ניתוח "גלובס": הצרות של דנקנר לא נגמרות במחזיקי האג"ח

כותרת שגויה שהעניקה הבורסה לדיווח שגרתי של אי.די.בי אחזקות הציפה את הקונפליקט האפשרי בין נושיה השונים של חברת ההחזקות, רגע לפני תחילת המגעים הצפויים להסדר כולל

"החברה באה בדברים עם הבנקים, לקראת תחילת המגעים לגיבוש הסדר" - זו הייתה הכותרת שהצמידה הבורסה לדיווח של חברת אי.די.בי אחזקות לבורסה אתמול. כעבור זמן קצר שונתה הכותרת הנפיצה, לאחר שהתברר כי הדיווח כולל אינפורמציה שגרתית: אי.די.בי עדכנה את הבנקים על כך, שבמסגרת מסמך העקרונות שנחתם עם מחזיקי האג"ח שלה, צפויים להתחיל מגעים לצורך גיבוש מתווה מוסכם "לחיזוק בסיסה הפיננסי של החברה".

על-פי הערכות, אי.די.בי הייתה צריכה לעדכן את הבנקים, ולקבל את הסכמתם לדחיית החוב מול מחזיקי האג"ח, שכן אחרת הייתה עשויה להיות להם עילה לפירעון מיידי של החוב. לפיכך, עדיין לא מדובר בדיונים מול הבנקים להסדר חוב.

אולם גם אם עדיין לא החלו מגעים רשמיים להסדר חוב עם הבנקים, אי אפשר להתעלם מהסוגיה שלפיה תידרש אי.די.בי אחזקות לשלב את יתר הנושים בהסדר חוב כולל, שאותו היא צפויה לגבש בקרוב עם מחזיקי האג"ח.

נכון לסוף הרבעון השלישי נאמד החוב הפיננסי של אי.די.בי אחזקות בכ-2.05 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח והיתרה לבנק לאומי ולבנק קרדיט סוויס השוויצרי.

לאומי העמיד לאי.די.בי אחזקות הלוואה שקלית בהיקף של 120 מיליון שקל, בריבית של 5.5%; קרדיט סוויס, אשר הקונצרן הוא אחד מבעלי המניות שלו, העמיד לאי.די.בי בנובמבר אשתקד הלוואה בהיקף של 40 מיליון דולר (כ-150 מיליון שקל), במרווח של 6.5% מעל ריבית הליבור.

לאומי העמיד גם הלוואה של חצי מיליארד שקל לגנדן, החברה הפרטית שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר באי.די.בי אחזקות. לפי ההערכות, בנק לאומי - בדומה לבנקים אחרים - הפריש את מרבית החוב בקומות השונות בקבוצת ההחזקות, ולכן גם אם יגובש הסדר חוב, הבנק לא צפוי לבצע הפרשות מהותיות נוספות, אם בכלל. מלאומי נמסר: "לאומי אינו מתייחס בתקשורת ללקוחות ספציפיים".

איך משלבים בין הבנקים לאג"ח

מצבם של לאומי וקרדיט סוויס דומה לזה של מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות: לשני הבנקים לא משועבדים נכסים שאותם יוכלו לממש במקרה של חדלות פירעון. דמיון נוסף: הן לבנקים והן למחזיקי האג"ח ישנן כמה התניות, שבגינן הם יכולים להעמיד את החוב לפירעון מיידי.

המכשול העיקרי בתפירת הסדר חוב כולל באי.די.בי אחזקות, אשר לה מוצמדת הערת "עסק חי", הוא המח"מ השונה ומועדי הפירעון של ההלוואות לבנקים, לעומת אלה של מחזיקי האג"ח. בעוד שתשלום הריבית למחזיקי אג"ח ד' נדחה מדצמבר לסוף מארס, ויתר הסדרות הסכימו כי ישולם להן אך ורק ממקורות חיצוניים, הרי שהריבית לקרדיט סוויס משולמת מדי רבעון מקופת החברה, אשר מכילה כ-200 מיליון שקל. תשלום הריבית הרבעוני עומד על כ-2.6 מיליון שקל. התשלום האחרון בוצע בחודש שעבר, והתשלום הבא יתבצע בפברואר 2013.

שני פירעונות הקרן הקרובים של ההלוואות לבנקים, בהיקף של כ-66 מיליון שקל, צפויים להתבצע במאי 2013. זאת בשעה שהתשלום למחזיקי האג"ח ג' ו-ה', בהיקף של כ-225 מיליון שקל, צפוי להתבצע חודש לאחר מכן. אם אכן יושג הסדר בין מחזיקי האג"ח לחברה, ואיל ההון אדוארדו אלשטיין יממש אופציה להשקיע בגנדן 180 מיליון שקל, הסכום בקופת אי.די.בי צפוי להספיק לפירעון ההתחייבויות הללו.

אם לא תתבצע הזרמת אלשטיין, מחזיקי האג"ח ודאי לא יסכימו לפירעון התחייבות לבנקים בהיקף של שליש מקופת המזומנים, אשר יקטין את ההחזר שהם צפויים לקבל. אם תתבצע הזרמת אלשטיין במסגרת הסדר חוב, יצטרכו הבנקים להסכים לפריסה מחדש ולדחייה בהחזר החוב שלהם. אם ההסדר לא יהיה לרוחם, עלולה אי.די.בי להיקלע למבוי סתום.

המצב רגיש במיוחד, מכיוון שמספיק ששחקן אחד מבין השלושה - בנק לאומי, קרדיט סוויס ומחזיקי האג"ח (שגם הם מחולקים לסדרות קצרות וארוכות) - יחליט "לשבור את הכלים", כדי שייגרם אפקט דומינו שבו כל יתר הנושים יעמידו את החוב לפירעון מיידי, מה שיביא לקריסת אי.די.בי.

הדירוג ירד שוב ל-SD

בתוך כך הורידה אמש חברת מעלות S&P את דירוג האג"ח של אי.די.בי אחזקות ל-SD, המשקף כשל פירעון בהתחייבות מסוימת, בפעם השנייה בחודשים האחרונים. זאת לאחר שתשלום הריבית לבעלי אג"ח ד' נדחה במסגרת ההסדר בינה לבין בעלי האג"ח לסוף מארס. הפעם הקודמת שבה הורד הדירוג לרמה כזו הייתה בספטמבר, לאחר דחיית התשלום למחזיקי אג"ח ב', והוא עלה חזרה ל-CC, לאחר התשלום שבוצע בחודש שעבר.

לדברי מעלות, "קיים פער עצום בין המקורות הזמינים של החברה לבין השימושים שלה", והיא "עומדת בפני סכנה ברורה ומיידית לאירוע כשל פירעון כללי. זה יחול כתוצאה מחוסר יכולת לעמוד בסך התחייבויותיה, עקב קריאתם האפשרית של חלק או כלל הנושים לפירעון מיידי". בלוח הסילוקין הנוכחי צריכה אי.די.בי לפרוע לנושיה השונים כחצי מיליארד שקל ב-2013. אג"ח אי.די.בי אחזקות נסחרות בתשואות של 75%-600% ואילו מניות החברה נסחרות במחיר המשקף לה שווי של 618 מיליון שקל.

לוח תשלומים
 לוח תשלומים

פירמידת דנקנר
 פירמידת דנקנר