פריימן: "הציבור חש מאוים ומעדיף לצמצם את הוצאותיו"

מנכ"ל חברת פריקו ניהול סיכונים והשקעות הגיב לפרסום מדד המחירים לצרכן שירד ב-0.2% בינואר; "ירידת המדד משקפת את ההאטה בפעילות הכלכלית" ■ יניב פגוט: "הסתברות גבוהה כי הנגיד פישר לא יוריד את הריבית במשק"

"הנתונים תאמו את הציפייה למדד שלילי והמדד ירד במעט יותר מהצפי", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שירד ב-0.2%. "ירידת המדד משקפת את ההאטה בפעילות הכלכלית. הנסיגה בייצוא ובייבוא בחודשים האחרונים, לצד נתוני מדד המחירים מלמדים כי הצרכנים הישראלים נוקטים משנה זהירות. הירידה בביקושים במשק פוגעת עוד יותר ומוסיפה שמן למדורת הנסיגה בפוטנציאל הצמיחה של המשק הישראלי".

פריימן התייחס לרכיבים ספציפיים בתוך המדד וציין כי: "ירידות המחירים בהלבשה ובהנעלה, בעלות השימוש בטלפון הסלולרי, בשירותי הדיור בבעלות ובמחירי החופשות בבתי המלון, מלמדים כי הציבור חש מאוים ומעדיף להגביל את התחייבויותיו ולצמצם בהוצאות".

"אין שינוי בהערכתנו כי הממשלה החדשה שתקום תידרש לרכז מאמץ מיוחד סביב סוגיית עלות המחייה והפגיעה המתמשכת בשכבות הביניים, שכן הם הכוח המניע בביקושים ובעידוד הצריכה המקומית", הוא הוסיף.

פישר יותיר את הריבית על כנה?

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון העריך כי כתוצאה מהאינפלציה הנמוכה, בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה. "מדד המחירים לחודש ינואר יצא בטווח התחתון של התחזיות, בהמשך ישיר למגמת האין אינפלציה בחודשים האחרונים. במרבית הסעיפים המרכיבים את המדד הציגו ירידה עונתית צפויה. מדדי המחירים לחודש פברואר-מרץ 2013 צפויים להציג תמונה דומה, קרי אינפלציה אפסית. על אף האינפלציה האפסית, לא צפוי בנק ישראל להפחית את הריבית במשק, זאת לאור כאב הראש המתגבר של מדינת ישראל בתחום מחירי הדיור הגואים וכן ההתייצבות בשווקים הגלובליים והיחלשות הדולר אל מול השקל".

עוד הוסיף פגוט: "בנתונים הקיימים יש הסתברות גבוהה כי הנגיד פישר במסגרת שארית הקדנציה שלו לא יפחית את הריבית במשק. ככל הזמן עובר מתקבלות עוד ועוד אינדיקציות לפיהן צעדי בנק ישראל לצינון שוק הדיור לא מניבים את התוצאה הראויה, ויהיה צורך בפעילות משולבת של הגדלת היצע מצד הממשלה וצעדי ריסון מצד בנק ישראל, זאת על מנת למנוע בועת מחירי נדל"ן".

"אני קורא למקבלי ההחלטות לזרז את תהליך המשא ומתן הקואליציוני, ולגבש לאלתר מדיניות כלכלית ברורה, על מנת להתמודד עם האתגרים שעומדים על הפרק, ובהם חיזוק מגזר העצמאים והעסקים הקטנים", כך אמר נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל, רו"ח אהוד רצאבי, בעקבות פרסום המדד. לדבריו "במהלך כל שנת 2012 שיעור האינפלציה השנתי נע סביב חלקו התחתון של טווח היעד. התמתנות האינפלציה משקפת היטב את ההאטה בביקושים המקומיים, שאף צפויה להתגבר בעקבות הריסון הפיסקאלי הצפוי והמשך ההאטה בכלכלה הגלובלית".