רפאל פנחסי מסתבך שוב: הורשע בעבירות תכנון ובנייה

‎‎סגן השר לשעבר מש"ס, שנדון ב-1997 למאסר על-תנאי בגין העברת כספים שלא כדין, הורשע שוב בפלילים‏

‎‎מזכיר מועצת חכמי התורה של מפלגת ש"ס, רפאל פנחסי, שהיה בעבר חבר כנסת, שר וסגן שר מטעם המפלגה, מסתבך שוב בפלילים. שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בבני-ברק, יעקב שקד, הרשיע בשבוע שעבר את פנחסי בעבירה מתחום התכנון והבנייה, של שימוש בבניין ללא היתר. פנחסי הודה בעבירה בהסדר טיעון, שבמסגרתו נמחקה מכתב האישום עבירה של בנייה ללא היתר.

‏לפי גזר הדין, פנחסי עשה שימוש באחת מיחידות הדיור שברשותו במשך כשנה, כך שהשכיר אותה לאדם אחר וגבה ממנו שכר דירה על חשבון חוב שחב לו אחיו של השוכר, שהוא בעל הזכויות ביחידת הדיור.

‏בשנת 1993 החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, יוסף חריש, להעמיד לדין את סגן השר מטעם ש"ס, פנחסי, ואולם הכנסת הערימה קשיים על הליך הסרת חסינותו. בסופו של דבר פסק בג"ץ, בפסק דין הידוע בשם "הלכת דרעי ופנחסי", כי מי שהוגש נגדו כתב אישום, אינו יכול להמשיך לכהן כחבר הממשלה, שר או סגן שר, וחייב את ראש הממשלה, דאז יצחק רבין, להעבירם מכהונתם. ב-1997 הורשע פנחסי בהעברת כספים שלא כדין, ונגזרו עליו 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס.

‎‎‏"דמו אינו סמוק יותר"

‏בהסדר הטיעון שנחתם כעת עם פנחסי סוכם עוד כי יינתן צו הפסקת שימוש מיידי בבניין, ייגזר עליו קנס בסך 5,000 שקל ב-10 תשלומים, וכן תירשם התחייבות בסך 20 אלף שקל שפנחסי לא יעבור בשנתיים הקרובות עבירות נוספות על חוק התכנון והבנייה.

עם זאת, פנחסי ביקש מבית המשפט להימנע מהרשעתו ולהסתפק בענישה ללא הרשעה, ואולם בית המשפט דחה את הבקשה.

‏‏"בניגוד לטענות הסנגור", קבע השופט שקד, "עבירה של שימוש ללא היתר לפי חוק התכנון והבנייה איננה עבירה קלת-ערך, ומדובר בעבירה שהעונש המרבי בצידה הוא שנתיים מאסר. טענותיו של פנחסי כי ייפגעו סיכוייו לקבל תפקידים ציבוריים בשל ההרשעה נטענו בעלמא, והוא נמנע מלפרט אם הוא מועמד לתפקיד מסוים או שבכוונתו להיות מועמד. דמו של הנאשם שבפניי איננו סמוק יותר מדמם של נאשמים אחרים בעבירות על חוק התכנון והבנייה". ‏‎‎‏(ת"פ 2070/11).