חברת מחקר: ישראל היא חלק מהסיכונים הגדולים ב-2013

קבוצת המחקר אירואסיה מפרסמת בכל שנה רשימה של 10 הסיכונים הגיאו-פוליטיים הגלובליים הגדולים ביותר בשנה הקרובה

סיכונים פוליטים הפכו להיות חלק ממילון המונחים שלנו", אומר איאן ברמר (Bremmer) יו"ר קבוצת המחקר אירואסיה שמפרסמת בכל שנה רשימה של 10 הסיכונים הפוליטים והכלכליים הגלובליים הגדולים ביותר בשנה הקרובה. בין הסיכונים הגדולים ביותר שברמר מציין ברשימה, ניתן למנות את משבר החוב האירופי, התנודתיות בשווקים המתעוררים, משבר החוב האירופי ובאופן לא מפתיע גם המתיחות במזרח התיכון, ובייחוד המתיחות בין איראן למדינות המערב ובכללן ישראל.

עם זאת, באופן מפתיע ברמר סבור כי מפלס החששות לגבי הסיכונים הגיאו-פוליטיים הוא גדול מדי. ברמר טוען כי למרות ה'כאוס' הפוליטי בארה"ב - "שאין ספק שימשיך בחודשים הקרובים" - סאגת משבר החוב האירופי והכלכלה היפנית המדשדשת, הסיכונים במדינות המפותחות אינם גדולים מדי.

אז אילו סיכונים נכללים ב"פנקס השחור" של ברמר?

1. השווקים המתעוררים - בדוח של חברת אירואסיה נכתב כי השווקים המתעוררים עדיין יהיו תנודתיים ולא יציבים, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית, בהשוואה לדמוקרטיות המערביות. "חשוב להבין שעידן הצמיחה הגבוהה בשווקים המתעוררים נגמר ולכן יש להתייחס לכל מדינה באופן ספציפי".

2. סין ומהפכת המידע - ברמר טוען כי השליטה הממשלתית של סין על חופש המידע עשויה לפגוע בצמיחה של מעמד הביניים, שזקוק לגישה מתמדת למידע בהשכלה, בעבודה וגם בבית. חלק מהמידע הקיים באינטרנט, למשל, חותר תחת הלגטימיות של הממשל הקומוניסטי בסין ולכן הוא דואג לסנן היטב או לחסום את המידע.

3. ה"קיץ הערבי" - בדוח הסיכוניםן נכתב: "המתיחות העולה סביב העימות של איראן עם מדינות המערב וישראל היא סיכון נפרד בפני עצמו". אולם, ברמר מציין באותה נשימה כי מעבר לאיראן, המזרח התיכון חווה כעת מספר שינויים ומתחים כמו למשל ההקצנה הדתית האיסלאמית, העלייה במפלס העויינות בין השיעים לסונים בתוך המדינות ובין מדינות במזרח התיכון והירידה בהשפעה של מעצמות העל המערביות כדוגמת ארה"ב שעסוקה יותר במשברים פנימיים.

4. ארה"ב - חברת המחקר טוענת כי לא צפוי מיתון גדול בארה"ב בשנה הקרובה, אך חוסר הוודאות הפוליטית והמתיחות בין המחוקקים לגבי המדיניות הפיסקלית ישפיעו לרעה על שיעור הצמיחה של הכלכלה החזקה בעולם.

5. יפן, ישראל ובריטניה - ברמר גורס כי שלושת המדינות הללו מוצאות את עצמן בפוזיציה גיאו-פוליטית דומה. תחילה, החשיבות והיחסים המיוחדים שלהן עם ארה"ב פחתה בשנה האחרונה, בהשוואה לעבר. בנוסף, ברמר טוען כי ל-3 המדינות יכולת השפעה נמוכה על ה"משחקים" הגיאו-פוליטיים. כמו כן, המדינות הללו עסוקות בבעיות פנים רבות, עניין שיקשה עליהן להגיב בצורה יעילה לאתגרים בזירה הבינלאומית.

6. אירופה - משבר החוב האירופי ימשיך להעיק על השווקים. הדוח מציין כי מדינות גוש האירו ימשיכו את תהליך האינגרציה שמובילה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אך הם יזדקקו לרפורמות נרחבות יותר כדי לפתור את המשבר, מאחר והרפורמות ותוכניות הצנע הקודמות "קנו קצת זמן", אך המשבר נמשך.

7. איראן - אירואסיה צופה החרפה נוספת במלחמת הצללים שמנהלות מדינות המערב כנגד איראן ותוכנית הגרעין שלה. בהקשר זה ברמר מציין כי התקפות הסייבר החיסולים והמתקפות הדימפלומטיות יימשכו גם בשנה הקרובה. "למתיחות ולמלחמת הצללים הזו קיים פוטנציאל עצום לזעזע את השווקים וללחוץ מעלה את מחירי הנפט", נטען.

הסיכונים הנוספים בדוח של אירואסיה מתייחסים להאטה הכלכלית הצפויה בהודו וכן למתיחות באסיה, למשל בין סין ליפן וצפון קוריאה.