קרן גידור ושמה דלק רכב

מקור השגשוג של החברה הוא בניסוי הכלכלי האדיר במזרח

אחת המניות הבולטות מתחילת השנה במדד ת"א 100 היא דלק רכב שזינקה בכ-35% בפרק זמן קצר של חודשיים, אל מול עלייה של 4% בלבד במדד בתקופה זו. מסעה צפונה של מניית יבואנית הרכב שבשליטת גיל אגמון החל בשלהי אוגוסט 2012 ומאז זינק מחירה בכ-73% אל מול עלייה של 9% בת"א 100.

דלק רכב, נזכיר, היא יבואנית מותגי הרכב מאזדה, פורד וב.מ.וו ולפיכך המשקיע הממוצע יכול היה להניח בטעות כי הראלי במניית החברה מבשר על חזרה לימי הזוהר שלה, בה שלטו רכבי מאזדה בכבישי ישראל. אבל האמת היא, שלמרות ההשקות של דגמים חדשים של מאזדה 6 ומאזדה 3, שמהווים בשורות טובות עבור החברה, אין בהן כדי להצדיק את המהלך האגרסיבי שבו נוספו לשוויה כ-1.6 מיליארד שקל, תוך פרק זמן קצר.

שורש הפריחה המוחדשת במניית דלק רכב, כך מסתבר, הוא תוצר לוואי של ניסוי כלכלי אדיר המתבצע בימים אלו ביפן, המיועד להביא להיחלשות אגרסיבית במחיר הין היפני אל מול המטבעות בעולם, על מנת לתמוך בעוצמה ביצוא של ארץ השמש העולה. ראש הממשלה החדש של יפן רותם את הבנק המרכזי והאוצר היפני לאקטיביות חריגה במלחמת המטבעות הגלובלית, על מנת לעודד את הצמיחה המקומית ולשפר את התחרותיות של היצוא היפני בשווקים הגלובליים.

מדובר באסטרטגיה פיננסית מסוכנת למדינה הנושאת על גבה חוב אדיר בהיקף של 230% תוצר, אולם היא מטיבה עם לווים גדולים במטבע הין וכאן בדיוק משתלבת בסיפור חברת דלק רכב. נכון לשלהי נובמבר 2012 סחבה על גבה החברה הלוואת ענק צמודה לין בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, ובנוסף היא נוטלת אשראי ספקים הנקוב בין בשיעור של כ-230 מיליוני שקל.

לכן, החלשות המטבע היפני בשיעור של כ-20% בפרק זמן של ארבעה חודשים תורמת לרווחי מימון עצומים המאפילים על כלל הרווחים התפעוליים השנתיים של החברה. דלק רכב גם אינה מגייסת כלל חוב קונצרני בשוק ההון המקומי, והחוב שלה שאינו צמוד לין עומד על כ-250 מיליון שקל בלבד, כך שבמידה רבה ההווה והעתיד הפיננסי במבנה המימוני הנוכחי של החברה כרוך בעתידו של הין.

המגמה עלולה להתהפך

מצד שני, ההשפעה של המצב הזה על הרווחיות הגולמית של החברה צנועה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, מכיוון שתמהיל מכירות החברה הפך בשנים האחרונות מוטה אירו, ורק כ-35% מהן נקובות בין היפני. האירו התחזק בכ-7% מול הדולר בחודשים האחרונים, והוא מקזז חלק לא מבוטל מהיחלשות הין אל מול הדולר, כך שהתרומה הכוללת לרווחיות גולמית משופרת אינה דרמטית, ובוודאי אינה מצדיקה זינוק כה חד במניה.

צריך גם לזכור כי במלחמת המטבעות הגלובלית המתקיימת במובנים רבים מתחת לרדאר של המשקיעים הגלובליים, היחלשות דרמטית של המטבע היפני פוגעת קשות בצמיחת היצוא של יצואניות אחרות, ואלו לא צפויות לשבת לאורך זמן בחיבוק ידיים.

לכן, בהחלט ייתכן כי בהמשך הדעיכה המהירה של הין אל מול המטבעות האחרים תיבלם והמגמה אף תתהפך כתוצאה מצעדי נגד של בנקים מרכזיים אחרים. סיטואציה כזאת תביא כמובן להפסדי מימון בדוח רווח והפסד של דלק רכב, שהפכה למעשה לסוג של קרן גדור סחירה המשקיעה בין.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון