חששות: ההאטה במשק תכניס את ענף מיקור החוץ למשבר

מנכ"ל ISS ישראל איציק סבג: התייקרות שכר העבודה במשק, העלייה במחירי המזון והדלק לצד צמצומים ומהלכי התייעלות של חברות ושל ארגונים במשק - ישחקו במהלך השנה הקרובה את הרווחיות בענף מיקור החוץ

מנכ"ל ISS ישראל, איציק סבג, מתריע כי התייקרות שכר העבודה במשק, העלייה במחירי המזון והדלק לצד צמצומים ומהלכי התייעלות של חברות ושל ארגונים במשק - ישחקו במהלך השנה הקרובה את הרווחיות בענף מיקור החוץ.

ISS, שמעסיקה ברחבי הארץ כ-13 אלף עובדים בעיקר בתחומי ההסעדה, השמירה והניקיון בארגונים גדולים ובמפעלים, מעריכה כי מגמת ההתייעלות בחברות תימשך גם ב-2013 באופן שעשוי לגרור את ענף מיקור החוץ למשבר: "הדבר מעיד על הקשיים שבהם נתון המשק וייתכן שלא יהיה מנוס מפיטורים של עובדים בשכר מינימום. הלחץ שהולך וגדל על החברות שנותנות שירותים, כמו הגברת הרגולציה, התשומות המהותיות וגידול בימי האשראי - יובילו לצמצום השחקנים בענף", אמר היום (ב') סבג.

החששות של סבג באים על רקע הקפאת ההליכים שאושרה בימים האחרונים לחברת האחזקה האחים עובדיה. מבלי להתייחס במישרין למצוקות של החברה המתחרה, סבג מתריע ואומר כי "השירותים המסופקים לארגונים, כמו ניקיון או הסעדה מוסדית, נתפסים בידי לקוחות שנתונים למצבים של ירידה ברווחיות או קושי תזרימי כפוטנציאל לחיסכון מיידי".

"או שמורידים את היקף העבודה או שמפחיתים את היקף השירותים שנצרכים", אומר סבג בשיחה עם "גלובס": "מחיר המזון בעולם מתייקר, ולקוחות שכבר יקר להם להסעיד את עובדיהם מחפשים את הדרך להתמודד עם המצב תוך הפחתת כמויות ומגוון המנות שמוגשות. מדי יום אנחנו מספקים שירותי הסעדה לכ-120 אלף איש בארץ, כך שאנחנו חשים במגמה".

להערכת סבג, ההאטה הכלכלית במשק תחריף במהלך השנה הקרובה את מצוקת האשראי של ארגונים אל מול ספקי שירות קטנים ובינוניים, כמו גם ההסכם לשיפור תנאי השכר ותנאי העסקה של עובדי קבלן: "כל אלה יכבידו עוד על ענף מיקור החוץ. עלויות השמירה והניקיון יתייקרו ב-25% ואם ההתייקרות הצפויה לא תגובה בתקציב המתאים - חברות שעוסקות בתחום יצטרכו בשלב ראשון לצמצם שירותים ובהמשך אולי אף לפטר עובדים", העריך.