ארה"ב: המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.1% בחודש ינואר

בניכוי ענף הרכב, המכירות עלו ב-0.2% ■ מחירי המוצרים המיובאים עלו ב-0.6% בינואר - פחות מהצפי ■ נתון המלאים העסקיים עלו בדצמבר ב-0.1% - מתחת לצפי

בעוד כלכלת ארה"ב מתקרבת לעבר המשבר הפיסקלי הבא, היום (ד') פורסמו מספר נתוני מאקרו מהותיים שעשויים לשפוך קצת אור על קצב ההתאוששות הכלכלית של המדינה. נתון המכירות הקמעונאיות לחודש ינואר עלה ב-0.1%, בהתאם לצפי האנליסטים ולאחר עלייה של 0.5% בדצמבר.

בניכוי ענף הרכב, המכירות עלו ב-0.2%, כאשר מכירות האינטרנט, לצד מכירות קמעונאיות הבגדים והמוצרים הכלליים עלו בשיעורים הגבוהים ביותר. מנגד, נרשמה ירידה במכירת התרופות והרהיטים.

כלכלנים מציינים כי מכירות הקמעונאיים הם ברומטר שבאמצעותו ניתן לבחון את קצב ההתאוששות והצמיחה של הכלכלה האמריקאית, כמו גם את קצב הצריכה הפרטית. עם זאת נהוג לבחון את הנתון לטווח הארוך יותר והכלכלנים מייחסים פחות חשיבות לנתון החודשי, משום שהוא נתון לתנודתיות גבוהה יותר. ב-2012 המכירות הקמעונאיות עלו ב-4.4%.

אז מה גרם לעלייה המתונה במכירות הקמעונאיות? אנליסטים טוענים כי היו אלה מחירי הדלק שזינקו בחודש החולף, לצד עלייה במסים שהעיבה על הצריכה הפרטית. האם זהו רמז שעשוי לאותת למחוקקים בארה"ב על האטה בצריכה? מוקדם מדי לקבוע, אך הם בהחלט יאלצו להתחשב בנתונים אלו כאשר הם יגיעו לפשרה בכל הנוגע למצוק הפיסקלי הבא - שורת קיצוצים והעלאות מסים שתיכנס לתוקף ב-1 למארס.

באותה השעה פורסמו מחירי היבוא לחודש ינואר שעלו ב-0.6% בינואר, פחות מצפי האנליסטים שעמד על 0.8%. מחירי המוצרים המיובאים עלו ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים, אולם אנליסטים טוענים כי הם אינם מהווים גורם משמעותי שמשפיע על האינפלציה בטווח הקצר.

ב-17:00 פורסם נתון המלאים העסקיים לחודש דצמבר, שעלה ב-0.1%, מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 0.3%.