דריכות באירופה: האם דרגי יוריד מחר את הריבית לשפל?

ב-14:45 עשוי להכריז יו"ר הבנק המרכזי האירופי על הורדת הריבית לשפל כל הזמנים ■ הריבית עומדת כעת על 0.75%

עיני המשקיעים באירופה נשואות לעברו של יו"ר הבנק האירופי, מריו דרגי, אשר צפוי מחר ב-14:45 (שעוננו) להכריז על החלטת הריבית המרכזית של הבנק לחודש ינואר. לפי חלק מההערכות, דרגי עשוי להוריד את הריבית לאור ההרעה בסביבה הכלכלית ביבשת.

הריבית עומדת כעת על 0.75%, שפל כל הזמנים מאז הקמתו של גוש האירו.

ברקורד של דרגי מספר החלטות נועזות בשנה הראשונה לכהונתו כיו"ר ה-ECB, ביניהן הורדת הריבית, שתי תוכניות להגברת הנזילות למערכת הפיננסית ביבשת (LTRO), וכן הצהרתו על תוכנית ה-MOT - רכישות אג"ח ממשלתיות ללא הגבלה, במידה והבנק האירופי יידרש לכך.

מרבית הכלכלנים סבורים כי הבנק האירופי יותיר מחר את הריבית על כנה - אולם גדל שיעור האנליסטים המעריכים כי מהלך של הורדת ריבית הולך וקרב, כך לפי סקר "רויטרס". כך למשל, במורגן סטנלי סבורים כי הריבית תרד בכ-0.25% לשפל היסטורי חדש, ואף סבורים כי "זה לא יהיה סוף הסיפור".

אמש פורסם שיעור האבטלה בגוש האירו, אשר עלה לשיא כל הזמנים - 11.8% (18.8 מיליון מובטלים), אשר יחד עם נתוני הצמיחה המדאיגים, מגביר את הסיכוי ה-ECB יוריד את הריבית כדי להוזיל את האשראי בשווקים.

מנגד, יש כאלה שסבורים אחרת: "יש יותר מדי סיבות נגד הורדת הריבית", סבור כריסטיאן שולץ, לשעבר כלכלן ב-ECB. "זה לא יוביל לשום דבר, ומובילי המדיניות עדיין לא בטוחים לגבי התחזיות הכלכליות הקרובות, כדי לקבל החלטה בנושא".