מחסור בגבינה צהובה בפיקוח במעדניות ברשתות

מנגד, הגבינות הארוזות והיקרות מוצעות ללא הגבלה ■ האם תנובה מווסתת את הביקוש לגבינות הצהובות שבפיקוח? ■ בכיר לשעבר בשוק החלב: "מדובר בתכנון בלבד. אם לא הייתה תקלה מהותית, כל בלוק גבינה מתאים לכל סוגי המכירה"

האם תנובה מווסתת את הביקוש לגבינות הצהובות שבפיקוח - "העמק" ו"גלבוע"? מזה שבוע נרשם מחסור חמור ברשתות בגבינות "עמק" ו"גלבוע" במעדנייה, שמחיריהן מפוקחים על-ידי הממשלה והן הגבינות הצהובות הזולות ביותר הנמכרות בסופרמרקט. לעומת זאת, על-פי קמעונאים, אין מחסור בגבינות הצהובות הארוזות של תנובה, שמחירן גבוה יותר.

לדברי י', לקוח של רשת חצי חינם, הוא נאלץ לקנות בסוף השבוע האחרון 3 ק"ג גבינת עמק ארוזה בוואקום, בשל מחסור בגבינה המפוקחת. "נאמר לי שיש מחסור, ואפשר לקנות רק את הגבינות הארוזות. במעדנייה הציעו לי חלופות יקרות מאוד - גבינות ב-70 ו-80 שקל לק"ג. בסוף שילמתי 16.75 שקל על כל אריזה של 300 גרם. זה יצא 55.8 שקל לק"ג, במקום 44.5 שקל לק"ג", אומר י'.

מדובר גבינה המשווקת בשם "המעדנייה של עמק", מוצר שתנובה הוציאה לשוק לפני כשנה ושנועד להתמודד עם זליגת הלקוחות מהמדף למעדנייה. "המעדנייה של עמק" היא גבינה צהובה פרוסה, ללא הפרדה בין פרוסות הגבינה בדומה למעדנייה, ומחירה גבוה בכ-20% מהגבינה המפוקחת.

תנובה: "מתעדפים את המעדנייה"

לדברי י', "כשיצאתי מהסניף ניגשתי למנהל חצי חינם בראשון-לציון ושאלתי אותו 'מה זה העוקץ הזה'. הוא אמר שתנובה מספקת להם רק גבינות ארוזות בוואקום, שמחירן יקר יותר. הוא אפילו הראה לי SMS'ים שלו עם תנובה. הוא אמר לי שאין מחסור לא בחלב ולא בגבינה צהובה, ואם יש מוצר אחד, לא הגיוני שלא יהיה מוצר אחר".

אשתקד הסתכם מכר הגבינה הצהובה על-פי סטורנקסט ב-961.6 מיליון שקל. לתנובה נתח שוק של 90%. בכמות מדובר ב-18,633 טונות. מבחינה כמותית, המכר במעדנייה מהווה 66% מכלל המכר. בחתך כספי הוא מהווה רק 57% מהמכר.

בכיר לשעבר בענף החלב אומר ל"גלובס" כי "מדובר בתכנון בלבד. אם לא הייתה תקלה מהותית, אז כל בלוק גבינה מתאים לכל סוגי המכירה: גבינה מפוקחת במעדנייה, ארוזה בוואקום או מגורדת. השאלה היא מה מחליטים לעשות בבלוק הגבינה. ההחלטה מתקבלת 3-4 ימים לפני שיווק".

מנגד נשמעות טענות כי טרה צמצמה את היקף ייצור הגבינה הצהובה, באופן שתרם גם הוא למחסור. מנתוני סטורנקסט עולה כי הנתח הכמותי של טרה נחתך ביותר מחצי. אשתקד היוותה טרה 2.3% מהמכר הכמותי של הגבינה הצהובה, ומתחילת השנה חלקה ירד ל-1.3% בלבד.

בטרה מכחישים את הדברים: "טרה לא צמצמה היקף הייצור והמכירות של הגבינה הצהובה שלה".

מתנובה נמסר: "מחלבת תל יוסף של תנובה מייצרת במלוא כושר הייצור שלה גבינות צהובות למעדנייה ולמדף. תנובה מייצרת פי 2 גבינות צהובות למעדנייה בהשוואה למדף. בינואר 2013 גדלו מכירות המעדנייה כמותית בכ-8% בהשוואה לדצמבר 2012. גידול זה סופק ברובו אך ורק על-ידי תנובה.יש לזכור כי שוק הגבינות הצהובות במעדנייה בשנת 2012 גדל בכ-10% בהשוואה ל-2011, ובמדף חל גידול של 1.4% בלבד.

"מהנתונים הללו ניתן לראות כי תנובה מתעדפת את המעדנייה על חשבון המדף, כחלק מהאחריות שלנו לספק מוצרים בסיסיים לצרכנים. אנו עושים לילות כימים כדי למלא אחר הביקושים הגדלים במלואם. כל טענה אחרת היא מטעה ואינה נכונה".

גבינה צהובה
 גבינה צהובה