הערכות: כמויות הגז בקידוח "ישי" נמוכות מהאומדנים

כך אמרו ל"גלובס" גורמים בענף חיפושי הנפט והגז, שנחשפו לראשונה לתוצאות הקידוח ■ גורמי מקצוע: ספק לגבי הכדאיות הכלכלית של המאגר

כמויות הגז ברישיון ישי עשויות להיות נמוכות משמעותית מהאומדנים, כך אמרו ל"גלובס" גורמים בענף חיפושי הנפט והגז, שנחשפו לנתונים ראשוניים מהקידוח.

לדברי אותם גורמים בענף, בקידוח ישי התגלו סימנים המעידים על הימצאות גז וכעת ממתינים לסיום הבדיקות הגיאולוגיות על מנת לקבל אומדן מדויק של הכמויות המצויות במאגר. מדובר בלוגים החשמליים שאמורים לקבוע את עובי השכבה שמכילה גז טבעי.

קיים סיכוי גבוה שממצאי הבדיקות יראו כי כמויות הגז במאגר נמוכות מהאומדנים המוקדמים. גורמי מקצוע אחרים אמרו כי אם כמויות הגז אכן יופחתו יהיה ספק לגבי הכדאיות הכלכלית של פיתוח המאגר, הנמצא בעומק של 6,000 מטר.

קידוח אפרודיטה 2, בעלות מוערכת של 103 מיליון דולר, ממומן ברובו מהון עצמי של המחזיקים ברישיון חברות Nammax של בני שטיינמץ (42.5%), Frendum (33.5%) ו-Daden של טדי שגיא (9%), הזדמנות ישראלית (10%) ומפעילת הקידוח AGR הנורווגית (5%). פוטנציאל הגז במבנה שאליו קדחו היזמים הוערך בדוח משאבים של חברת ריידר סקוט בכ-3.7 TCF, כמות שהייתה הופכת את אפרודיטה 2 למאגר לשלישי בגודלו בישראל אחרי לוויתן ותמר. מאגר אפרודיטה בבלוק 12 מכיל לפי האומדנים כ-7 TCF.

קידוח ישי נחשב לקידוח בסיכון נמוך יחסית משום שמדובר בהמשכו הטבעי של מאגר הגז אפרודיטה שהתגלה בשטח בלוק 12 בקפריסין לפני כשנה (ראה תרשים).

ההסתברות להצלחה בקידוח נעה בין 68% ל-77% בהתאם לשכבות השונות. הקידוח, שהחל ב-2 בנובמבר באמצעות אסדת הקידוח הומר פארינגטון, מתוכנן להימשך כ-87 יום. יצויין כי השנה כבר אירע מקרה שבו כמויות הגז שהתגלו היו נמוכות מהצפוי. הדבר אירע במסגרת קידוח "שמשון". בנוסף הסתיימו בכישלון קידוחי "מירה" ו"שרה".

קידוח ישי
 קידוח ישי