רכבת ישראל במכרז חדש על שטחי הפרסום שלה

תנאי המכרז החדשים שפרסמה הרכבת הוקלו משמעותית לעומת המכרז הקודם שנערך לפני שנתיים, שבו זכתה חברת ברעם פרסום מקורי

אחד ממכרזי השילוט הגדולים בישראל יוצא לדרך: ל"גלובס" נודע, כי ברכבת ישראל הוחלט לצאת למכרז חדש על שטחי הפרסום שברשותה ולא לנסות לשווק אותם באופן עצמאי.

ככל הנראה, התנאים המסחריים במסגרת הזיכיון החדש יהיו קלים משמעותית לעומת המכרז הקודם שנערך לפני כשנתיים. דמי הזיכיון יורכבו משני מרכיבים: דמי שכירות של לפחות 3 מיליון שקל ו-10% מהכנסות הזכיין - לא כולל עמלות משרדי הפרסום. תוקף הזיכיון קוצר מעשר לחמש שנים. המכרז יעניק לזוכה אפשרות לפרסם על כ-1,400 מתקני שילוט ב-52 תחנות ופרסום במתקנים ייעודיים שיותקנו בכ-600 קרונות.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני מספר שבועות הודיעה חברת פרסום החוצות ברעם פרסום מקורי, שהחזיקה בזיכיון על הפרסום ברכבת בשנתיים האחרונות, כי היא מוותרת על הזיכיון וכי אין בכוונתה לממש את האופציה שבידיה, לקבל את הזיכיון בתנאים המסחריים הנוכחיים לעשר שנים נוספות.

ברעם פרסום מקורי זכתה בזיכיון לפרסום ברכבת בינואר 2011, עם הצעה שעמדה על תשלום דמי זיכיון של כ-7 מיליון שקל בשנה.

נראה, כי בברעם ראו בזכייה בזיכיון יעד אסטרטגי חשוב, בין היתר מאחר שמדובר במכרז המדיה הגדול בישראל, והם השקיעו מאמצים גדולים בשיפור השירות, באיכות הפרסום ובמתקנים. בין היתר הוכנסו לשימוש מוצרי פרסום חדשים כמו מיצגים, מתקנים אלקטרוניים, פרסום על גבי שולחנות, וכן בוצעו פעילויות קד"מ כגון תצוגת אופנה ברכבת, טעימות מזון וכד'.

אולם, למרות הכוונות הטובות נקלע ענף הפרסום לשנתיים קשות, כשתחת המחאה הצרכנית עוגת הפרסום כולה קטנה, וגרוע מזה, תדמית רכבת ישראל נפגעה, לאחר שהחברה חוותה בשנתיים אלה סכסוכי עבודה קשים ומתוקשרים. על רקע זה שקלו בברעם את המשך דרכם ומצאו כי בסיטואציה הנוכחית דמי הזיכיון יקרים מדי.

יש להניח, כי עתה - עם השינויים שהוכנסו במסגרת המכרז החדש - תנסה החברה לזכות בו שוב.