 אלף ומעלה) ההצעה הכי "נדיבה" של ביינר דיברה על העלאת המס למי שהכנסתו מיליון דולר ומעלה, וגם היא נדחתה ע"י חברי מפלגתו. לכן, הצדדים עדיין רחוקים מלהגיע לפשרה והשבוע הם צפויים להמשיך את הדיונים הקדחתניים.

בעוד אובמה נופש בהוואי, ביינר אמר אמש כי הוא מאמין שעדיין ניתן להגיע להסכם והסביר: בגלל חילוקי הדיעות הפוליטיים בוושינגטון, לנסות לגשר על הפערים זהו עניין מאוד קשה, אך עלינו להיפגש ולעשות את הדבר הנכון".

ארט הוגן, אנליסט בחברת קפיטל מרקט, מעריך כי הצדדים יגיעו להסכמה בתחילת ינואר ומוסיף באותה נשימה כי חשוב שהם יראו למשקיעים כי חלה התקדמות במשא ומתן. זאת, כדי להקטין את חוסר הוודאות והתנודתיות בשווקים. "בסופו של דבר השווקים מעוניינים לראות התקדמות ממשית, אחרת אנו נמשיך לראות תנודתיות גבוהה ומחזורים נמוכים".

גם אורי גרינפילד, מבית ההשקעות פסגות, אופטימי ומעריך כי בסופו של דבר הצדדים ימצאו פתרון. "בשורה התחתונה אנחנו ממשיכים להעריך שהפוליטיקאים יצליחו להגיע להסכמות שימנעו את אפקט הצוק הפיסקאלי אבל גם שהשיחות יימשכו עד הרגע האחרון", כתב גרינפילד. "אפקט האובר-דרמטיזציה שכל כך מקובל בפוליטיקה (ובחיים) בארה"ב מוביל לכך ששני הצדדים רוצים לצאת מהשיחות במצב בו נראה כאילו הם ניסו לעשות ככל שביכולתם להשיג את מטרות הבוחרים שלהם אבל נאלצו להתפשר ברגע האחרון על מנת לא להכניס את המשק למיתון".

מנגד, מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל משותף בקרן האג"ח הגדולה בעולם, קרן פימקו, קצת יותר פסימי וטוען כי חילוקי הדיעות בין הצדדים גדולה מדי ורק ירידה דרסטית בשווקים תגרום לשיתוף פעולה ביניהם. לכן, אל-עריאן סבור כי המיתון בכלכלה ארה"ב הוא בלתי נמנע.