אין להם ביצים

מלחמות המטבע מאיימות על העולם; מה יעשה פישר?

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של 20 הכלכלות הגדולות בעולם נפגשו במוסקבה לסדרת דיונים שבמרכזם דיון סוער בנושא מלחמת המטבעות.

הרוחות סערו לאחר שיפן הובילה מהלך אגרסיבי לפיחות בשער היין על מנת לאושש את כלכלתה המקרטעת. יפן היא אינה הראשונה שנוקטת מהלכים כאלו אולם זו הפעם הראשונה בה פועלים ראשי אחת המדינות של מטבעות המייג'ור בגלוי להחלשת המטבע המקומי על מנת לסייע להתאוששות התעשייה. בשנה שעברה הכריזו קובעי המדיניות בשוויץ כי יעשו הכול על מנת להגן על המטבע המקומי, אולם הכרזתם טרם עמדה למבחן.

כצפוי, הרבה מהומה על לא מאומה. אף אחד לא העז להפנות אצבע מאשימה גלויה כלפי היפנים כי זה היה גורם לפיצוץ הוועידה. אז מעבר לצילומים הקבוצתיים והקוקטיילים כולם דיברו על כך שאסור לחזור לשנות השלושים בהם מדינות נקטו בפיחותים יזומים על מנת להשיג יתרון תחרותי. אף אחד לא טרח להזכיר שהמציאות היום שונה לחלוטין, תכניות הקלה כמותית שופכות כסף על מנת לסייע לכלכלה העולמית להתאושש מהמיתון אולם הכסף לא מגיע לשווקים אלא לבנקים להשקעות ולקרנות הגידור ולהן עדיף לשחק במטבעות,ריביות וסחורות. זה לא היה בשנות השלושים ועל כן המצב היום שונה בתכלית ואינו בר השוואה.

כולם הסכימו שהם מסרבים להיכנס לכל סוג של מלחמת מטבעות. אני מניח ששר האוצר של ברזיל אחז בבטנו והתפקע מרוב צחוק.שר האוצר הבריטי אמר כי מדינות לא צריכות לחזור על טעויות העבר ולהשתמש במטבעות שלהן ככלי נשק כלכלי. האומנם מר אוסבורן? מה גרם לפיחות הליש"ט בחודש האחרון? מה גורם לפיחות הדולר בחודשים האחרונים?

לא תכניות ההקלה הכמותית בהן אתה וידידך הדוד בן נוקטים? אהה נכון, זה לא אתם, אלו קרנות הגידור להן אתם מזרימים את הכסף והן קובעות מה יעשו איתו כשלכם אין שליטה.

אז לא רק שליטה אין לכם, גם ביצים אין לכם. מה שחשוב לכם זה להמשיך לעטוף את הגופים הפיננסיים שמקום מושבם הוא בלונדון וניו יורק על מנת שחלילה וחס לא יחזור מקרה לימן ברדרס. אם רק תתחילו להטיל מגבלות אפקטיביות על היקפי המינוף האדירים אותם אתם מאפשרים תיראו איך כבמטה של קסם מתחיל הכסף לזרום לשווקים.

איך פתאום לבנקים יהיה כדאי יותר להעניק אשראי לעסקים ולא למשחקים. כולנו יושבים ומתפללים שהניסוי הפיננסי הגדול בהיסטוריה לא יסתיים בהתרסקות טוטאלית של השווקים, אולם לכם יש את הכוח לשנות ומשום מה אתם דבקים להמשיך בתכנית ההימורים מבלי לייצר מנגנוני הגנה לשווקים.

ובכן תמה לה הוועידה ומעניין יהיה לראות כיצד יגיבו השווקים. אותנו מעניין במיוחד האם פישר יהיה היחיד שיציית להחלטות הוועידה. השקל המשיך להתחזק גם השבוע למרות שביום שישי האחרון נרשם למטבע הישראלי היצע קל במסחר בניו יורק. כולנו מביטים על הדולר והאירו אולם שמתם לב מה קרה לשקל מול היין? 20% התחזקות תוך רבעון אחד. אגב יין מישהו שמע על מבצעי הורדות מחירים בקרב יבואניות הרכב מיפן? אל דאגה.תיכף תשמעו סיפורי אלף לילה ולילה על מלאי ודגמים. גם מול הליש"ט רשם השקל התחזקות מרשימה בשיעור 10% תוך רבעון.

מלחמת המטבעות כבר יצאה לדרך ולא משנה מה נאמר בוועידה ומה הוסכם. בישראל חוגגים היבואנים, התעשייה המקומית והיצוא סופגים חבטות והציבור נהנה בשולי השוליים מירידת מה במחירי הדלק אולם הוא משלם בריבית דריבית במקומות אחרים. הבה נקווה שפישר לא יישאר הג'נטלמן האחרון שיכבה את האור.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד