פרשת "מדבקת הפלא": אריק קליין ועמוס בוחניק הורשעו במירמה

קליין הורשע כי הוציא במירמה מיליוני שקלים מאנשי עסקים במסווה של פעילות עסקית ■ שותפו עמוס בוחניק זוכה מרוב האישומים נגדו ■ בין המיזמים השקריים: סלולרי הפועל ללא כרטיס SIM ומכשיר לזיהוי פדופילים באמצעות DNA

הרשעה חלקית לממציאי "מדבקת הפלא" לחיזוי התקפי לב: בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע הבוקר (ד') את אריק קליין בכך שהוציא במירמה מאנשי עסקים שונים מיליוני שקלים, במסווה של פעילות עסקית. עם זאת, השופט דוד רוזן זיכה את קליין מכמה מהאישומים נגדו.

את שותפו של קליין, ד"ר עמוס בוחניק, זיכה השופט מרוב האישומים נגדו, אך הרשיע גם אותו במספר עבירות מירמה.

קליין הורשע בעבירות רבות של קבלת דבר במירמה ובעבירות רבות של הוצאת צ'קים ללא כיסוי, זיוף מסמכים, ושימוש במסמך מזויף. בוחניק הורשע בביצוע 3 עבירות של קבלת דבר במירמה וב-5 עבירות של הוצאת צ'ק ללא כיסוי.

טלפון סלולרי הפועל ללא כרטיס SIM, מכשיר לזיהוי פדופילים באמצעות DNA ותוכנה לחיזוי שערי מטבע - אלה הם רק חלק מהמיזמים השקריים לכאורה, שקליין הואשם בהמצאתם כדי להוציא מיליונים במירמה מאנשי עסקים שונים.

"קליין ובוחניק הציגו בפני אנשי עסקים מצג, לפיו החברה בבעלותם (SAFE SKY) קשרה קשרים וחתמה חוזים עם חברות בינלאומיות חובקות-עולם, בעלות שם ומוניטין. בסיומו של דיון הוחוור כי הנאשמים לא חתמו חוזה אחד מוגמר עם חברה כלשהי בארץ או בחו"ל בקשר למוצרים", כתב השופט דוד רוזן.

עוד נקבע כי "לא מוצר אחד מהמוצרים ששימשו בסיס לכתב האישום נגד קליין ובוחניק הושלם ייצורו לצורך הפצה מסחרית, להבדיל מתצוגה 'רעיונית' של מעין אב-טיפוס". יתר על כן, נקבע כי "לא הוצגה ראשית ראיה שיש בכוחה כי לקליין ובוחניק ו/או לחברות בבעלותם הייתה תשתית ייצור או פיתוח לצורך שיווק מסחרי של מי מהמוצרים".

עוד קבע השופט, בין היתר, כי קליין ובוחניק גרסו ואף הציגו בפני מספר אנשי עסקים מצב כאילו בחשבונות בנק שבבעלותם בחו"ל הופקדו עשרות רבות של מיליוני דולרים. ואולם, "הנאשמים לא הציגו בבית המשפט ולו ראשית ראיה כי ברשותם סכומי כסף שכאלה".

"נפל שבי בקסמו של קליין"

השופט זיכה, כאמור, את בוחניק בחלק ניכר מסעיפי האישום נגדו, אך הבהיר כי חלק מתשובותיו בבית המשפט היו תמוהות, שלא לומר הזויות והרשיע אותו בחלק מהעבירות.

השופט האמין לבוחניק כי בתחילת הדרך הוא היה שבוי במידה רבה בקסמו ובכישרונו של קליין וסבר כי הירתמותו לטובת פעילותו של קליין עשויה לתרום לחברה ולמדינה. ואולם, נקבע כי החל מאמצע 2010 ידע בוחניק כי מעשיו של קליין אינם כשרים.

"בוחניק נפל שבי בקסמו של קליין ולאורך ימים רבים האמין ב'נפלאותיו'. הוא נסמך על דבריו של קליין והעביר אותם כ'תורה מסיני' למתלוננים, כשהוא עצמו בטוח באמונתו ומשכנע את כלל סביבתו, כולל אנשים הקרובים לו ביותר, כמו אשתו, ילדיו וטובי חבריו, שמדובר בגאון יוצא דופן שראוי לתרום ולעשות לטובת הציבור", כתב השופט.

עם זאת, נקבע כי בוחניק "ידע כי בחשבונות החברות בחו"ל לא הופקדו כספים. בטח ובטח בהמשך הדרך, החל ממחצית 2010, כאשר תמונת המזומנים הייתה בהירה לו לחלוטין".

השופט הדגיש כי החל מתקופה זו בוחניק ידע כי כל מיליוני הדולרים "ומספרים דמיוניים אחרים שצוינו על-ידי הנאשמים בפני מתלוננים שונים, הינם בגדר 'חזון' או 'חלום נעים וטוב' של קליין".

"בוחניק, כמי שרקם ובנה את הפנטזיה על כלל מרכיביה ויצר מסמכים יש מאין, ידע גם ידע כי בחשבונות החברות לא הופקדו כלל כספים", נקבע.

זיוף מסמכים וצ'קים ללא כיסוי

כתב האישום נגד קליין ובוחניק ייחס להם 10 אישומים, שבהם פורטו 10 פרשות הונאה שונות, שהפרקליטות טענה כי הם ביצעו. הם זוכו, כאמור מחלק מהאישומים, אך הורשעו בחלק אחר.

לפי כתב האישום, במהלך 2009 החליט קליין להוציא במירמה כספים מאנשי עסקים, על-ידי כך שהציג עצמו בפניהם בכזב כאיש עסקים ויזם המפתח מוצרים טכנולוגיים מתקדמים. קליין ובוחניק רשמו על שמו של האחרון חברה בשם SAFE SKY, שהוצגה בכזב כחברה המפתחת מגוון מוצרים טכנולוגיים מתקדמים בתחום הרפואה והתקשורת.

עוד נטען בכתב האישום כי ביוני 2009, במסגרת תוכנית המירמה, פירסמה החברה הודעה, ולפיה היא פיתחה מדבקה ייחודית ומהפכנית שבכוחה לחזות מבעוד מועד התקפי לב. ההודעה בדבר "מדבקת הפלא" עוררה עניין רב בקהילה הרפואית בפרט ובציבור בכלל (ר' מסגרת).

אחרי שנחשפה תרמית המדבקה, הואשמו קליין ובוחניק כי הציגו החל מיוני 2009 ועד מארס 2011 בפני מספר יזמים בעלי ממון מצגים כוזבים נוספים, ומשכו אותם במירמה להשקיע כ-10 מיליון שקל במוצרים טכנולוגיים מתקדמים, שלא היו ולא נבראו.

לפי כתב האישום, הם עשו זאת באמצעות מסמכים שזייף קליין, לרבות מסמכים, הנחזים להיות מסמכים בנקאיים.

בית המשפט הרשיע את קליין ובוחניק, בין היתר, בהונאתו של היזם ברט המלי. השניים הורשעו כי קיבלו במירמה של חצי מיליון שקל מהמלי, אותו הם שכנעו להשקיע חצי מיליון שקל בחברה שבבעלותם, בטענה שקרית שהיא משווקת בעולם טלפון סלולרי מתקדם מסוג נוקיה, שבאמצעותו ניתן לכאורה לנהל שיחות בנות 200 דקות בכל מקום בעולם, ללא כרטיס SIM. עוד טענו השניים כי עלות ייצור הטלפון היא 5 דולר בלבד, והפעלתו בישראל אינה מחייבת רישיון ממשרד התקשורת.

בנוסף הורשעו הנאשמים בכך שהציגו בפני המלי מצג-שווא, לפיו יש בידי החברה שבבעלותם מכשיר שפיתח קליין ומזהה פדופילים באמצעות DNA.

"לא הוקמה כל תשתית לייצור המוצרים שבדיון, ובטח שאלה לא שווקו בצורה מסחרית ב-50 מדינות או במדינה בודדת (כפי שהציגו הנאשמים בפני המלי - ח' מ'). יתר על כן, לא הוצג בבית המשפט חוזה המעיד על התקשרות כלשהי של הנאשמים עם יצרנים כלשהם לייצור המוצרים", נקבע.

בפריט אישום נוסף הורשעו השניים כי בדרכי מירמה דומות הם שיכנעו את היזם עדי גולן, המייצג משקיע אמריקני בארץ, להשקיע מאות אלפי שקלים במיזם טלפון סלולרי, שכלל לא היה קיים.

בפרשייה נוספת הורשע קליין לבדו בכך ששכנע את היועץ האסטרטגי דוד ספקטור להעניק לו ייעוץ אסטרטגי, אך העביר לידיו צ'קים ללא כיסוי בסך 270 אלף אירו.

"תמונה לא נכונה"

פרקליטיו של בוחניק, עורכי הדין נתי שמחוני, אסף קליין ויואב סננס, מסרו בתגובה: "חשוב להדגיש כי ד"ר בוחניק זוכה מרוב-רובן של העבירות שבהן הואשם. הדבר מעיד על כך שהתמונה שהונחה לפתחו של בית המשפט, לפיה ד"ר בוחניק חבר לקליין לסדרת מעשי מירמה, הובררה כלא נכונה בעליל".

התובעים במשפט הם עורכי הדין צחי הבדלי ואסף שביט מפרקליטות מחוז תל-אביב. קליין מיוצג בידי עו"ד דוד ונטורה.

אריק קליין: עבריין שהפך ליזם וממציא

אריק קליין הוא עבריין מועד שריצה בעבר שתי תקופות מאסר של יותר שנים שנים כל אחת בגין עבירות מירמה. לאחר שהשתחרר בפעם האחרונה מהכלא ב-2006 החל קליין, שהוא ככל הידוע חסר השכלה פורמלית, לחפש את דרכו וביקש להפוך ליזם ולממציא.

קליין גדל ברמת-השרון וסיים את לימודיו בגיל צעיר. בצעירותו התנדב במגן-דוד-אדום ועבר קורס פרמדיקים. בהמשך התגייס לצבא ושירת ביחידות מובחרות, לרבות במשרד ראש הממשלה.

ב-2009, בעקבות חשיפת "גלובס", התפוצצה פרשת המדבקה לחיזוי התקפי לב שקליין התיימר להמציא. בהמשך הגישה הפרקליטות את כתב האישום שבגינו הורשע היום קליין, והתברר כי הוא היה מעורב במעשי הונאה רבים נוספים.

ד"ר עמוס בוחניק: "הקשר עם קליין לא היה נורמלי"

ד"ר עמוס בוחניק הוא רופא שיניים בעל ותק של 32 שנה במקצוע. הוא נשוי, אב ל-5 ילדים וסב ל-14 ילדים. בבעלותו רשת מרפאות שיניים המונה למעלה מ-10 מרפאות.

בוחניק נולד בצפת, גדל בחצור הגלילית ולמד רפואה בטכניון במהלך שירותו הצבאי. בגיל 24 סיים את לימודי והפך לרופא שיניים בחיל הים. אחרי השחרור פנה לשוק הפרטי והצליח מאוד.

במהלך עדותו במשפט סיפר בוחניק על הקשר עם אריק קליין, ששיכנע אותו להשקיע אצלו כספים רבים ולהפוך לשותפו. "הקשר בינינו הוא לא קשר של שותפים בכלל.. אני הייתי העובדת הסוציאלית שלו, האח שלו. הוא לא אכל אם אני לא אוכל, לא הלך לישון בלי להגיד לילה טוב. הקשר לא היה נורמלי".

פרשת המדבקה המדומה לחיזוי התקפי לב

ביוני 2009 פירסמו קליין ובוחניק כי חברת הענק MSI חתמה עמם על חוזה של מיליארדי שקלים בעבור מכירת הזכויות של מדבקה ייחודית ומהפכנית שהמציאו, שבכוחה לחזות מבעוד מועד התקפי לב. ואולם, למחרת ההודעה על העסקה נחשף ב"גלובס" כי מדובר בתרגיל עוקץ.

בכתב האישום, שבחלקו הורשעו היום קליין ובוחניק, גוללה הפרקליטות את הפרשה, אם כי הם לא הואשמו בגינה. "במסגרת תוכניתו של קליין לקבל במירמה כספים רבים, ועל מנת לרמות באמצעות החברה (SAFESKY) משקיעים שונים, פירסמה החברה הודעה, ולפיה החברה פיתחה מדבקה ייחודית ומהפכנית שבכוחה לזהות מבעוד מועד התקפי לב, וזאת בשעה שקליין ידע כי כלל לא פיתח מדבקה בעלת תכונות כאמור".

כתב האישום גם תיאר כיצד במסגרת פעולת המירמה של קליין, הוא טען כי חתם חוזה עם חברת MSI, חברת ענק בינלאומית - במסגרתו תקבל החברה מיליארד שקלים, אך לבסוף הוברר כי כלל לא נחתם עמה חוזה לרכישת "מדבקת הפלא", וכי החברה כלל לא פיתחה מדבקה המזהה התקפי לב.