מסובך לגבייה

בעיני רוב הציבור החי במדינות אירופה, ישנם שני גורמים עיקריים שאשמים במשבר הכלכלי המתמשך. הגורם הראשון הוא - הפוליטיקאים; והגורם השני הוא - הבנקים. משום כך, הפוליטיקאים שחוששים שהציבור יעניש אותם, מעוניינים להיראות כמי שגורמים לבנקים לשלם על חלקם במשבר.

הדוגמה האחרונה היא ההחלטה של 11 ממדינות יבשת אירופה לפתוח בהליכים לקראת הטלת מס על עסקאות בניירות ערך. הכוונה היא להטיל מס של 0.1% על כל העסקאות באג"ח ובמניות, ושל 0.01% על כל העסקאות הנגזרות מהמסחר בניירות ערך. שרי האוצר שהחליטו על הפתיחה בהליך הצהירו כי להטלת המס יש שלוש מטרות.

האחת, תקווה שהמס יכניס להם סכומים משמעותיים שישמשו לפצות את הציבור על הכספים שהוצאו ושימשו לחילוץ בנקים שקרסו. השנייה, הצעד אמור לשפר את היציבות של המערכת הבנקאית כיוון שהוא יקטין את הרווחיות מעסקאות ספקולטיביות ומסוכנות. השלישית, מס על עסקאות פיננסיות ישדר לציבור שגם הבנקים מקריבים מרווחיהם לטובת היציאה מהמשבר.

הבעיה היא, שהחלת החוק כרוכה בלא מעט בעיות. ראשית, על אף שיש מי שמכנים את המס הזה "מס רובין הוד" כי הוא לוקח מהעשירים ומעביר לעניים, ממשלת אנגליה משחקת את תפקיד השריף מנוטינגהם ומתנגדת בתוקף להטלת המס. אנגליה חוששת כבר מזמן מהדומיננטיות של צרפת וגרמניה, והכוונה לחוקק חוק להקשות על עסקאות פיננסיות מגביר את החשש שלה, שמישהו מנסה לעשות רווחים על-חשבון הבנקים של לונדון.

החשש של האנגלים הוביל לכך, שראש הממשלה שלהם, דיוויד קמרון, זכה בנקודות בציבור שלו, כאשר הוא מיהר להודיע כי אם מפלגתו תזכה בבחירות הבאות, הוא יקיים משאל-עם בנוגע להישארות או לפרישת אנגליה מהאיחוד האירופי, ושהוא יתמוך בהישארותה בגוש האירו רק אם שאר מדינות הגוש יאמצו מדיניות המעודדת עסקים. כלומר, הטלת פחות מסים ולא יותר.

בעיה נוספת, מס על עסקאות פיננסיות הוא מסובך לגבייה. כוונת מחוקקי החוק היא, שכל עסקה - שבה המוכר או הקונה רשומים באחת המדינות שבהן יחול החוק - תחויב בתשלום המס ללא קשר למדינה שבה בוצעה העסקה. הדבר עלול לגרום לכך שיהיה מעבר של חברות פיננסיות מחוץ ליבשת, או שכל המרכזים הפיננסיים בעולם יצטרכו לדווח לרשויות באירופה על כל העסקאות שמתבצעות אצלם. את התוהו ובוהו שייווצר בשווקים הפיננסיים במקרה הזה, אף אחד לא יידע איך לפתור.

לכן, ההנחה היא שבסופו של דבר לא יוטל מס על עסקאות פיננסיות, אלא אם כן תהיה לו תחולה עולמית. אבל הדיבורים על המס ימשיכו לפחות כל עוד מתקיימות מערכות בחירות. החוק לא הצליח למנוע אמנם את ההפסד של המפלגה של הקנצלרית אנגלה מרקל בבחירות בגרמניה בשבוע שעבר, אבל רה"מ בנימין נתניהו יכול לקוות שהדיבורים על החוק יתרמו לפופולריות של ראשי המדינות בצרפת, באיטליה ובספרד, כדי להסיח את דעתם מהפעלת לחצים במזרח-התיכון, ויסתפקו בפעולות צבאיות באפריקה.

הכותב הוא כלכלן במכללה האקדמית נתניה