מיני-מבחן דרכים: פורד פוקוס ST - מושלמת לריקודי אספלט

לפורד פוקוס ST החדשה יש נוכחות, הרבה מאוד כוח והגה חד ומדויק

למדינת ישראל יש, באופן רשמי, אויב לאומי חדש ושמו "המהירות". כראוי לאויב לאומי מסוכן נלחמים בו מקבלי ההחלטות בכלי הנשק המוכרים: מערכות היי-טק לזיהוי ולכידה, תקציבים של מאות מיליוני שקלים, תקנים ייעודיים חדשים לעוסקים במלאכה, דיסאינפורמציה וכמובן שימוש נרחב בהתלהמות פומבית ויצרית שנועדה לגייס את דעת הקהל נגדו.

למרבה הצער, אותו "אויב" מהירות אכזר זוכה לתמיכה עולמית במיוחד במערב אירופה. עמי היבשת הברברית הזו, שלא תרמו מאום להתפתחות הציביליזציה המודרנית, מסרבים בתוקף לאמץ את ערכי המוסר והתרבות הנעלים של המזרח התיכון וממשיכים להשקיע בספורט מוטורי, בלימוד נהיגה דינמית ובפיתוח וייצור מכוניות מלוטשות ומהירות שנועדו גם, רחמנא לצלן, להנאה.

דוגמה קלאסית היא הפורד פוקוס ST החדשה, שנחתה כאן לאחרונה. האחות הספורטיבית והחזקה ביותר במשפחת הפוקוס לא מנסה להסתיר את ייעודה. יש לה חישוקי 18 אינץ' מרהיבים עם גומי רציני, כנף מודגשת על הדלת האחורית, מפלט ייחודי ושלל תוספות אווירודינמיות. תא הנוסעים דומה לפוקוס הרגילה למעט מושבי ספורט חובקים, דוושות מיוחדות וצביר קטן ומיותר למדי של שעוני לחץ, טורבו וכו'.

כמובן, שלמכונית יש הרבה מאוד כוח. מנוע ה-2 ליטרים טורבו שלה, שבו מצוידת גם המונדיאו, מפיק 250 כ"ס ו-36 קג"מ ומסוגל להאיץ אותה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות. בניגוד למונדיאו, ב-ST מייצר המנוע הזה גם צליל בריטון ספורטיבי מענג, שמזכיר מנועי נאסקאר אמריקאיים.

אבל הסיפור האמיתי של המכונית הזו הוא השילדה, שהופכת את ה-ST לבת זוג מושלמת לריקודי אספלט. ההגה כבד, חד ומדויק. נטיית הגוף בפניות אינה קיימת כמעט והנהג מקבל מידע מדויק על כל הכוחות הפועלים על המכונית בכבישים מפותלים. אמנם תחת האצה אינטנסיבית ההגה עדיין נוטה לעיתים להתפתל - מה שמכונה היגוי מומנט - המצמד כבד למדי וכבר נתקלנו בתיבות הילוכים רהוטות יותר. אבל למרבה הפלא, המכונית לא קשוחה הרבה יותר מהפוקוס 2 ליטר הרגילה והמתלים סופגים לא רע מהמורות עירוניות.

תג מחיר של 220 אלף שקל ותיבה ידנית בלבד מבטיחים שהפוקוס הזו תהיה פריט לאספנים בישראל, וספק אם היא תצליח לנגוס משמעותית מהמכירות של הגולף GTI, אבל היא ממכרת ותורמת לשדרוג התדמית האפורה של פורד בארץ יותר מכל קמפיין יחסי ציבור. עם זאת, אנחנו ממליצים למהר: קרוב לוודאי שהתקנה הבאה של הרגולטורים תחייב את היבואנים לצבוע מכוניות כאלה בפסים אדומים-לבנים ולהדביק עליה הכיתובית "נהיגה מהירה מסוכנת לבריאותך".