מה רוצים מאליעד שרגא?

בפעילות "לחופש נולד" לא נפל רבב, אך ב"הארץ" חשבו אחרת

אליעד שרגא הוא המתנדב האולטימטיבי. תביאו לו מטרה חשובה, לאומית ואנושית - והצנחן שרגא עט עליה. לפעמים הוא נוחת גם למקומות שמוטב להתרחק מהם, ולפעמים הוא שובר את הראש.

כי התנדבות היא לא עניין פשוט. לא כולם אוהבים מתנדבים, כי הם מציבים מראה לא מחמיאה בפני אלה שאינם שייכים לזן המיוחד הזה. לכן יש רבים המבקשים להנמיך את קומתם של מתנדבים, כדי להתאימם לקומתם שלהם, שהיא לעיתים בגובה הרצפה.

בכל ימות השנה שרגא הוא עורך דין, אבל את עיקר זמנו הוא מקדיש לעבודה ההתנדבותית הידועה ביותר שלו, הקרויה "התנועה למען איכות השלטון". יש בתנועה עשרות אלפי, אולי מאות אלפי, חברים. והיא רשמה לעצמה (ולנו) הישגים רבים וחשובים בתחום המלחמה בשחיתויות.

שרון ביקש, העמותה הוקמה

לפני כעשור פנה ראש הממשלה אריאל שרון אל שרגא כדי להקים את עמותת "לחופש נולד" (תחילה היה סגן יו"ר ולאחר מכן יו"ר העמותה). העמותה קמה כדי להשיג מידע ("ידיעת הזהב") על מקום הימצאו של הנווט השבוי רון ארד.

משימה זו הסתברה ככבדה מדי לא רק לעמותה, אלא גם לממשלות ולמוסדות מודיעיניים רבי-עוצמה בכמה מדינות בעולם. אבל כשמחפשים, מגלים לפעמים דברים אחרים.

עמותת "לחופש נולד" פעלה בכל רחבי העולם, והגיעה למקומות ומקורות שמוסדות מודיעיניים גדולים וותיקים לא תמיד מצליחים להגיע אליהם. במהלך השנים הצטבר בעמותה חומר מודיעיני יקר מפז, שאותו העבירה לגורמים המוסמכים.

3 ראשי זרועות מודיעין בישראל ציינו את חשיבות המידע שנאגר בעמותה, והמליצו על המשך קיומה. ראש השב"כ הגדיר את העמותה כ"תרנגולת המטילה ביצי זהב".

ברק חשב אחרת

אבל שר הביטחון אהוד ברק חשב אחרת. הוא הקים ועדה לבדיקת המשך עבודת העמותה. עד כאן הכול פחות או יותר בסדר. זה מתחיל לחרוק ולקומם כאשר עיתון "הארץ" שם את ידיו על העניין.

זה בסדר גמור לדווח, שכן מדובר בנושא ציבורי - השאלה היא איך. למשל: בידיעה נאמר כי העמותה הוציאה 100 מיליון שקל. בפועל הוצאו כ-62.5 מיליון שקל ב-7 שנות פעילות.

פעילותה הכספית של העמותה נבדקה על-ידי החשב הכללי והמבקר של משרד הביטחון וצה"ל, כמו גם מבקר המדינה. כל אלה לא מצאו בעמותה כל רבב. אבל "הארץ" יודע יותר טוב. לא 62 מיליון כפי שקבעו כולם - אלא 100 מיליון. למה? ככה. "הארץ" קבע: 100 מיליון.

לו הייתי פלסטיני

בכל דוחות הביקורת על העמותה מתייחסים אל הכספים כהוצאה למען המטרה. ב"הארץ" נוצר הרושם שהכספים בוזבזו (ביטוי שלא מופיע בשום דוח). מה אתם חושבים כשאתם קוראים על בזבוז? בתי-מלון, סוויטות, נסיעות לבירות עולם. שום דבר מכל אלה לא היה במציאות, אבל כן היה, במרומז, בעיתון "הארץ".

אולי אם אליעד שרגא היה פלסטיני, הוא היה זוכה למילה טובה?