הלחץ עבד: המדינה מודה לראשונה בקיומו של "האסיר X"

התקשורת לחצה, בפרקליטות ביקשו - וביהמ"ש נעתר ■ ישראל הודתה הערב לראשונה במות אסיר בעל אזרחות זרה, שהוחזק "בזהות בדויה מטעמי ביטחון"

יממה אחרי חשיפת פרשת "האסיר X" בתחקיר באוסטרליה, אישר הערב (ד') בית המשפט המחוזי במרכז לפרסם פרטים נוספים על הפרשה - לראשונה. בכך, ישראל מודה למעשה לראשונה בקיומו של האסיר ובהתאבדותו בכלא.

"בשירות בתי הסוהר הוחזק אסיר שהיה אזרח ישראלי והחזיק גם אזרחות זרה", כך לפי הודעת פרקליטות המדינה בנושא. "מטעמי ביטחון, האסיר הוחזק בזהות בדויה, אולם משפחתו קיבלה מיידית הודעה על דבר מעצרו, והוא יוצג בכל ההליכים שנוהלו בעניינו על-ידי עורכי הדין רועי בלכר, משה מזור ובועז בן-צור.

"האסיר הוחזק בכלא מכוח פקודת מעצר שהוציא בית המשפט המוסמך. ההליכים בעניין האסיר לוו על-ידי הגורמים הבכירים ביותר במשרד המשפטים, וזכויות הפרט של האסיר נשמרו, בכפוף להוראות הדין".

עוד לפי ההודעה, "אסיר זה נמצא מת בתאו לפני כשנתיים. בעקבות כך קיימה כבוד השופטת דפנה בלטמן-קדראי, נשיאת בית משפט השלום בראשון-לציון, חקירה של סיבות המוות, לפי חוק חקירת סיבות מוות, תשי"ח-1958 (להלן: הליך חס"מ). בהליך זה הוצא צו המורה על קיום הדיון בדלתיים סגורות. צו זה עודנו בתוקף".

על נסיבות מותו של בן זיגר, האסיר X, נכתב: "בעקבות חקירתה הנרחבת, ניתנה לפני כחודש וחצי החלטה בהליך החס"מ, ממנה עולה כי מדובר בהתאבדות. עם זאת, הנשיאה העבירה את התיק לבדיקת פרקליטות המדינה, לצורך בחינת היבטים של רשלנות.

"בכל ההליכים שנוהלו בעניין, לרבות בהליך החס"מ, יוצגו המנוח ומשפחתו על-ידי עורכי הדין הנ"ל. מעבר לכך לא ניתן לפרסם פרטים נוספים אודות הפרשה, וזאת מטעמים של ביטחון המדינה".