"לא צריך לעשות היסטריה מזה שחשבון המים יגדל ב-5 שקלים"

כך אמר אבי שמחון בראיון לגלי צה"ל ■ גם כשיש הרבה גשם זה לא מספיק לאוכלוסיה של 8 מיליון אנשים. אנחנו זקוקים להרבה יותר מים ממה שיש לנו"

פרופ' אבי שמחון, לשעבר יועצו הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ, טוען היום (ג') בראיון לגלי צה"ל כי העלייה בתעריפי המים שנכנסת היום לתוקף הינה שולית ודוחה את הביקורת על גל ההתייקרויות במשק. כזכור, מחיר המים עולה היום ב-2.8%.

"אנחנו מדברים פה רק על 4-5 שקלים לחשבון מים", אמר שמחון. "גם כשיש הרבה גשם זה לא מספיק לאוכלוסיה של 8 מיליון אנשים. אנחנו זקוקים להרבה יותר מים ממה שיש לנו. הרבה שנים סבסדנו את מחירי המים והתעלמנו מהעובדה שהצנרת נרקבת באדמה. עכשיו צריך לשלם על כל השנים הללו שהצנרת נרקבה".

כאשר נשאל מדוע המדינה משלמת מיליארד שקל בשנה לתאגידי המים, מה שמוביל לייקור התעריף, ענה שמחון: "אנחנו צריכים את המים האלה. גם אם יש 10% יותר ירידת גשמים זה בטל בשישים לעומת הצרכים. יש פה אלמנט של היסטריה שלחלוטין לא מובן לי. השכר של קרוב למיליון עובדי המגזר הציבורי הולך לעלות החודש. מישהו דיבר על זה? אף אחד. לפני החגים עשו עניין אדיר של מחירי המזון שהולכים לעלות; והנה בא דוח של הלמ"ס שמראה שלא רק הם לא עלו אלא יש ירידה במחירים, כולל בהלבשה והנעלה".

שמחון טען כי הדיבורים על יוקר המחיר אינם תאומים את המציאות בשטח, כפי שהיא משתקפת בנתוני הלמ"ס: "יש דברים שכל הזמן עולים ויש דברים שכל הזמן יורדים, כמו למשל מחירי מוצרי הלבשה והנעלה, מחירי מוצרי החשמל... מחיר המוצרים והשירותים עלה בסך הכל ב-1.5% השנה. עושים היסטריה גדולה אבל זה רק 1.5%, בעוד שהשכר שלנו עלה ב-3%".

שמחון התייחס גם לנתוני הצמיחה שפורסמו אתמול והעידו על האטה בצמיחת המשק, ואמר כי גם הדיבורים על קיצוצים אחרי הבחירות מוגזמים: "ההחלטה על העלאת המסים כבר התקבלה ואני לא מאמין שתהיה העלאה נוספת. אם הממשלה תכננה להגדיל את ההוצאות ב-25 מיליארד שקל , זה לא יקרה. היא תגדיל אותן ב-13.5 מיליארד שקל. עדיין, לא רק שלא נראה קיצוצים אלא נראה עליות. בכל מקרה נקבל חינוך חינם מגיל 3; בכל מקרה תקציב התשתיות יגדל; בכל מקרה תקציב החינוך יגדל... לא צריך לעשות היסטריה גדולה מזה שחשבון המים שלנו יגדל ב-5 שקלים לחודש".