ביהמ"ש: אור ירוק לפרויקט מגורים בכ-300 מ' ש' בירושלים

מדובר בפרויקט יוקרתי למסחר ולמגורים בשכונת רוממה המיועד לציבור החרדי ■ ביהמ"ש קבע כי לתובעים, ליבי ואריה פרידנר, אין כל זכויות אישיות בקרקע

בית המשפט המחוזי בירושלים סילק על הסף תביעה שהגישו בעל קרקע בשכונת רוממה בירושלים נגד שותפו, וסלל בכך את הדרך לבניית פרויקט יוקרתי למסחר ולמגורים, המיועד לציבור החרדי, בשווי של למעלה מ-300 מיליון שקל. הפרויקט כולל 51 יחידות דיור עם אופציה להגדלה ל-69 יחידות דיור.

את התביעה הגישו ליבי ואריה פרידנר, בעלי מניות בשתי חברות, שלטענתם הן בעלות זכויות בקרקע. השניים טענו כי שותפם השלישי בקרקע, מרדכי ברוינר, פתח במהלך שנת 2004 ללא ידיעתם תיקי הוצאה לפועל כנגד החברות בבעלותם, גרם להם להיכנס להליכי כינוס נכסים "פיקטיביים" ועמד מאחורי רכישת החברות מהכונס על-ידי חברה בבעלותו ("קמרון אחזקות בינלאומיות בע"מ").

התובעים ביקשו מבית המשפט להצהיר כי הסכמי המכר במסגרת הליכי הכינוס בטלים, וכי הם הבעלים של 25% מהקרקע נשוא התביעה .

התובעים טענו כי ברוינר רוקן את החברות מנכסיהן, נישל אותם מזכויותיהם בקרקע ללא ידיעתם, וזאת תוך מכירת מלוא הזכויות בקרקע לחברה בשליטתו ותוך שיתוף-פעולה בינו לבין כונס הנכסים, אשר על-פי הטענה לא ערך מכרז והתמחרות כנדרש.

עוד נטען בתביעה כי לאחר השלמת הליכי הכינוס, בשנת 2006, מכרה חברת קמרון מחצית מהקרקע לחברת אזורים לצורך הקמתו של הפרויקט. גם בנק אגוד צורף כנתבע, וזאת לאור העובדה שהבנק העמיד לאזורים ולקמרון אשראי לליווי הפרויקט.

שני התובעים טענו כי אם תתקבל תביעתם, יהיה בכך כדי להשפיע על זכויות הבנק מכוח המשכנתא הרשומה לטובתו על הקרקע.

חברת אזורים טענה כי צירופה להליך נועד כדי לגרום לה נזק, שכן התביעה נועדה כדי לעכב את שיווק הפרויקט.

בנק אגוד טען כי יש לסלק התביעה נגדו על הסף, כיוון שלתובעים אין עילת תביעה אישית, ואין להם שום יריבות מול הבנק.

השופט רפאל יעקובי קיבל את טענות אזורים ובנק אגוד והורה על מחיקה על הסף של התביעה, תוך שהוא קובע כי לתובעים אין כל זכויות אישיות בקרקע, ולכן הם אינם יכולים לתבוע באופן אישי.

את התובעים ייצגו עורכי הדין אמיר פבה ואבי מיכאלי. את הנתבע ברוינר ייצג עו"ד אופיר צברי. את בנק אגוד ייצגו עורכי הדין אסף אנגלרד ומעיין בן-דוד ממשרד המבורגר עברון, ואת אזורים ייצגו עורכי הדין אילן סופר וליעד ורצהיזר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.