אנליסטים מזהירים: זה מה שעלול להפיג האופוריה בשווקים

המשברים הפיסקלים של ארה"ב עדיין לא תמו - הפעם עומדת על הפרק מדיניות קיצוצים רוחבית שתיכנס לתוקף ב-1 למארס ■ אנליסט: "אם מדיניות זו תעבור, היא תחתוך את שיעור הצמיחה בכ-1% והאבטלה תעלה"

האופטימיות הגואה בשווקים והתחזיות הכלכליות החיוביות לצד דוחות כספיים מפתיעים בארה"ב, הובילו את המדדים המרכזיים בוול סטריט לראלי שנמשך מאז תחילת השנה. אולם, ישנם אנליסטים שמזהירים כעת כי קיים סיכון שהמשקיעים מתעלמים ממנו - מדיניות הפקעת התקציב האמריקאית.

מדיניות הפקעת התקציב, אומצה ע"י הקונגרס האמריקאי כדי להתמודד עם הגרעון התקציבי הפדרלי. במילים אחרות, זוהי מדיניות שאומצה כדי לחייב קיצוץ בהוצאות של תוכניות הממשל ולהפנות את המשאבים לכיסוי הגירעון העצום.

אנליסטים מעריכים כי קיצוץ ההוצאות יהיה בהיקף של 1.2 טריליון דולר בכל משרדי הממשל, אך בעיקר בתקציב הביטחון. מדיניות זו, יש לציין, היא חלק ממה שמכונה ה"צוק הפיסקלי", ממנו הצליחה המדינה להימנע בסוף שנת 2012, אך רק אישור נוסף של הקונגרס יכול למנוע את שורת הקיצוצים האוטומטית שתיכנס לתוקף ב-1 למארס.

"אם מדיניות זו תעבור, היא תחתוך את שיעור הצמיחה בכ-1% והאבטלה תעלה", אומר טוני נאש, מנהל השקעות בחברת IHS Consulting. "אם שורת הקיצוצים הזו תיכנס לתוקף, ביחד עם קיצוצים אחרים, שיעור האבטלה עשוי לטפס בכ-1%, כך שקיים סיכון רב במחצית הראשונה של 2013", הוא מוסיף.

אם לשפוט לפי ההצהרות האחרונות של המחוקקים בוושינגטון, מדיניות הקיצוצים הזו מהווה סיכון מהותי לשווקים. "אני סבור שמדיניות ההפקעה תיכנס לתוקף", אמר יו"ר ועדת התקציב של בית הנבחרים פול ראיין בראיון לרשת NBC.

מעבר לכך, אנליסטים מציינים כי אסור לשכוח שסוגיית העלאת תקרת החוב של (16.4 טריליון דולר) עדיין לא נפתרה, חרף העובדה שהשווקים נשמו לרווחה לאחר שהמחוקקים בוושינגטון החליטו לדחות את הדיונים על העלאת תקרת החוב ב-3 חודשים. "הסוגיות הפיסקליות עלולות להעיב על השווקים הגלובלים", מציינים אנליסטים.