"אביב אסלאמי" בטורקיה? מרקל קוראת לצרף אותה ל-EU

קאנצלרית גרמניה מבקרת ביומיים הקרובים בטורקיה ■ בהצהרה שפרסמה אמש, מרקל קראה לחדש את השיחות לגבי צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קוראת לפתוח בשיחות ללא הגבלת זמן בין האיחוד האירופי (EU) לבין טורקיה, על מנת לצרף אותה כחברה מלאה באיחוד, זאת חרף התמורות הפוליטיות, המהפכה האסלאמית והפגיעה בחופש הביטוי וזכויות האדם שעברה המדינה בעשור האחרון.

רבים מ-3 מיליון המהגרים הטורקים בגרמניה עוקבים בדריכות אחר ביקורה של מרקל בטורקיה ביומיים הקרובים. כלכלנים ואנליסטים אירופים רבים מציינים כי מרקל, ככל הנראה, אמרה את הדברים מאחר וטורקיה נחשבת לאחת משותפות הסחר הגדולות ביותר שלה מחוץ לאיחוד האירופי. מעבר לכך, דבריה של מרקל כוונו גם לליבם של אותם מהגרים ואזרחים טורקים החיים בגרמניה. בנוסך, לפי כל הערכות חברות של טורקיה באיחוד האירופי עשויה להגביר את הסחר ביניהן ולתרום רבות לכלכלת שתי המדינות.

"עבורי זה מאוד חשוב שטורקיה תצטרף לאיחוד האירופי כך שנוכל להוכיח שנוצרים ומוסלמים יכולים לחיות ביחד בהרמוניה", אמר אחד הרוכלים הטורקים לעיתון הרשמי של האיחוד האירופי.

מרקל עצמה העלתה את הנושא אמש, עוד לפני שעלתה על המטוס לכיוון אנקרה, זאת חרף מהחששות ומההסתייגויות שהיא הביעה בעבר בכל הנוגע לצירופה של טורקיה לאיחוד. לדבריה, חשוב שהשיחות לצירופה של טורקיה ל-EU, שנכנסו לקיפאון בשנים האחרונות, יתחדשו. "אני חושבת שמו"מ ארוך מונח לפנינו ואני מוכנה לשיחות ללא הגבלת זמן", אמרה מרקל.

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ ארדואן קיבל בברכה את דברי מרקל וכינה אותם "הצהרה חיובית" שתוביל לפרק חדש במו"מ לגבי האפשרות שטורקיה תצטרף לאיחוד האירופי. ארדואן הוסיף ואמר כי הוא מקווה שתחול התקדמות מהותית במו"מ בתקופה הקרובה.

כאמור, המו"מ בין טורקיה למדינות האיחוד האירופי נכנס למבוי סתום בעקבות המחלוקת לגבי עתידה של קפריסין, וכן לגבי מגבלות שונות על חופש הביטוי וזכויות האזרח בטורקיה. מדינות האיחוד טוענות כי טורקיה עדיין לא הגיעה לסטנדרטים המקובלים בנושאים אלה. עם זאת, במערב ובאיחוד האירופי קיים חשש שהתנגדות נחרצת מדי לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי עשויה להרחיק אותה לגמרי מהמערב ו"להפיל" אותה לידיי האסלאם הקיצוני. האם בעתיד הפוטנציאל הכלכלי והמסחרי יגשר על חילוקי הדעות בין הצדדים? האם האיחוד האירופי יוכל להתעלם בעתיד מהמהפכה האסלאמית שעברה טורקיה? ימים יגידו.