כך ייראה התיק שלך: תוצאות סקר יועצי ההשקעות

בשבועות האחרונים, השתתפו יועצי ההשקעות החברים באתר "המקום" בבניית תיק ההשקעות האידאלי לשנת 2013 ■ להלן התוצאות

מסקר מיוחד שערך פורום "המקום", אתר יועצי ההשקעות של "גלובס" בשיתוף בית ההשקעות הראל פיננסים, עולה כי רוב היועצים מאמינים שאנו בעיצומה של מגמה ועדיין לא הגיע הרגע לעצור. הסקר התקיים בשבועות הראשונים של 2013, כאשר מאות היועצים הוזמנו להציע את הרכב התיק עליו הם ממליצים. בימים האחרונים, בתום תקופת הסקר, נאספו הנתונים לתיק אחד כולל.

וזה מבנה תיק ההשקעות עליו המליצו חברי אתר "המקום":

גרף תוצאות
 גרף תוצאות

מק"מ - 5.86%, אג"ח מדינה צמודות - 11.05%, אג"ח מדינה שקליות - 12.86%, אג"ח קונצרניות בדירוג AA, הנתח הוא 15.05%, ובדירוג A-BBB, הנתח בתיק - 12.56%. מניות בישראל - 10.68%, מניות בארה"ב - 10.24%, מניות באירופה - 13.68%, מניות שווקים מתעורררים- 4.9% ומזומן - 3.11%.

נציין כי מבנה תיק ההשקעות המוצג מותאם ככל הנראה ללקוחות המוכנים לקחת על עצמם סיכון. אנו מניחים כי החשיפה למניות לרוב הלקוחות תהיה נמוכה יותר.

השנה נפתחה בסערה בשוקי המניות הגלובליים. אחרי פחות מחודש, שווקים רבים, כולל בארה"ב ובאירופה, כבר עלו ביותר מ-5%. השוק המקומי אמנם מפגר אחרי העולם, אך ייתכן שהעליות שבאו אחרי הבחירות יעזרו לשיפור המומנטום.

גם באפיק הקונצרני נמשכה בינואר המגמה החיובית שכבר החלה לפני ארבעה חודשים. לאור השיפור במצב הרוח הזה, אין פלא כי אחרי חמש שנים מופלאות, השקעה באג"ח מדינה נראית כפחות מושכת בעיני משקיעים רבים. אחרי חודש כזה, אין ספק כי השאלה לגבי מבנה תיק ההשקעות בשנה הקרובה עולה מחדש. האם העליות המהירות בשוקי המניות הן הזדמנות כניסה או שמי שלא נכנס בזמן איחר את הרכבת? האם זה הרגע להיכנס לשוק הישראלי או שעדיף לשווקים בחו"ל? ואחרי הירידות מתחילת השנה, האם זה הרגע לחזור לאג"ח מדינה?

המסקנות העולות מהתיק מעניינות:

שוק המניות

המסקנה המרכזית היא כי אחרי יותר משלוש שנים של שמירה על סולידיות ונהירה לאג"ח ממשלתיות, נראה כי יועצים רבים סבורים כי זה הרגע להגדיל סיכון.

תיק ההשקעות הממוצע המומלץ על ידי היועצים ל-2013 כולל מרכיב מנייתי של כמעט 40% - שרובו בחו"ל. אחרי העליות המשמעותיות שרשמו השווקים באירופה בשנה החולפת (במיוחד הדקס בגרמניה שעלה ביותר מ-20% ב-12 החודשים האחרונים) ממליצים היועצים להקצות 13% מהתיק למניות באירופה.

במקום השני השוק המקומי עם כ-10% וכך גם השוק האמריקאי (10%). ל"תיבול" ממליצים היועצים להקצות קצת פחות מ-5% למניות שווקים מתעוררים. לרוב, בתקופות של אופטימיות בשוקי המניות, שווקים מתעוררים נוטים לרשום עליות חדות, אך גם להפך.

אג"ח קונצרניות

בנוסף להגדלת הרכיב המנייתי ממליצים יועצים רבים להגדיל גם את ההשקעה באג"ח קונצרניות. במשך רוב 2012 האפיק הקונצרני המקומי היה מוקצה, כאשר בעיקר הפחד שלט בו. רבים אז חששו מקריסת חברות לאור קושי צפוי בפירעון חובות בעקבות רמת התשואות הגבוהה.

ההערכה הייתה כי בתשואות כאלה חברות לא יוכלו למחזר חובות. אך בספטמבר התהפכה התמונה והאג"ח הקונצרניות רשמו עליות חדות. בסוף 2012 ובתחילת 2013 גם נפתח מחדש חלון ההנפקות, וחברות רבות מיהרו לגייס חוב. מתחילת 2013 גייסו חברות מעל 6 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות, חלקם בהרחבת סדרות קיימות ואחרות בסדרות אג"ח חדשות שנועדו לפרוע חובות ישנים.

לא רק הבנקים והחברות בדירוגים הגבוהים מגייסות, אלא גם חברות נדל"ן וחברות בדירוגים נמוכים (קבוצת ה-A). הגדלת המרכיב הקונצרני נעשית במידה רבה על חשבון האפיק הממשלתי.

לפיכך, אין פלא כי בשלב זה ממליצים יועצים להסית את עיקר החלק הקונצרני לאג"ח בדירוגים גבוהים (AA). באג"ח אלו, ובמיוחד באג"ח של הבנקים השייכים לקבוצה זו, יש אמנם מרווחים נמוכים, אך לאור העובדה שיותר ויותר אנשים מוכנים להגדיל סיכון, אנו ממשיכים לראות ירידה במרווחים וההערכה היא כי התופעה הזו תימשך.

כדי לשפר עוד יותר את היכולת להניב תשואות ללקוחות, ממליצים יועצים רבים להגדיל חשיפה גם לאג"ח בדירוגים נמוכים יותר מקבוצת ה-A או אף BBB. ההערכה היא שחלק גדול מהחשיפה לאג"ח האלה היא באמצעות קרנות נאמנות, כדי להבטיח יכולת לפזר כמה שיותר - צעד קריטי בכל הקשור לאג"ח קונצרניות בדירוגים אלה. הגיוסים של קרנות אג"ח קונצרניות מתחילת השנה מחזקים את ההערכה הזו.

אג"ח מדינה

נראה כי מרכיב אג"ח מדינה, שהיה בשנים האחרונות הגדול ביותר בתיקי השקעות רבים, הולך ומתכווץ. תיק ההשקעות של היועץ הממוצע כולל חשיפה לאג"ח ממשלתיות בהיקף של כ- 30% (כולל מק"מ), כמחצית מהיקף ההשקעה בשנה האחרונה. הנטייה של רוב היועצים באג"ח הממשלתיות היא להקצות לאפיק השקלי משקל מעט יותר גדול של כ-18% (כולל מק"מ) וזאת ככל הנראה משתי סיבות:

האחת, היא המדדים הנמוכים הצפויים גם בחודשיים הקרובים (כ-0% בינואר ובפברואר), לאחר מדדים נמוכים גם בחודשים האחרונים.

הסיבה השנייה, היא העובדה שחלק גדול מהחשיפה לאג"ח צמודות היא באמצעות האג"ח הקונצרניות.

גיוון באפיקי ההשקעה

מסקנה חשובה העולה מהמלצות היועצים, היא שחשוב כיום לשמור על תיק מפוזר במיוחד עם חשיפה לאפיקי השקעה רבים יותר מאשר בשנים האחרונות. זאת ככל הנראה לאור הסימנים להתאוששות בפעילות הכלכלית בארה"ב, לאור סימנים חיוביים מסוימים באירופה והערכה כי לקראת סוף 2013 המצב שם ישתפר וכן על רקע אופטימיות כללית בשווקים. התוצאות האלה תואמות גם את הנתונים המתפרסמים על גיוסים בקרנות נאמנות, מהן עולה כי הקרנות הפופולריות בתקופה האחרונה הן קרנות בקטגוריית אג"ח כלליות, המציעות פיזור גדול על פני אפיקים שונים.

"המקום" מבית ההשקעות "הראל" ו"גלובס", הינו אתר המיועד ליועצי השקעות בלבד, והוא מהווה קהילה סגורה שתאפשר ליועצים מכל הבנקים לשתף ולדבר עם יועצים נוספים - על השקעות ועל סיפורי לקוחות.

(להרשמה למקום- לחצו כאן)

*** ניתוח תוצאות הסקר נערך על ידי מחלקת המחקר ב"הראל פיא".