דרשו 30 מיליון שקל על תיווך בעסקת אזורים - ויסתפקו ב-2 מיליון

כך עולה מפשרה שהושגה בין דורון כהן ונתן ציבין לבין שעיה בוימלגרין, שרכש את אזורים מידי אי.די.בי בשנת 2007

כמעט 6 שנים לאחר שדרשו דמי תיווך של 30 מיליון שקל (40 מיליון שקל לאחר הצמדה) על עסקת אזורים, ייאלצו עו"ד דורון כהן ונתן ציבין להסתפק ב-2 מיליון שקל בלבד.

מדובר בתשלום עבור התיווך בעסקה שבה רכש שעיה בוימלגרין את מניות השליטה בחברת אזורים (64%) מידי אי.די.בי תמורת 319 מיליון דולר. אגב, מתווך הנדל"ן רוני מאנה קיבל בזמנו דמי תיווך של כמיליון דולר בגין אותה עסקה.

רכישת השליטה באזורים בוצעה בשנת 2006, והתביעה לקבלת דמי תיווך הוגשה באפריל 2007 נגד הרוכשת, בוימלגרין קפיטל, ובעל השליטה בה, שעיה בוימלגרין.

המאבק המשפטי בין הצדדים התנהל לסירוגין בבית המשפט ובניסיונות גישור, ללא הצלחה, עד שבחודש שעבר הגישו הצדדים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הסכם פשרה, לפיו יקבלו התובעים 450 אלף דולר (530 אלף דולר בתוספת מע"מ) במספר תשלומים בתוך שנה, או 1.5 מיליון דולר במקרה שהנתבעים לא יעמדו בתשלומים בזמן.

הנתבעים חסכו לעצמם אגרה של כ-800 אלף שקל, שלא יצטרכו לשלם כעת עם משיכת התביעה.

בוימלגרין קפיטל, שמניותיה נמחקו מהבורסה והיום היא חברת אג"ח ללא פעילות ממשית, לא ביצעה עד כה כל הפרשה בדוחותיה בקשר לתביעה.

הרכישה הפכה לקריסה

התובעים, המיוצגים בידי עורכי הדין אילן אמיר ואמנון יצחקניא, טענו כי הם שימשו כיוזמי עסקת הרכישה של אזורים, ולכן הם זכאים לדמי תיווך בעסקה.

עו"ד דורון כהן היה שותפו של נוחי דנקנר במשרד עורכי הדין דנקנר-לוסקי, ואילו נתן ציבין הוא חב"דניק שהכיר את יוסי שניאורסון, נציגו של בוימלגרין בישראל.

לטענתם, שניאורסון אמר להם כי בכוונת בוימלגרין לבצע עסקאות בתחום הנדל"ן בישראל בהיקפים ניכרים, והם העלו בפניו את האפשרות שירכוש את השליטה באזורים.

הנתבעים, המיוצגים בידי עורכי הדין דורון זבולון, טענו כי התובעים לא הציגו כל הסכם בעניין דמי התיווך, ובמילא מדובר בשכר לא הגיוני ולא סביר. כעת, כאמור, הסתיימה המחלוקת בפשרה.

בוימלגרין רכש את השליטה באזורים לפי שווי של כ-500 מיליון דולר, אך בהמשך חלה קרסה בשווי נכסיה, בעיקר במזרח אירופה. בסופו של דבר העמיד בנק מזרחי-טפחות, נושהו של בוימלגרין, את מניותיו באזורים למכירה, ואלה נמכרו ב-2011 למשקיע הקנדי הרשי פרידמן, לפי שווי של 130 מיליון דולר.

למרות התאוששות במצבה, נסחרת היום אזורים בשווי של כ-70 מיליון דולר בלבד.